Fægter du i blinde – eller ved du hvor du er på vej hen med din markedsføring?

Opdateret den 23. april 2024

– 8 spørgsmål, du skal stille dig selv

Strategisk organisering af din markedsføringsindsats er vigtig. Og at have en digital marketingplan er afgørende for at opnå succes med din markedsføring. Uden en plan bliver det hele spredt fægtning uden fokus, og du risikerer at spilde tid og penge på ineffektive kampagner uden mål. 

Skal du til at tage hul på marketingplanen? Så giver vi dig i dette indlæg 8 spørgsmål, du skal stille dig selv…

Det kan være svært at vide, hvilken retning du skal gå i, når det handler om marketingplan. Vi ved ofte nogenlunde, hvad vi ønsker at opnå, men vi har ikke altid en plan for, hvordan vi skal nå dertil. 

Du kan blive overvældet af de mange muligheder, og det kan være svært at beslutte, hvilke strategier der vil have størst effekt. Derfor er det så vigtigt at have en digital markedsføringsplan – den hjælper dig med at fokusere din indsats og sikre, at du ikke går glip af noget – eller rettere: af det rigtige!

Men hvad skal en digital markedsføringsplan indeholde? Vi arbejder ofte med markedsføring som opskrift og plan. Altså: Hvad tilbyder vi? Hvad siger vi? Hvad gør vi?

 

1. Hvad tilbyder vi?

Først og fremmest er det vigtigt at have et formål med din markedsføring. Hvilken værdi skaber du – og hvem er det relevant for? Det er vigtigt at vide, hvilke tjenester eller produkter du tilbyder, og at sikre, at du markedsfører de rigtige ting til de rigtige personer. 

Du skal også sikre dig, at du er klar og præcis i din kommunikation af, hvad du laver, og hvordan det kan gavne dine kunder. Disse spørgsmål er vigtige at besvare, da de danner grundlaget for hele din markedsføring.

LÆS OGSÅ: Hvorfor er branding vigtig for din virksomhed?

 

2. Hvad siger vi?

Når du ved, hvad du tilbyder, er det tid til at beslutte, hvilket budskab du vil kommunikere til din målgruppe. Det er vigtigt at overveje hvorfor dine kunder skal vælge dig, hvorfor du er god, og hvorfor du er ekspert inden for dit felt. 

Og så er det vigtigt at overveje, HVAD du rent faktisk ønsker at opnå med dine budskaber.

3. Hvilken værdi tilbyder vi?

Hvorfor skal dine kunder vælge dig? Her er det rigtig vigtigt at tænke “What’s in it for me” – og med “me” tænkes kunden/modtagerne af dine budskaber.

Er det kvaliteten af dine produkter? Din kundeservice? Din erfaring? Bredden i dit sortiment – eller måske det modsatte? Er det din kreativitet? Specialdesignede løsninger? etc. etc. etc. DU kender DIT produkt eller ydelse bedst – og ved hvor du adskiller dig fra dine konkurrenter.

 

4. Hvorfor siger vi det?

Hvad er det, vi gerne vil opnå med vores markedsføring (og nej, det er ikke altid salg!)?
Det er vigtigt at have en overordnet strategi og nogle fastsatte mål for dine digitale markedsføringsindsatser, ellers ved du ikke hvornår – eller om – de er en succes. 

Hvad er dit overordnede mål? Hvor er du i dag, og hvor vil du gerne hen? 

Hvis du har specifikke mål, kan du fokusere din indsats og måle dine fremskridt.

LÆS OGSÅ: 5 gode råd til effektiv Facebook-annoncering

 

5. Hvem siger vi det til?

En digital markedsføringsplan er ikke komplet uden at vide, hvem du ønsker at nå ud til.

Hvem er det, vi gerne vil handle med – og er det så rent faktisk også dem, vi allerede handler med?

Det er vigtigt at segmentere din målgruppe og overveje, om dine produkter og ydelser er relevante for dem – eller om der kunne være andre interessante målgrupper, hvor du har noget at tilbyde. 

Du bør også overveje alle de interessenter, der kan påvirke købsprocessen.

  • Hvem er tjenesterne eller produkterne relevante for? 

  • Hvem er de mennesker, som du ønsker at gøre forretninger med? 

  • Er der andre interessante målgrupper, som du kunne nå? 

At kende din målgruppe er afgørende for effektiv digital markedsføring.

 

6. Hvordan siger vi det?

Hvordan får du bedst dit budskab frem på en engagerende og effektiv måde? Og her er det rigtigt vigtigt, at du hele tiden tænker “til DIN målgruppe”. Der er nemlig stor forskel på, hvordan man taler til unge skater-drenge og til. 65-årige historie-professorer (eller – det KAN der i hvert fald være). Men husk også hele tiden at være tro mod dig selv og dit brand.

Hvordan vil du gerne fremstå i din skriftlige formidling?

  • Er du seriøs og faktaorienteret? 

  • Er du modig og dristig? 

  • Er du sjov og kæk? 

  • Bruger du emojis? – På Facebook? – På LinkedIN??

  • Hvilket sprog bruger du? 

  • Bruger du hashtags på de sociale medier? 

Budskaber er mere end ord, så overvej også, om du har en skarp visuel profil? Og om du skal have det? Er det vigtigt for det, du gerne vil sige og fremstå som?

 

LÆS OGSÅ: Skriv bedre hjemmeside-tekster: 6 tips fra tekstforfatteren

 

7. Hvor siger vi det?

Nu skal du overveje, HVOR du skal være tilstede. Har du brug for en hjemmeside? Hvilke kanaler skal du være synlig på – altså; hvor er din målgruppe?

Hvilke SoMe kanaler er bedst til lige præcis DIN målgruppe (ikke til DIG, men til DIN MÅLGRUPPE) – er det Pinterest, Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, LinkedIn, BeReal eller noget helt 7.? Hvor bruger du dine annoncekroner bedst – er det SoMe, Ads – eller måske print? 

Skal du bruge influencers til at få dit budskab ud? Hvad med e-mails? Print (for nej – print er bestemt ikke død, og til visse målgrupper – i de rigtige medier – kan det stadig være SUPER effektivt)? PR? Advertorials? Networking? Youtube? 

Mulighederne er næsten uendelige, men husk – du kan og skal sjældent det hele!

Så det vigtigste er, at du gør dig klart, hvor din målgruppe er, og hvordan du kommunikerer  til den på de valgte kanaler (Der er nemlig stor forskel på hvordan man kommunikerer på fx LinkedIn eller TikTok).

 

LÆS OGSÅ:  6 trin til en effektiv social Medie strategi

 

8. Hvornår siger vi det?

Er der højsæsoner og lavsæsoner i din branche? Er der nogle mærkedage, som er vigtige at huske? Messer, som ligger på bestemte tidspunkter på året?

Det er en god idé at udarbejde et årshjul, som du kan lægge din handlingsplan op ad – for at sikre at du bruger dine kræfter og indsatser strategisk rigtigt. Og på det rigtige tidspunkt.

Med alle de ovenstående overvejelser på plads, er du kommet et stort skridt nærmere en plan for din markedsføring.

 

Hos Marginal har vi mange års erfaring i udarbejdelse af digitale marketingstrategier, og vi står selvfølgelig altid klar med en kop kaffe og en snak om, hvordan vi bedst kan hjælpe jer i mål.

Bliv endnu klogere!

12. marts 2024

Google introducerer INP til Core Web Vitals

Google har de seneste par år testet Interaction to Next Paint (INP). Og de har netop meldt ud, at INP er en del af Googles Core Web Vitals fra marts 2024. Ikke nok me...

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik

Tilmeld dig Marginal's nyhedsbrev

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Samtykke*