Billedeoptimering giver dig en hurtigere hjemmeside

Opdateret den 12. september 2023

I dag er det nemmere end nogensinde at tage smukke billeder i høj opløsning. Tiden hvor du behøvede et stort og dyrt kamera er forbi – og i stedet kan du let og bekvemt knipse billeder i høj opløsning og med imponerende dybdeskarphed fra din telefon. Men før du trykker ’upload’ og deler et billede på din hjemmeside, er der én ting, du skal huske:

At komprimere dine billeder.

Hvorfor? Fordi billeder i høj opløsning fylder meget og dermed gør din hjemmeside langsom. Og når din hjemmeside er langsom, mister du dyrebare sekunder, som kan lede utålmodige kunder videre til din konkurrent. Desuden går den lange loadtid på dine billeder også ud over din SEO. For langsomme hjemmesider anses ikke som brugervenlige og rangerer derfor lavt hos Google.

Størrelsen på dine billeder er den ubetinget vigtigste faktor for din hjemmesides hastighed. Heldigvis er det også den letteste ting at rette! Læs med nedenfor.

Brug den billedstørrelse, du har brug for

Både din telefon og dit kamera tager billeder i en højere opløsning, end du har brug for til webbrug. Og jo større din opløsning er, jo mere fylder billedet.

Derfor er det vigtigt, at du ved, hvilke billedstørrelser dit hjemmesidedesign kræver – og hvilke skærme din målgruppe benytter. Som udgangspunkt kan en billedbredde på 1920 pixel fylde hele skærmen for langt størstedelen af verdens computerbrugere. Og derfor er der ingen grund til, at dine billeder er 4000 pixels i bredden.

Husk også, at en stor del af verdens internetforbrug i dag foregår via små skærme på smartphones, som ikke behøver særligt store billeder. Og selvom du har en responsiv hjemmeside, som tilpasser billederne til små skærme, fylder de stadig akkurat ligeså meget som originalbilledet – og tager lige så lang tid om at loade.

Hvor meget skal dine billeder komprimeres?

Hvornår er dine billeder en passende størrelse? Det er en vurderingssag. Men en god tommelfingerregel er, at billeder ikke bør fylde mere end 50 KB for at bevare en hurtig hjemmeside.

Du kan spare meget plads og loadtid med komprimerede billeder – oftest uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Kend dine filformater

Når du har ændret størrelsen på dine billeder, er det næste trin at vælge det rette filformat at gemme dem i. For selvom du ikke selv kan se forskel på, hvorvidt dit billede gemmes som PNG eller JPG, er der en stor forskel på, hvor meget formaterne fylder.

For at få komprimeret dine billeder optimalt skal du kende forskellen på, hvad filformaterne kan, og hvornår de med fordel kan udnyttes.

Hvilke filformater skal du bruge?

  • Brug JPG/JPEG til fotografier

  • Brug GIF til animationer

  • Brug PNG til rasterbaseret grafik

  • Brug SVG til vektorbaseret grafik

Som hovedregel kan du altid bruge JPG til fotografier, da JPG generelt fylder mindre end PNG. PNG udmærker sig til gengæld ved at kunne bevare gennemsigtige elementer på billederne ved upload. GIF benyttes til animationer.

Hvad er forskellen på rasterbaseret og vektorbaseret grafik?

Grafik uploades i PNG og SVG. Men der er en markant forskel på de to formater. PNG er rasterbaseret, hvilket vil sige, at billedets data bliver gemt i pixels – eller små firkanter, om man vil. SVG er vektorbaseret, hvilket betyder, at det er billeder, som er baseret på geometriske former genereret af computeren.

SVG egner sig derfor særlig godt til logoer og grafik med tydelige linjer og geometriske former. PNG er bedre til grafik med mange farver og farvetoner.

Nyttige værktøjer

Du kan ændre, beskære og komprimere dine billeder i Adobe Photoshop. Men hvis du ikke har Photoshop, anbefaler vi webservicen tinypng.com, som let og hurtigt kan komprimere både JPG og PNG-billeder.

Brug også Google Pagespeed Insight til at udregne, hvor lang tid din hjemmeside er om at loade. Oftest vil du opleve, at billeder er det, der for alvor sænker loadhastigheden på dit website.

Er din hjemmeside for langsom?

Har du brug for hjælp til at optimere din hjemmeside, så den loader hurtigere og fastholder dine besøgende? Vi hjælper vores kunder med at opbygge hjemmesider, der skaber resultater!

Kontakt os her for et uforpligtigende tilbud.

Bliv endnu klogere!

12. marts 2024

Google introducerer INP til Core Web Vitals

Google har de seneste par år testet Interaction to Next Paint (INP). Og de har netop meldt ud, at INP er en del af Googles Core Web Vitals fra marts 2024. Ikke nok me...

17. oktober 2022

6 trin til den perfekte hjemmeside

Du står og mangler en hjemmeside. Der findes uendeligt mange bureauer. De lover alle noget forskelligt – og givetvis meget imponerende! Forvirringen er total, og du...

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik