Google my business til markedsføring

Brug Google My Business i din markedsføring

af | 14 januar 2021

Er du en lille lokal servicevirksomhed? Ejer af en café eller restaurant? Er du håndværker, eller har du måske en fysisk butik? 

Ligegyldigt hvad, kan Google My Business være en vigtig brik i din markedsføring.

Kan dine kunder finde dig på Google?

En optimeret Google My Business-profil hjælper Google til at forstå din virksomhed bedre.

Og jo mere Google ved om dig og din virksomhed, jo flere relevante søgninger vil din Google My Business – og dermed du og din forretning – typisk dukke op i.

Brugt rigtigt, er Google My Business et effektivt redskab til at markedsføre din virksomhed. 

Her kan du med artikler, billeder og andre features skræddersy din fremtræden på Google og skabe øget synlighed i forbindelse med organiske søgninger på ydelser, forretninger, produkter og/eller services som dine.

Det er her, folk hurtigt og nemt kan finde din adresse, dine åbningstider, gode tilbud osv. Helt uden at besøge din hjemmeside.

Faktisk er det et af de vigtigste steder at sikre, at dine åbningstider er korrekte, da dette ofte vil være det eneste sted, folk tjekker. 

Vær synlig på Google

Søgninger i dag er digitale. Ingen, som i INGEN, bruger fx. en telefonbog til at finde en frisør, murer, glarmester etc. længere. Selv hvis du driver en gammeldags tømrer- eller købmandsforretning, er dine kunder og potentielle kunder online.

Og det er online, de typisk starter deres søgning efter virksomheder, produkter eller tjenester.

Uanset om du ønsker fysiske besøg eller online besøg, så kommer du ikke uden om Google. 

En optimeret Google My Business konto sikrer, at du dukker op på Google samt Google Maps, når nogen søger efter dig (eller forretninger som dig).

LÆS OGSÅ: 7 hurtige og enkle råd til god SEO

Hold kunderne informeret

Din optimerede Google My Business-profil indeholder alle relevante informationer såsom adresse, åbningstider, kontaktoplysninger, webadresse  etc. 

Du kan også bruge din profil til at dele opdateringer, som fortæller om ændrede åbningstider, gode tilbud, take away eller click and collect, midlertidig lukning eller genåbning – hvilket må siges at være ekstrem nyttig funktion under corona-pandemien.

Sørg for, at dine oplysninger er opdaterede, da misinformation kan føre til dårlige kundeoplevelser (fx. når kunder møder en lukket dør, fordi åbningstiderne ikke var opdaterede) og mistet salg (fx. når en potentiel kunde vælger konkurrenten, da du har glemt at oplyse om muligheden for take away).

En Google My Business-konto er DIN mulighed for hele tiden at holde kunderne informeret og ajour.

Sådan kommer du i gang med Google My Business

  1. Udfyld alle sektioner i din Google My Business-profil
  2. Vær meget omhyggelig med kontaktoplysninger og åbningstider
  3. Vælg primære og sekundære kategorier
  4. Marker relevante attributter
  5. Skriv en fængende “om os”-beskrivelse
  6. Tilføj dine produkter og/eller tjenester

Og hold løbende din profil skarp og opdateret ved at:

  1. Offentliggøre Google-indlæg hver uge (det kan være tilbud, events, produkter, opslag etc)
  2. Uploade nye fotos hver måned
  3. Besvare spørgsmål, hvis der kommer nogen (du kan også selv oprette nogle som en mini-FAQ)
  4. Indhente og besvare anmeldelser

Forskellen på en ikke-optimeret og en optimeret Google My Business 

Vi håber, at du er blevet klogere og er klar til at dominere de lokale resultater i Google.

Har du brug for hjælp?

Vi hjælper hver dag vores kunder til større synlighed på Google.

Har du brug for hjælp til at komme i gang med Google My Business, lokal søgemaskineoptimering eller anden form for SEO?

Læs mere SEO – eller kontakt os for et uforpligtende tilbud.

Relaterede indlæg

Hvad er Google Ads? vi giver dig svaret
31 marts 2023

Hvad er Google Ads?

Google Ads er et PPC-værktøj (Pay-Per-Click), hvilket betyder, at du kun betaler pr. klik, du får på dine annoncer. Du...
Læs mere