Vi er midt i en mærkværdig tid fyldt med store forandringer og uvished. Det, der virkede helt utænkeligt i sidste uge, er nu blevet til en ny normal. Og det stiller store krav til din virksomheds kommunikation.
Mange virksomheder kæmper lige nu med omsætningen, mens andre ikke kan følge med. Andre står måske midt i et dilemma om, hvorvidt de skal sætte deres digitale annoncering og tilstedeværelse på pause, imens krisen står på.
Derfor har vi samlet en række gode råd til dig, der er usikker på, hvordan du skal gribe din virksomheds nye virkelighed an. Forhåbentligt kan de være til inspiration til din videre markedsføring.
Skab tryghed gennem din (interne og eksterne) kommunikation
Verdensbilledet er præget af usikkerhed lige nu. Derfor er det vigtigt, at du hurtigt og klart melder ud til dine medarbejdere såvel som samarbejdspartnere og kunder, hvad de kan forvente i den kommende tid.
Vær autentisk og ærlig – og stræb først og fremmest efter at skabe tryghed. Dine kunder og samarbejdspartnere har brug for at vide, om din arbejdskraft, dine varer eller ydelser stadig står til rådighed, ligesom dine medarbejdere skal informeres om, hvilke tiltag der eventuelt træder i kraft.
Er du tonedøv på sociale medier?
Kommunikation ændrer sig i krisesituationer. Det, der var et uskyldigt og fint Facebook-opslag for et par uger siden, kan nu få dig til at fremstå tonedøv.
Sørg for at tjekke dine planlagte opslag på sociale medier igennem for at være sikker på, du ikke reklamerer for allerede-aflyste arrangementer eller f.eks. deler billeder af store forsamlinger eller møder.
LÆS OGSÅ: Værdien af sociale medier
Hvor hyppigt vil du dele?
Danskernes købsmønster er ændret, og meget få virksomheder er upåvirkede. Det skal din markedsføringsstrategi selvfølgelig tage højde for.
Hvis din virksomhed oplever øget interesse, er der måske større behov for oplysninger og information på sociale medier. Hvis din virksomhed derimod er lukket, eller aktiviteten er nedsat, bør du måske drosle ned for aktiviteten, idet dit indhold hurtigt kan blive irrelevant.
Derudover bør du give dine kunder al den tryghed, du kan. Hvis du arbejder i service- eller bureaubranchen, kan du med fordel gøre opmærksom på, du stadig er til stede og arbejder for dine kunders bedste.
… Og hvad så med annoncering?
Naturligvis skal du stoppe al annoncering for ydelser eller produkter, der ikke længere er aktuelle. Det er vigtigt, du ikke spilder reklamekroner på f.eks. at reklamere for en brunch, du ikke længere kan servere.
Men det betyder ikke, at al annoncering er spildt.
Mange vil nemlig opleve, at prisen på Facebook-annoncer vil falde i den kommende periode. Ikke fordi de er mindre værd, men fordi der er færre annoncer i omløb. Derfor kan du muligvis få mere synlighed for pengene.
Med mindre dit produkt eller din ydelse er blevet enormt efterspurgt i denne periode, er det vigtigt, at du tænker langtidssigtet i din annoncering. På et tidspunkt vil pandemien og de strenge forholdsregler ophøre, og så skal din virksomhed stadig være top-of-mind hos potentielle kunder.
Det kan derfor være en fordel at bruge den kommende tid til at indsamle data til dine målgrupper.
Har du en Facebook-pixel på din hjemmeside? Hvis ikke, bør du installere en nu. Ved at opsætte trafik-annoncer på Facebook, der leder ind på din hjemmeside, skaber du nemlig en målgruppe, du kan reklamere til senere. En såkaldt retargeting-målgruppe.
LÆS OGSÅ: Vil du i gang med remarketing? Her er de værktøjer, du skal bruge
Du kan opnå det samme ved at opsætte videoannoncer. Her gemmer Facebook nemlig alle dem, der har set din video og lader dig reklamere til dem på et senere tidspunkt.
Ved at opbygge store retargeting-målgrupper investerer du i fremtidens annoncering. Og når samfundet igen skruer op for forbruget, har du en målgruppe klar, som har tilkendegivet interesse for dit content og din hjemmeside.
LÆS OGSÅ: Skab loyale kunder med remarketing
Husk også, at selvom din webshop måske ikke konverterer i denne periode, så kan du stadig få værdi gennem dine annoncer. Nu er f.eks. en oplagt tid til at udbygge dit community, få flere nyhedsbrevsabonnenter eller noget helt tredje.
Kommunikation med øje for fremtiden
Din kommunikations hovedformål i denne periode er at fremtidssikre din virksomhed. Uanset om det gøres via tryghedsskabende relationer til dine kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere, branding eller digital annoncering. Situationen vi befinder os i lige nu, er først og fremmest midlertidig, og kommunikationsopgaven er at tænke fremad.