Genbrug er godt – bare ikke på SoMe

Opdateret den 12. september 2023

Katrine Blicher Sørensen

Digital Marketing

Du har lagt et vanvittigt godt opslag på Facebook. Det vælter ind med kommentarer, likes – og rækkevidden når ud over alle grænser. Det kan være så fristende at smide lidt penge efter det – lave opslaget til en annonce. For du vil gerne have endnu flere til at se din genistreg. Det er bare ikke altid en god idé. Hvorfor? Det vil vi forklare i dette blogindlæg.

Organisk og betalt indhold på sociale medier. Hvad betyder det?

På sociale medier findes der to typer af opslag – organiske og betalte. Vi har skitseret de mest grundlæggende forskelle her:

Organisk indhold

  • Deles direkte på jeres Facebook-/Instagramprofil

  • Når ud til en procentdel af jeres følgere

  • Succesfulde opslag spreder sig som ringe i vandet, men man kan ikke selv bestemme, hvem der ser det

Betalt indhold

  • Placeres direkte i målgruppens nyhedsfeed og ikke på jeres profil

  • Når ud til en afgrænset målgruppe med forudbestemt demografi og interesser

  • Uendelige muligheder for målretning og retargeting

Det er selvfølgelig ikke den fulde sandhed, men mere om det en anden gang. Det vigtigste budskab, når vi skelner mellem organisk og betalt indhold, er nemlig, at dine følgere selv har valgt at se dine organiske opslag – men for betalt indhold gælder det, at DU har valgt, målgruppen skal se det. 

Derfor bør du tale på forskellige måder, når du laver indhold til hhv. organisk og betalt indhold. Du ville jo heller ikke fortælle den helt samme historie til din veninde, som til en helt fremmed på gaden, vel?

”Ej. Kan du huske min pink croptop … den ville klæ’ dig!”

Du kan næsten høre det, ik’? Ovenstående sætning ville formentlig falde i god jord til en venindefrokost, men det ville være ret malplaceret at sige til Susanne på Facebook Marketplace. 

Selvom du gerne vil have, at både din veninde og Susanne skal iklæde sig din pink croptop – og budskabet derfor bør være det samme – så er kommunikationsformen og tilgangen forskellig. 

Du har en forhistorie med din veninde, hun kender dit produkt – og du skal vække jeres fælles følelser og minder, så hun får lyst til at snakke med om toppen. Det samme er ikke tilfældet med Susanne, som du egentlig bare gerne vil have til at købe din top. Men Susanne kender dig ikke, så du må starte et andet sted. 

 

Disclaimer: veninden rammes af et organisk budskab – Susanne rammes derimod af et betalt budskab.

 

Det skal føles lidt som et varmt kram

Tænk over det. Hvem vil du helst selv tale med en hel aften: veninden, der altid taler hen over hovedet på dig – eller hende, der inddrager dig og taler ind i jeres fælles interesser? Det var måske et lidt ladet spørgsmål. Men vi håber, at du er enig i, at den sidstnævnte kommunikation er rarest. 

Når du udarbejder dit organiske indhold, er det derfor en god idé at spørge dig selv, ”føles det her som et varmt kram?”. Hvis du kan svare ja – så er du på rette spor. Når noget føles rart, har man lettere ved at give sig hen og indgå i dialogen. Og dét er præcis, hvad du vil have dine følgere til gennem dit organiske indhold – at engagere sig og indgå i dialogen.

Vi tillader os lige at omfavne dig med 3 gode råd til organisk indhold her:

  1. Vær autentisk. Dine følgere kigger på dine sociale medier for at få et indblik af virkeligheden. For at få syn på sagen og kravle ind under huden på jer.

  2. Lad jeres værdier skinne igennem. Hvem er I? Hvordan er hverdagen hos jeres virksomhed? Sæt fokus på alt det bløde

  3. Vis mennesker! Mennesker vil gerne se mennesker. Fortæl om menneskene bag produktet, servicen eller virksomheden.

 

Mod det uendelige SoMe univers!

Fordelen ved betalt indhold er, at du kan målrette til lige præcis den målgruppe, du ønsker. Du kan målrette annoncer til personer med specifikke interesser, alder, bopæl og meget mere. Og så er det kun din målgruppe, der ser dine annoncer. Du kan endda have uendelige målgrupper – det er faktisk kun din fantasi og din markedsføringsstrategi, der sætter grænsen. 

Susanne (med croptoppen) er formentlig bare én af dine mange målgrupper for annoncering på sociale medier. Og hun vil gerne høre noget, der passer til hende – og hendes behov. Derfor er det en god idé at skræddersy kommunikationen ret præcist til hver enkelt målgruppe. 

Heldigvis er annoncering perfekt til netop dét! Altså at skræddersy kommunikationen. Her kan du let ændre budskabet, så det passer til den enkelte – og ingen bliver irriteret af at blive udsat for det samme opslag på forskellige måder. Ret smart, ik’?

… puha! Det var lidt af en smøre

Men nu ved du forhåbentlig, hvad forskellen på organisk og betalt indhold er – og begejstringen for at smide penge efter dit virale, organiske opslag bør være falmet. Det er altså sjovere at bruge sine penge fornuftigt. På sigt i hvert fald. 

Bliv endnu klogere!

12. marts 2024

Google introducerer INP til Core Web Vitals

Google har de seneste par år testet Interaction to Next Paint (INP). Og de har netop meldt ud, at INP er en del af Googles Core Web Vitals fra marts 2024. Ikke nok me...

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik