Generation Alpha

Generation Alpha kommer – er du klar?

Opdateret den 14. november 2025

Rikke Møller

Digital Marketing

Nogle er endnu babyer, andre er teenagere. Generation Alpha defineres som børn og unge, der er født i årene 2010-2025. Det er den største generation i verdenshistorien, og ja, også den første generation, der har brugt digitale devices, fra før de kunne tale. Nu er de ældste begyndt at træde ind i rollen som beslutningstagere og forbrugere – og det er vigtigt at forstå, hvad dét indebærer. 

Vi ved det godt; Hele generationstankegangen kan være en anelse … tynd. En generation udgøres på papiret ikke af andet end nogle årstal og en række delte oplevelser.  

Men kigger vi mod de tekniske retninger; måden en generation er vokset op med og bruger digitale medier på, er der flere tydelige tendenser. Her er fem trends, der er gode at kende, hvis du markedsfører eller sælger til unge.

1: Vokset op med en tablet

Generation Alpha er vokset op med en tablet i hånden.  

Og ja, ja. Alle generationer bliver tiltagende digitale. Men læs lige det igen; Generation Alpha har, i mange tilfælde, navigeret rundt på en skærm, før de kunne gå eller tale.

De har spillet læringsspil og lavet puslespil på skærmen som små – eller fået læst en skræddersyet godnathistorie fra AI. Som teenagere interagerer de med venner og influencers via sociale medier. De søger svar på alle dilemmaer og udfordringer online, og de skelner mellem annoncer og autentisk indhold på blot få sekunder.

Den yngste del af generationen kommer måske aldrig til at se traditionelt FLOW TV, ligesom de ikke er vant til ventetid fra hverken kundeservice eller en lagerforsendelse. Alt er instant, og deres tålmodighed for 5 minutters lange salgsvideoer såvel som ikke-mobiloptimerede hjemmesider er stort set ikke eksisterende.

2: På udkig efter digital ro

Det fylder alt i debatten lige nu; pauser fra skærmen og behovet for at beskytte fremtidige generation mod den digitale overmæthed, der trænger sig på. Og det kommer også til at fylde i fremtiden.

En undersøgelse fra Medierådet for børn og unge (2024) viser, at 64 % af danske unge mellem 13 og 17 år synes, at de ofte eller indimellem bruger for meget tid på digitale medier. De slukker ikke helt for platformene, men er bevidste om deres tidsforbrug online og implementerer – eller får hjælp til at implementere – pauser.

Det kræver noget af os, der skal markedsføre sig til dem. En social bevidsthed overfor fremtidens forbrugere kunne netop være en opfordring til at scrolle mindre og slukke mere.   

3: De scroller, men deler ikke

Hvis du synes, det er blevet stille på sociale medier, har du ret. Gen Z har allerede taget et skridt væk fra konstant deling, og tendensen bliver kun tydeligere med Generation Alpha.

GWI (2024) viser, at 72% af Gen Z deler billeder eller videoer månedligt, men det gælder kun 54% af de ældste teenagere i Alpha. De er stadig online, men som passive deltagere. De scroller og bliver underholdt – men deler ikke nødvendigvis.

Det skal selvfølgelig også tages med et gran salt. De er endnu meget unge og kan nå at ændre adfærd mange gange endnu, efterhånden som de får mere frihed til at dele og mindre forældrekontrol. Men tendensen går den vej – også for Generation Z.  

For brands betyder det, at man skal gentænke strategien. UGC eller mikroinfluenter fylder måske mindre i fremtidens marketingstrategi, og målet bliver ikke nødvendigvis at få modtagerne til at dele eller skabe videoer – men blot skrive en kommentar. Interagere. Være med på egne vilkår.   

4: Hvor er menneskerne henne?  

Når AI kan lave alt fra reklamer til stemmer, bliver det menneskelige pludselig en mangelvare. Generation Alpha vokser op med en bevidsthed om, at billeder kan være falske, og selv almindelige mennesker redigerer deres billeder og iscenesætter deres virkelighed.  

McCrindle (2023) viser, at næsten 70% foretrækker “indhold, der føles ægte” frem for poleret indhold. Derfor bliver grynede snapchat-filtre, der forvrænger billeder mere populære, ligesom low-fi i årevis har vundet frem.  

Alt det, der virker for poleret identificeres som reklame på et splitsekund. De unge søger autencitet. Ægte mennesker og brands, der indgår i samtaler i stedet for blot at sælge.   

5: Internetsikkerhed

Generation Alphas forældre er typisk fra Millenial-generationen; en generation, der selv måtte navigere deres vej gennem internettets udbredelse såvel som opståelsen af sociale medier. Og hvor de ikke selv havde sikkerhedsregler, tyder alt på nu, de involverer sig aktivt i deres børns internet- og medieforbrug. 

Undersøgelsen fra Medierådet for børn og unge (2024) viser, at 30  % af de 13‑åriges forældre ved ’næsten alt’ om, hvad de laver og ser online. 

Det er ikke et flertal – men det er mange. Og det kan betyde, at generation Alpha er mere kræsen med deres data. Mere skeptisk overfor ”like og del”-konkurrencer og ikke til salg for falske anmeldelser. For brands stiller det tilsvarende krav til etik og tryghed. 

Så ... hvad betyder det?

Det betyder, at der i fremtiden vil være endnu højere krav til din virksomhed. Til din markedsføring til unge. Til dine kreative idéer og til menneskerne, du putter foran og bagved kameraet. 

Generation Alpha er ikke bare “mere digital”. De er mere digitalt bevidste, kritiske og konsumerer så meget indhold på daglig basis, at dit skal være exceptionelt for at skille sig ud.  

Rikke Møller

[email protected]
Er din markedsføring målrettet unge? Lad mig hjælpe! Jeg er Marginals Unge- og Uddannelsesspecialist og indsamler både kvantitativ og kvalitativ data om unge, deres medievaner og uddannelsesvalg.

Bliv endnu klogere!

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik

Download din tjekliste her

Vil du gøre det nemt for dig selv (og for os)?
Så har vi lavet en tjekliste til det gode brief, som guider dig hurtigt igennem de vigtigste punkter.

Samtykke*

Tilmeld dig Marginal's nyhedsbrev

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Samtykke*