roblox børn telefon unge

Hvad er Roblox – og hvorfor skal du interessere dig for det?

Opdateret den 14. oktober 2025

Rikke Møller

Digital Marketing

Bedst, som vi alle begyndte at tale om – og forstå – Generation Z som den unge, trendsættende generation, der bevæger sig ubesværet mellem platforme og skaber nye kommunikationsformater på TikTok, træder Generation Alpha nu ind på scenen.

Generation Alpha er børn født mellem 2010 og 2024. De er vokset op med mobile devices, har set indhold på YouTube allerede som babyer, og er spået til at blive den generation med størst købekraft i verdenshistorien.

Større end Steam

Selvom Generation Alpha som udgangspunkt knap har nået minimumsalderen for sociale medier, har de i årevis spillet og kommunikeret på spilplatformen Roblox.

Roblox er ikke ét spil, men et univers, hvor du som bruger opretter en avatar, som du kan føre rundt i mere end 6,7 millioner forskellige spil og oplevelser. Her er der indhold, der spænder fra små, simple hukommelsesspil til mere omfattende ”experiences” som rollespil, simulation og komplekse multiplayer-spil. For brugere over 13 år er der desuden en chatfunktion, der giver mulighed for dialog med medspillere.

Roblox har over 85 millioner daglige aktive brugere på verdensplan, som i gennemsnit bruger 2,7 timer om dagen på platformen. Roblox er dermed større end Steam målt på daglige brugere. Den største målgruppe er børn i alderen 9–12 år.

Det er altså en platform, man ikke må overse. Tværtimod er der masser at lære på Roblox – om kommende generationers første møde med spiluniverser, online kommunikation og brandet indhold. 

En spilleplatform, hvor brands spiller med 

Man kan som udgangspunkt ikke reklamere på Roblox. Det er ikke muligt at dele annonceindhold eller lede brugerne væk fra platformen via eksterne links.

Men brands kan annoncere for det indhold, de selv har fået udviklet på platformen. Hvis et brand f.eks. lancerer et spil på Roblox, kan de markedsføre det og dermed lokke flere brugere ind i deres spilunivers.

Og det er her, det bliver interessant.

Sportstøjgiganten Nike har f.eks. skabt NIKELAND på Roblox. Her kan brugere lege fangeleg, spille stikbold og prøve Nikes aktuelle sportstøj på deres avatar.

Tøj- og skobrandet Vans står bag VANS WORLD, hvor brugere kan besøge en virtuel skatepark, udføre tricks, deltage i udfordringer og købe Vans-outfits til deres avatar. Denne experience er blevet besøgt af mere end 100 millioner spillere.

Listen fortsætter: Gucci, Hilton, IKEA, The Chainsmokers og mange flere har udviklet brandede spiloplevelser på Roblox, ofte med mulighed for virtuelle køb, der koster rigtige penge.

Barrieren for virksomheder er dog høj. Det kræver investering i spiludvikling, og derfor er det typisk kun de største brands, der spiller med. Kun få danske aktører har kastet sig ud i det – og ingen er endnu brudt igennem.

Dog er der workarounds. Du kan f.eks. indlægge YouTube-annoncering hos Roblox-creators, der streamer og laver videoer eller tutorials om deres færden i spillet – det er nemlig en stor del af universet, at se videoer om spilleplatformen. Eller at se andre spille og opdage små spil. Og det er muligt at annoncere her, men ikke direkte på Roblox selv.

Men … hvad kan du så lære af Roblox?

At annoncering på Roblox ikke er let tilgængeligt betyder ikke, at du kan tillade dig at ignorere platformen. Tværtimod.

For her kan du tolke på fremtidens forbrugeradfærd.

Generation Alpha vokser – på godt og ondt – op i en verden, hvor de kan interagere direkte med deres foretrukne brands. Hvor brandet ikke kun er en statisk afsender, men en aktiv medspiller, der skaber et helstøbt univers, som forbrugerne kan træde ind i. Hvor der er co-creation, og hvor forbrugeren og brandet mødes i et samspil.

Og hvor den virtuelle verden for mange allerede er virkelighed. I en undersøgelse fra Vogue Busines med 1.545 respondenter i alderen 14–26 år, svarede halvdelen, at styling af deres virtuelle avatar var vigtigere end styling af dem selv. 84 % svarede desuden, at de kunne overveje at prøve et fysisk brand, de først havde mødt virtuelt.

Flere brands bruger derfor også Roblox til at teste nye produkter af: Hvis brugerne køber dem virtuelt, er sandsynligheden stor for, at de også vil købe dem fysisk. Det giver brands et community-drevet feedbackloop og gør forbrugerne til aktive medskabere i produktudviklingen.

Ifølge en undersøgelse fra 2025 har Roblox-brugerne i gennemsnit en engagementstid med brands på 11 minutter pr. interaktion – langt højere end på sociale medier, hvor indhold ofte bliver scrollet forbi på få sekunder. Dét er værd at bide mærke i, i en tid, hvor forbrugeropmærksomheden er en knap ressource. 

For den gennemsnitlige danske virksomhed er Roblox et fingerpeg om, hvor fremtiden bevæger sig hen. De forbrugere, der kommer til at definere markedet de næste 30 år, leger allerede nu i virtuelle universer, hvor brands er en naturlig del af oplevelsen.

 

Rikke Møller

[email protected]
Ska' vi snakke sociale medier? Trænger din virksomhed til et nyt blik på jeres markedsføring – og på, hvad I skal lægge vægt på? Så ta' fat i mig og lad os snakke.

Bliv endnu klogere!

Generation Alpha
14. november 2025

Generation Alpha kommer – er du klar?

Generation Alpha er verdens største generation nogensinde. Her er fem trends, der er gode at kende, hvis du markedsfører eller sælger til unge.

offline konverteringer bliver forklaret helt simpelt
26. november 2025

Sådan sporer du offline konverteringer

Det handler om at bygge bro mellem den digitale markedsføring og de reelle, fysiske salgsresultater. Med den kobling kan vi skabe et retvisende billede af data.

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik

Download din tjekliste her

Vil du gøre det nemt for dig selv (og for os)?
Så har vi lavet en tjekliste til det gode brief, som guider dig hurtigt igennem de vigtigste punkter.

Samtykke*

Tilmeld dig Marginal's nyhedsbrev

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Samtykke*