Det er et godt spørgsmål!
Og der findes heller ikke et præcist svar på, hvad en hjemmeside koster. Det kommer nemlig helt an på dit behov og en lang række faktorer!
Det er en væsentlig faktor, hvor stor din hjemmeside skal være og hvad den skal kunne rent teknisk. Netop derfor er det også svært at sammenligne priser på tværs af hjemmesider. Når alt kommer til alt, så er virksomheder forskellige, og det samme er budgetterne til at få lavet en ny webshop eller ny hjemmeside.
Det du kan gøre dig af overvejelser, inden du siger ja tak til det første og det bedste tilbud er, hvad SKAL din hjemmeside kunne, og hvilke krav har du til både udtrykket på siden men også til den tekniske del.
I bund og grund kan du få udviklet hjemmesider til lige den pris, du ønsker! Men så skal du formentlig forberede dig på, at du kan være nødt til at gå på kompromis med noget, du ikke havde forestillet dig.
Vi har samlet 6 bud på, hvad du i hvert fald ikke bør gå på kompromis med, når du skal ud at indhente tilbud på din nye hjemmeside.
1. Konverteringer – Hvad er formålet med siden?
Uanset om du vil sælge et produkt, en service eller formidle informationer, er virkemidlerne der skal præsenteres for de besøgende afgørende for budskabets effekt.
I dit kommende design, er det vigtigt, at der bliver taget højde for den rejse, de besøgende går igennem på din hjemmeside. Det kan ofte betale sig at skabe en nem og belejlig brugerrejse for at få øget konverteringsraten på sin side, og derfor er dette også en vigtig dialog, du skal have med det bureau, der giver pris på din hjemmeside.
2. Mobilvenlighed – Sørg for at din kommende hjemmeside er responsiv
Hvis det skulle være gået din næse forbi, så befinder vi os i skrivende stund i år 2021, hvor de fleste ejer en smartphone og bruger den i langt højere grad til indkøb, browsing m.m. Derfor bør din hjemmeside også være kompatibel på mobile enheder, så du kan give dine kunder den bedste service. Sørg for at prisen på din nye hjemmeside også inkluderer et responsivt design, der passer til alle mobile enheder. I dag vægtes mobiloptimerede hjemmesider højere på søgemaskiner som Google end selve desktop udgaven, og deraf kommer udtrykket mobile-first, som er et fornuftigt krav at have til sin løsning.
3. Sikkerhed – Få en sikker hjemmeside
Sikkerheden på en hjemmeside er vigtig, særligt hvis du ejer en webshop og dermed sælger dine produkter online. For det første skal du sikre dig, at din hjemmeside får et SSL-certifikat. Det sikrer at forbindelsen mellem serveren og hjemmesiden er sikker. Måske kender du det allerede ikonet i form at en lukket hængelås til venstre for URL-adressen, der fortæller, at denne hjemmeside er sikker. Derudover er det altid en god ide at sikre sig, at det webshop plugin du vil anvende, også lever op til de danske standarder for e-handel, og du undgår svindel på din hjemmeside. Dertil skal du sikre at din løsning er opdateret, og det kan altid anbefales at opsætte en firewall eller andet sikkerhed.
4. Page-builder – Overvej om din hjemmeside også skal være brugervenlig for dig
Skal du selv være i stand til at vedligeholde indholdet på din hjemmeside? Det kan være afgørende for, hvordan din hjemmeside bliver bygget, og hvordan din egen oplevelse bliver med siden efterfølgende. Hvis du selv står for at skulle udskifte indholdet på siden fremadrettet, så er det en fordel at din hjemmeside også er bygget i en page-builder, der gør det nemt for dig at udskifte billeder, indsætte tekst og evt. flytte rundt på elementer.
5. Ejerskab – Hvem skal eje din hjemmeside?
Sørg for, at du altid selv ejer din hjemmeside og rettighederne til den. Især hvis du skulle være uheldig, at noget går galt, og du får behov for enten at flytte domænet, udskifte designet eller noget helt tredje. Så er det en fordel, at det i sidste ende er dig, der ejer alle rettighederne til designet, selve hjemmesiden og de services, der bliver anvendt. Så kan du tage de beslutninger, du har behov for, uden at noget går tabt.
6. Fremtidssikring – Hvordan skal din aftale med webbureau være?
Som tidligere nævnt, er det altid en fordel at overveje dine egne behov – og særligt i forhold til fremtiden. Har du brug for en aftale, der fremtidssikrer din hjemmeside og sikrer dig support af den ene eller anden art?
Så er det en god ide også at få afstemt på forhånd, om dette er en engangsydelse, eller om I skal være samarbejdspartnere fremover. Det afhænger naturligvis også af dine egne kompetencer og dit netværk.
Dog er det altid en fordel at have nogen at trække på, hvis uheldet er ude. Så skal dine kunder i hvert fald ikke lide under et potentielt crash af siden. Samtidigt er det altid en fordel, at nogen tager ansvaret for f.eks opdateringer, hosting af siden eller mailserveren.
Skal vi tale om din næste hjemmeside?
Overvejer du, om Marginal skal hjælpe dig med at udvikle din næste hjemmeside? Så anbefaler vi, at du tager en snak med vores Digitale Rådgiver, Thomas. Han hjælper dig med at afklare dine behov, så I sammen kan finde ud af, hvilken løsning der er den bedste for dig og din virksomhed.
Fang ham på +45 61 30 14 32 eller på [email protected]!