WordPress kan både være ret avanceret og utrolig simpelt. Hvis du ønsker at udføre SEO på din WordPress-side, vil vi meget gerne hjælpe dig! Derfor har vi samlet et par tips og tricks til, hvordan du bliver bedre til at udføre WordPress SEO. Både i forhold til, hvilke SEO-værktøjer du skal bruge, men også hvordan du udfører WordPress SEO i praksis. Her kan du se, hvad der bliver gennemgået:
SEO WordPress Plugins
Inden vi gennemgår, hvordan du udfører WordPress SEO, giver det mening at gennemgå, hvilke plugins vi anbefaler, at du tilføjer til din side. Så giver de efterfølgende punkter bedre mening. Når du tilføjer et plugin, er det vigtigt, at du tjekker om din side stadig fungerer. Alle hjemmesider reagerer forskelligt, når der tilføjes et plugin – derfor er alle installationer på eget ansvar.
Der findes både betalte plugins og gratis plugins. De betalte plugins har ofte nogle flere/bedre funktioner end de gratis alternativer. Så hvis du har nogle penge til at kaste efter det, så giver det god mening at gøre det.
Betalte WordPress Plugins
Hvis du leder efter en effektiv måde at optimere/komprimere dine billeder på, anbefaler vi, at du køber Smush Pro. Smush Pro sørger for, at dine billeder fylder mindst muligt, så siden indlæses hurtigere. Smush Pro indeholder også muligheden for konvertering til Lokal WebP eller WebP via. CDN. WebP er et lettere og mere moderne format end PNG og JPEG, som Google er begyndt at blive meget glad for. Hvis du f.eks. tester din side i PageSpeed Insights: https://pagespeed.web.dev/, vil der nok være en anbefaling om, at du får konverteret dine billeder til netop det format: ”Vis billeder i formater af næste generation”.
Hvis du ikke har en cache-løsning på din side, anbefaler vi Hummingbird Pro. Hummingbird Pro er meget nemt at opsætte, hvis du bare skal have en løsning, der virker. Men det indeholder også mange avancerede indstilleringer, hvis du ønsker det. Her skal du være meget opmærksom på opsætningen, især hvis du har en webshop.
Gratis WordPress Plugins
Hvis du leder efter nogle gratis alternativer til Smush Pro og Hummingbird Pro, kan vi anbefale Resmush-it og Hummingbird. Resmush-it er et meget simpelt plugin, der nemt kan tage sig af komprimeringen af dine billeder. Det er det eneste pluginnet kan, men det er til gengæld meget effektivt til det. Hummingbird indeholder mange af de samme funktioner som Hummingbird Pro, og er derfor stadig et godt valg, hvis du mangler en hurtig cache-løsning.
For at gøre arbejdet med WordPress SEO nemmere, anbefaler vi, at du tilføjet Yoast til din side. Yoast kan hjælpe dig med mange aspekter af WordPress SEO. Bl.a. at tilføje title tags, metabeskrivelser, sitemap, osv. Yoast er et must, hvis du ønsker at arbejde med SEO på din side.
Hvis dit setup mangler muligheden for at oprette directs, kan vi anbefale ”Redirection”. Det er et ret nemt og overskueligt plugin, hvor du kan opstille de nødvendige redirects. Hvis du ofte fjerner produkter fra din hjemmeside, bør du undersøge, om dit setup giver mulighed for automatisk at opstille redirects fra nedlagte produkter til kategori-siden. Så slipper du for at opsætte dem manuelt.
ABC WordPress SEO – Optimering af sider og indhold
At få styr på de basale optimeringsmuligheder på din hjemmeside er noget af det bedste, du kan gøre på din side. Googles opgave er at hjælpe deres kunder hen til den rigtige side ud fra kundens forespørgsel. Derfor skal du hjælpe Google med at forstå, hvad din side handler om, så de ved, hvilke forespørgsler du kan svare på, og hvilke du ikke kan. Hvis du får styr på de basale optimeringsmuligheder, hjælper du Google med netop dette – altså hvis du gør det rigtigt!
Title tags og metabeskrivelser i WordPress
Title tags og metabeskrivelser er de små overskrifter, som du finder ude i søgeresultaterne.
Det er vigtigt at få tilpasset dine title tags og metabeskrivelser, da disse har en stor betydning for, om det bliver din hjemmeside, som brugerne besøger. Når du skriver dine title tags og metabeskrivelser skal du bl.a. holde øje med:
Længden
Sørg for, at det ikke bliver for langt eller for kort. Google har ikke en direkte retningslinje for, hvor langt et title tag eller en metabeskrivelse må være. Men vores anbefaling er, at dit title tag maksimalt er 575-600 pixels langt (Omkring 65-70 tegn), og metabeskrivelsen maksimalt er 130-160 tegn. Sørg gerne for at komme så tæt på maksimum som muligt, da dit resultat derved kommer til at fylde godt i søgeresultaterne.
CTR
CTR betyder ”click through rate” og fortæller, hvor stor en procentdel af dem, der ser dit søgeresultat, klikker på det. Ved at skrive et godt og klikbart title tag og en lækker metabeskrivelse kan du forbedre din CTR med et par procenter, og dermed får du flere besøgende, uden at du reelt har lavet ændringer på din side. Hvad man oplever som ”klikbart” er meget subjektivt. Men her er et eksempel:
Ved at rydde lidt op i teksten og benytte nogle ikoner, giver det søgeresultatet mere liv:
Vi ved godt, hvad vi ville klikke på.
Keywords
Til sidst er det også vigtigt at få placeret sidens vigtigste keywords i title tagget og metabeskrivelsen. Vores anbefaling er:
Title tag: Tilføj det primære søgeord som det absolut første ord.
Metabeskrivelse: Tilføj det primære søgeord, samt et enkelt eller to sekundære søgeord.
Hvis du ønsker at rette i title tags og metabeskrivelser i WordPress, skal du finde den side, du ønsker at tilpasse, og klikke på ”rediger side”. Når ”backend” af siden er indlæst, skal du finde dit Smartcrawl- eller Yoast-felt, hvor det kan redigeres. F.eks. som her:
Optimering af indhold på sider
Udover dine title tags og metabeskrivelser skal sidens indhold også optimeres. Du kan nemt finde et hav af udredninger, som beskriver hvor stor en procentdel af teksten, der skal være det primære og sekundære søgeord. Men her vil vi begrænse os til de absolut vigtigste punkter, og selvom vi allerede har været inde på det, så husk: Den bedste hjemmeside vinder altid, ikke den bedst optimerede side. Optimeringen skal hjælpe os et stykke af vejen. Vi kan ikke bevæge os fra 3. pladsen til 1. pladsen ved at skrive ”SEO WordPress” 3-4 gange mere (ja … det er lidt meta). De vigtigste punkter er:
Det primære søgeord:
Bør være i sidens første afsnit
Bør være i sidens H1
Bør stå så tidligt som muligt i sidens titel
Anbefalingen er også, at søgeordet står 1-2 gange pr. 100 ord, men denne anbefaling skal man tage med et gran salt. Så derfor: Skriv det, hvis det giver mening, men gerne mindst 3-4 gange i brødteksten.
Det/de sekundære søgeord:
Hvis muligt bør det bruges i sidens titel
Bør bruges i H2-H3 overskrifter på siden
Sørg for ikke at ”spamme” med sekundære søgeord, bør kun skrives hvis det giver mening.
Generelt:
Siden bør have mere end 300 ord
Hvis du ikke kan lide, at teksten fylder på siden, må du gerne gemme teksten i en ”harmonika” eller bag en ”læs mere ”-funktion.
Du behøver faktisk heller ikke at skrive søgefrasen 1:1, når du prøver at inkorporere den i din tekst. F.eks. så er dette blogindlæg optimeret efter ”SEO WordPress”, men derfor må vi gerne skrive søgeordet sådan, hvor det stadig ”tæller”: ”Her vil vi vise, hvordan du laver SEO på en WordPressside”. Dette gør teksten mindre kunstig, end hvis vi havde skrevet den ”rene” søgning.
Optimering af URL’er
Sidens URL bør indeholde det primære søgeord, men sørg for ikke at lave URL’erne for lange. Sidens URL er et af de stærkeste redskaber til at fortælle Google, hvad siden omhandler, så sørg for at bruge det.
Alt-tekster til billeder
De primære og sekundære søgeord kan du også benytte i billedernes alt-tekster. Dette er et rimeligt trivielt arbejde, men det er værd at arbejde med, da det igen kan få Google til at forstå, hvad din side omhandler. For at ændre i alt-teksterne skal du gå ind i dit mediebibliotek på siden. Du finder dette ude i menuen i venstre side, når du befinder dig i backenden af din side:
Herefter klikker du på det billede, du ønsker at skrive en tekst til.
Herefter popper dette op:
Alternativ tekst er alt-teksten, og title er billedes titel. Her anbefaler jeg, at du skriver det samme i begge felter.
Selvom det kan være kedeligt arbejde, er det en nem måde at få tilføjet lidt ekstra søgeord til siden.
Breadcrumbs og interne links
Da en WordPress-hjemmeside kan indeholde en masse sider, der ligner hinanden ved især webshops, kan det være svært for Google at vide, hvilken side der skal vises i søgeforslagene under hver enkel søgning. Hvis du f.eks. har fem produktsider med t-shirts, men også en kategori med t-shirts, kan Google godt finde på at vælge vise en produktside med t-shirts i stedet for din kategori, hvis der søges på ”T-shirts”. For at hjælpe Google med at vælge den vigtigste side til hver søgning, kan du arbejde med interne links. F.eks. kan du på alle dine t-shirt-produktsider tilføje et link til din kategoriside, med ankerteksten ”T-shirts”. Derved prøver du at fortælle Google, at den vigtigste side omkring ”t-shirts” er kategorisiden.
En anden nem løsning til dette er at tilføje ”breadcrumbs” – også kaldet en brødkrummesti. Her er et eksempel fra boozt.com:
På alle kategorisiderne og produktsiderne kan man se den vej, man er gået for at ankomme til den pågældende side. Det er både godt for navigationen. Men det er også godt for SEO, da der derved altid vil gives den korrekte ”SEO-kredit” til alle kategorier og produkter. Du får altså automatisk lavet en masse internt linkarbejde.
Justering af sitemap, Robots.txt og indeksering
Internettet er gigantisk, og Google skal tjekke det hele konstant. Derfor arbejder de efter et såkaldt ”Crawl-budget”, når robotterne besøger de forskellige hjemmesider. Når de ankommer til din hjemmeside, der måske indeholder 1000 sider, tænker robotterne måske: ”Vi besøger kun 500 denne gang”. Derfor er det meget vigtigt, at de 500 sider, der udvælges, er vigtige for dig – og ikke en masse nedlagte sider og parametersider.
Det er således vigtigt, at du får indsendt sidens sitemap til Google, så de ikke selv skal forsøge at finde rundt på den. Dette gør du i Google Search Console. I de fleste sitemaps kan du også tilføje en prioritetsværdi, hvilket er fint at have styr på. Om denne betyder noget kan være svært at sige, men det er fint at tage højde for.
Derudover er den værste dødssynd i forhold til dette, at mange webshops ikke får ekskluderet ”parametersider”. F.eks. når en kunde bruger webshoppens søgefunktion, bliver der ofte ”skabt” en ny side, som indeholder resultatet fra denne søgning. Det samme problem kan opstå, hvis kunden benytter et varefilter, sortering, produkter lægges i kurven, m.fl., som igen skaber nye sider. Derved kan en webshop på 1000 sider, hurtigt bliver meget større. Og der tror Google, at det hele skal tjekkes. Dette går ud over dit crawl-budget!
Sørg derfor for, at der i dit robots.txt-dokument tilføjes et par linjer, hvor disse sider ekskluderes. Hvordan disse skrives, og hvilke der skal benyttes, er forskelligt fra side til side, men her er et par eksempler:
Disallow: /*?*add-to-cart
Disallow: /*?*category-view-mode
Disallow: /*?*orderby
Hvis du vil tjekke, om dine sider er indekserbare, kan du benytte denne Chromeudvidelse: https://chrome.google.com/webstore/detail/robots-exclusion-checker/lnadekhdikcpjfnlhnbingbkhkfkddkl
Redirects
Husk at få omdirigeret dine nedlagte sider, så du ikke gå glip at en masse trafik, linkværdi – eller i værste tilfælde misbruger dit crawl-budget.
Der findes en lang række redskaber, der kan finde 404-links og broken links. Så tjek lige din hjemmeside, og få opstillet de nødvendige redirects. Hent gerne programmet ”Screaming Frog”, som er et ret fint værktøj, der kan tjekke 500 af dine sider, før du skal betale for det. Programmet kan give dig mange gode SEO-relevante informationer.
Hvis du ønsker at oprette et redirect, så viser vi her, hvordan du gør det i pluginnet ”Redirection”:
Åbn ”Redirection”, og scrol ned til bunden. Her finder du dette vindue:
I source URL skriver du den nedlagte side, og i target URL skriver du den side, som du ønsker at omdirigere til. Herefter klikker du på ”Add Redirect”, og så er du færdig! Tjek gerne, om omdirigeringen virker, og at det er en 301-redirect – og ikke en 302-redirect.
Hvis du vil gøre lidt ekstra, kan du lede efter alle de links på siden, der henviser til en 301-side, og rette dem til 200-linket. På ”ikke nørd-sprog” betyder det, at har du et link i menuen til din /om-side, men linket er et 301-link, som linker til denne URL i stedet: /om-os, så bruger Google lidt ekstra af crawlbudgettet på at besøge to sider i stedet for én side. Samtidig skal dine besøgende også forbi to sider i stedet for én. Derfor bør du rette linket til at gå direkte ind på /om-os, i stedet for at nå forbi /om-siden.
Flere tips til SEO WordPress
Denne liste med tips og tricks er ikke et udførligt værk, men skal bruges som et udgangspunkt til at give dig nogle gode idéer til både basalt SEO – men også et par pro-tips. Syntes du det hele virker lidt uoverskueligt? Så kan vi også tage over på opgaven, vi har eksperter der sidder klar til at være din forlængede SEO-arm, se mere omkring hvordan vi laver SEO på WordPress hjemmesider.
Hvis du savner uddybende forklaringer eller ønsker at høre lidt mere om SEO til WordPresssider, skal du være meget velkommen til at ringe til os, eller skrive direkte til vores SEO-specialist Maja på mail: [email protected]