server side tracking til din markedsføring

Optimér din dataindsamling med server-side tracking

Du får forbedret...
  • / datakvalitet og annonceringsbudget
  • / kampagne-performance
  • / indblik i kunderejsen
  • / website-performance

Virksomheder vi bl.a. har hjulpet med opsætningen

Server-side tracking giver bedre indblik i kunderejsen

Med server-side tracking (også kendt som server-side tagging) bliver dine data mere præcise, da den traditionelle client-based tracking begrænses af ad-blockers, Safaris ITP osv. Forestil dig f.eks. en bruger, der besøger dit website via en Facebook-annonce i Safari, men forlader siden uden at konvertere. To dage senere søger samme bruger efter dit produkt på Google og klikker på en Google Ads-annonce.

Uden server-side tagging vil Google Analytics registrere to unikke brugere:

  1. Brugeren, der kom via Facebook-annoncen og ikke konverterede.
  2. Brugeren, der kom via Google Ads og konverterede.

Dette vil få det til at se ud, som om Facebook ikke bidrog til konverteringen, mens Google Ads gjorde. Sandheden er dog, at det var den samme bruger, og at Facebook var det første touchpoint, der startede kunderejsen.

Uden server-side tagging risikerer du altså i dette tilfælde at undervurdere Facebooks bidrag til konverteringen og træffe forkerte beslutninger om, hvordan du fordeler dit annonceringsbudget. Dette kan koste din virksomhed penge og føre til færre konverteringer.

Optimering af dataindsamling med server-side tracking
Opsætning af tracking på hjemmeside

Sådan fungerer trackingen

Traditionel client-side tracking indsamler data direkte fra brugeren via tredjepartscookies. Men disse bliver mere og mere begrænset af moderne browseropdateringer som ITP i Safari og ad-blockers.

Ved at tagge brugerne server-side flyttes dataindsamlingen fra brugerens browser til i stedet at leve på en dedikeret server, hvilket giver en række fordele:

  • Levetidsforlængelse af cookies: Forlæng cookies levetid i browsere som Safari til f.eks. 365 dage – hvor de ellers er begrænset til 1 døgn i forbindelse med annoncering (og op til 72 timer for direkte trafik).
  • Bedre datakvalitet trods ad-blockere: Da data behandles på serveren, kan ad-blockere ikke blokere for sporing.
  • Forbedret performance for langsomme forbindelser: Spor brugere selv med langsomme internetforbindelser, da dataene ikke afhænger af brugerens browser.

Dybdegående erfaring med server-side tracking på tværs af platforme

Hos Marginal har vi stor erfaring med opsætning af server-side tracking for platforme som Facebook Conversion API, LinkedIn Conversion API, Google Ads, Bing Ads og Google Analytics 4 via Google Tag Manager.

Til dette bruger vi Stape.io som tagging server, hvilket sikrer en robust og pålidelig datainfrastruktur. Server-side tracking er også en mulighed for platforme som TikTok, Pinterest og andre, der understøtter avanceret dataindsamling.

Ofte stillede spørgsmål

Server-side tracking er særligt relevant for virksomheder, der:

  • Har et markedsføringsbudget over 8.000 kr./md.
  • Ønsker at forbedre datakvalitet og kører datadrevet marketing.
  • Har brug for mere præcis tilskrivning af konverteringer/kunderejsen.
  • Har besøgende, der benytter Safari-browseren.
  • Vil have forbedret kampagne-performance.
  • Vil omgå ad-blockere og browsere som Safari, der begrænser cookies levetid.

Hvis din virksomhed arbejder med mindre komplekse kampagner og et markedsføringsbudget under 8.000 kr./md., kan client-side tracking fortsat være tilstrækkeligt, men server-side tracking giver en betydelig fordel for større kampagner og datadrevne beslutninger.

I takt med at tredjepartscookies udfases, og browser-restriktioner strammes, bliver det stadig sværere at indsamle pålidelig brugerdata via client-side tracking. Server-side tracking er løsningen på disse udfordringer. I stedet for at indsamle data direkte fra brugerens browser, bliver data nu behandlet på en server, hvilket giver præcis og sikker dataindsamling.

Fordele ved server-side tracking:

  • Forbedret datakvalitet: Omgå ad-blockere og browser-restriktioner for mere pålidelig data.
  • Bedre kampagner: Stærkere data sikrer, at dine annonceringsplatforme som Google og Meta kan optimere kampagner baseret på præcise oplysninger.
  • Øget datasikkerhed: Persondata behandles på serveren, hvilket giver bedre kontrol over følsomme oplysninger.
  • Forbedret website-performance: Færre scripts på brugerens browser betyder hurtigere hjemmesider.
adblockers på hjemmeside

Danmark er det land i verden med andenflest installationer af ad-blockers pr. indbygger. Der er derfor stor risiko for, at du kun opsamler en meget begrænset mængde data blandt dine besøgende brugere, medmindre du benytter server-side tracking.

Kontakt Thomas Hermand

Henrik Lindebjerg Møller

Digital rådgiver, partner

+45 60 10 08 01
[email protected]

Skal vi tage en uforpligtende snak omkring jeres tracking?

GDPR

Lad os hjælpe med din tracking

Er du klar til at tage din virksomhed til næste niveau? Kontakt os i dag for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at opnå dine mål.

Signe Skytte
Thomas Hermand
Elise Qvist Bolvig
Bjarke Ejersbo Frederiksen
Maja Nguyen
Martin Rex Jakobsen
Maja Beicker Salling
Rikke Møller
Mohammad Elsayed
Katrine Blicher Sørensen
Henrik Lindebjerg Møller
Retsu
Josefine Johannsen
Sebastian Lind
Nicolai Steskow
Det er de små marginaler, der gør den store forskel

Hold dig opdateret på trends indenfor online marketing

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder, tips og trends inden for online marketing direkte i din indbakke.

Samtykke*
CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik

Tilmeld dig Marginal's nyhedsbrev

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Samtykke*