Med server-side tracking (også kendt som server-side tagging) bliver dine data mere præcise, da den traditionelle client-based tracking begrænses af ad-blockers, Safaris ITP osv. Forestil dig f.eks. en bruger, der besøger dit website via en Facebook-annonce i Safari, men forlader siden uden at konvertere. To dage senere søger samme bruger efter dit produkt på Google og klikker på en Google Ads-annonce.
Uden server-side tagging vil Google Analytics registrere to unikke brugere:
Dette vil få det til at se ud, som om Facebook ikke bidrog til konverteringen, mens Google Ads gjorde. Sandheden er dog, at det var den samme bruger, og at Facebook var det første touchpoint, der startede kunderejsen.
Uden server-side tagging risikerer du altså i dette tilfælde at undervurdere Facebooks bidrag til konverteringen og træffe forkerte beslutninger om, hvordan du fordeler dit annonceringsbudget. Dette kan koste din virksomhed penge og føre til færre konverteringer.
Traditionel client-side tracking indsamler data direkte fra brugeren via tredjepartscookies. Men disse bliver mere og mere begrænset af moderne browseropdateringer som ITP i Safari og ad-blockers.
Ved at tagge brugerne server-side flyttes dataindsamlingen fra brugerens browser til i stedet at leve på en dedikeret server, hvilket giver en række fordele:
Hos Marginal har vi stor erfaring med opsætning af server-side tracking for platforme som Facebook Conversion API, LinkedIn Conversion API, Google Ads, Bing Ads og Google Analytics 4 via Google Tag Manager.
Til dette bruger vi Stape.io som tagging server, hvilket sikrer en robust og pålidelig datainfrastruktur. Server-side tracking er også en mulighed for platforme som TikTok, Pinterest og andre, der understøtter avanceret dataindsamling.
Server-side tracking er særligt relevant for virksomheder, der:
Hvis din virksomhed arbejder med mindre komplekse kampagner og et markedsføringsbudget under 8.000 kr./md., kan client-side tracking fortsat være tilstrækkeligt, men server-side tracking giver en betydelig fordel for større kampagner og datadrevne beslutninger.
I takt med at tredjepartscookies udfases, og browser-restriktioner strammes, bliver det stadig sværere at indsamle pålidelig brugerdata via client-side tracking. Server-side tracking er løsningen på disse udfordringer. I stedet for at indsamle data direkte fra brugerens browser, bliver data nu behandlet på en server, hvilket giver præcis og sikker dataindsamling.
Fordele ved server-side tracking:
Danmark er det land i verden med andenflest installationer af ad-blockers pr. indbygger. Der er derfor stor risiko for, at du kun opsamler en meget begrænset mængde data blandt dine besøgende brugere, medmindre du benytter server-side tracking.
Hold dig opdateret med vores seneste blogindlæg, der bl.a. giver dig værdifulde indsigter inden for tracking.
Hej bloggen!
Er du klar til at tage din virksomhed til næste niveau? Kontakt os i dag for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at opnå dine mål.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder, tips og trends inden for online marketing direkte i din indbakke.
CVR 17885170 – Privatlivspolitik
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.