5 gode råd til at sælge jeres efterskole på sociale medier

Opdateret den 12. september 2023
Rikke

Rikke Møller

Digital Marketing

At tage på efterskole er en stor beslutning, der kræver meget research. Unge og deres forældre er typisk forbi både jeres og Efterskoleforeningens hjemmeside samt sociale medier, før de overhovedet booker tid til en rundvisning.

Og hvad leder de så efter? Naturligvis information om fagligheden, linjefag, aktiviteter og faciliteter, men også noget så udefinerbart som stemning. Og det er her, de sociale medier kommer i spil.

Som at være der selv

Sociale medier har flere dimensioner og består til dels af annoncering og til dels af dagligt, organisk indhold. Hvor annonceringens formål er at guide potentielle elever ind på skolens hjemmeside og mod tilmeldingsformularen, er formålet med det organiske indhold at brande skolen og give en indsigt i jeres hverdag.

Det er i det organiske indhold, I kan vise skolen frem og give potentielle elever en lille forsmag på stemningen. Kort sagt; at besøge jeres Instagram eller Facebook-profil skal være som at besøge jeres skole!

Men det er måske lettere sagt end gjort. Derfor har vi samlet 5 gode råd til jer, der gerne vil skabe et helstøbt SoMe-univers, hvor det organiske indhold understøtter reklamebudskaberne.

1: Gør brug af take-overs

Jeres elever ved allerbedst, hvad kommende elever ønsker at se. Prøv at lave såkaldte take-overs, hvor en elev får passwordet til jeres Instagram-profil, introducerer sig selv og herefter fremviser sin hverdag på skolen i en uge, en weekend eller under et specielt event gennem både Stories og posts. På den måde får I både skabt relevant indhold og formidlet hverdagen gennem en personlig og troværdig afsender.

Hvis I ikke tør bruge eleverne som afsendere, eller hvis ingen elever har lyst, kan I også bruge jeres lærere. Måske vil dansklæreren dele sin hverdag på efterskolen i en uge, fotodokumentere undervisningen og fange sjove øjeblikke fra klasselokalet? Eller måske vil fodboldtræneren dele højdepunkterne fra en fodboldkamp?

Styrken ved at lade en elev eller en lærer overtage jeres profil er, at det skaber en højere grad af autencitet. Potentielle elever og deres forældre får en fornemmelse af, at de følger rigtige, levende mennesker og ikke blot et brand.

2: Hav øje for detaljen

Efterskolelivet indeholder så mange fine traditioner og øjeblikke, der måske virker trivielle for jer, som færdes på skolen til daglig. Men husk, at kommende elever kan være fascinerede af små ting som elevernes overdekorerede værelsesvægge, den daglige pakkepost fra mødre og venner og den sædvanlige køkkentjans. I er omgivet af gode historier og billedmotiver – I skal bare øve jer i at få øje på dem.

3: Tænk modtagerorienteret

Det vigtigste i kommunikation på sociale medier er altid at tænke modtagerorienteret.

Del sjove, skæve, skøre og kærlige øjeblikke fra jeres efterskole, som vil underholde og skabe værdi hos modtageren. Forsøg at undgå at tænke ”Det her er vi stolte af, det skal andre høre om” og tænk i stedet: ”Det her er en god historie, det vil andre synes er spændende”.

4: Husk konteksten

Som efterskole har I mange målgrupper. Jeres profiler henvender sig både til nuværende elever og deres forældre, men også tidligere og kommende elever. Det kan derfor være svært at ramme alle målgrupperne på én gang.

Undgå generelt at bruge for mange inside-jokes og indforståede tekster. På den måde giver I udefrakommende de bedste forudsætninger for at følge med. Forklar gerne, hvad der sker på jeres billeder, for selvom det er indlysende for jer, hvad jeres temadag f.eks. går ud på, er det ikke nødvendigvis åbenlyst for jeres følgere.

5: Skab jeres egen ’Tone of Voice’

Tekst er et overset element på sociale medier. Men en god tekst skal, i lige så høj grad som et billede, afspejle hvem I er. Brug derfor lidt tid på at tænke over, hvordan I gerne vil opfattes gennem jeres skrivestil. Er I friske, formelle, informative eller kække? Bruger I humor, eller skruer I op for lix-tallet?

Udvælg også nogle emojis, der er ”jeres”, og som går igen i jeres online kommunikation. På den måde skaber i både sammenhæng og blikfang i jeres tekster.

Bliv endnu klogere!

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik