FÅ DET GJORT: LAV EN CONTENTPLAN!
Du ved det. Det er vigtigt, at der sker noget på din virksomheds forskellige kanaler med jævne mellemrum. Og at du forkæler dine kunder/læsere/følgere med relevant indhold. Jo, du gør. Men måske bliver den opgave ofte placeret nederst på to-do’en. Især hvis det er dig selv, der skal tage action på den.
For når du endelig sætter dig til computeren og går i gang, dukker det store spørgsmål altid op; “HVAD SKAL JEG UDGIVE”?
Fortvivl ej længere! Med en content plan bliver det nemmere for dig at skabe relevant indhold til dine sociale medier, dine nyhedsbreve, bloggen eller andre kanaler, du vil bruge jævnligt. Og den sikrer dig godt og gennemtænkt indhold, som ikke er skrevet med sved på panden og stakåndethed 3 minutter før, du skulle bruge udgive. Godt indhold kan sjældent improviseres. Det skal planlægges.
Her får du 6 gode råd til at arbejde med din content plan
1. Kom igang!
Uanset om du ønsker content, der styrker kendskabsgraden til dit brand, fastholder dine kunder eller tiltrækker nye, er det vigtigste og første skridt i din content-strategi; at komme i gang! Sæt en halv eller hel dag af til at få hul på opgaven og planlæg så langt ud i fremtiden, at du får ro i maven. Det er op til dig, om det er to uger, en måned eller et halvt år!
2. DU er den!
Beslut hvem der skal have ansvaret for, at der bliver lavet indhold. Enten kan én person være ansvarlig tovholder – eller lad evt. én forskellig person have ansvaret på skift. På den måde er I sikre på, at noget tager ansvaret. Det er ikke nødvendigvis dén person, der skal lave al indholdet, men vedkommende er ansvarlig for, at det bliver gjort.
3. Faste koncepter
Det kan være svært at finde på noget nyt hele tiden – og desuden kan dine læsere/følgere formentlig godt lide noget genkendeligt på dine kanaler. Derfor kan det være en god ide at have nogle få faste koncepter at lave indhold ud fra.
Et tilbagevendende koncept sikrer, at I har en “solid bund” af indhold på jeres kanaler. Udover det kommer selvfølgelig de almindelige dagligdags ”øjebliksbilleder” og de særlige ting, der dukker op i kalenderen hen ad vejen. Fast indhold gør, at I ikke løber tør for inspiration eller går i ugevis uden at få udgivet. Det gør både planlægningen lettere og sikrer relevant indhold over længere tid.
Faste koncepter kan for eksempel være “Mød en medarbejder”, “Ugens solstrålehistorie”, “Vidste du?”, en case, en kundeudtalelse – eller noget helt sjette! Du kan have en-to faste, tilbagevendende indslag om ugen eller måneden – alt efter, hvor ofte du vil udgive.
4. Tidsbestemt indhold
Gennemgå din kalender, og hvis du ikke allerede har gjort det; få lavet et årshjul med årets planlagte aktiviteter. Notér både dine egne og andre relevante events og mærkedage, du vil lave indhold ud fra. På den måde kan meget planlægges – og måske endda produceres – på forhånd.
Overvej hvor de bedste historier kunne gemme sig. Og udtænk eventuelt allerede en vinkel på forhånd. Så er det lige til at gå til, når du kommer til selve produktionen af indholdet.
5. Ide-katalog
Vi kender det alle sammen. Det er sjældent bag skrivebordet, alle de gode ideer kommer væltende. Næh – bedst som man har puttet sig under dynen, eller man står under bruseren. Der er hér, de gode ideer kommer snigende som en ninja i natten. Og SÅ gælder det om at gribe dem.
Hav et dokument klar til den slags gaver fra hjernen. Om det er på telefonen, computeren eller en serviet fra Cirkel K er lige meget. Bare du får det tilføjet til dit lille katalog over gode ideer. Så kan du tage fat i dem næste gang, du kaster dig over content planen.
6. Content er mere end tekst
Content er ofte tekster. Korte eller lange. Men husk, at det også kan være meget mere end dét. Alt afhængigt af dit produkt kan du sagtens have et mere visuelt take på din storytelling. Det vigtige at huske her, er, at foto, grafik og film også skal planlægges.
Rigtig god fornøjelse med content-produktionen!