Automatisering i aktion: Sådan kan AI optimere din markedsføring

Opdateret den 31. januar 2025

Bjarke Bakker

AI & Automation

Forestil dig en verden, hvor din computer ikke blot er et værktøj, men en proaktiv assistent, der håndterer dine daglige opgaver med præcision og effektivitet. Takket være AI er den drømmeverden ved at blive til virkelighed. Med AI bliver automatisering af opgaver muligt. Opgaver, der tidligere krævede menneskelig indgriben. Det frigiver nu tid og ressourcer til mere kreative og strategiske aktiviteter.

Optimerede indsatser og øget personalisering

I en undersøgelse blev 700+ marketingfolk spurgt, hvordan de i dag anvender AI i deres arbejde. Her svarede 51 % af de adspurgte, at de bruger AI til optimering af SEO og annoncekampagner. Og hele 93 % bruger i dag AI til at optimere processen med at generere indhold.

Der er mange fordele ved AI og kunstig intelligens.Du har mulighed for at få hjælp til at analysere store mængder data, hvori AI kan identificere mønstre i kunders adfærd og præferencer. Det gør det muligt at skabe målrettede kampagner, der passer til den enkelte kunde. Samtidig giver det gode muligheder for at lave konkurrent- og markedsanalyser, der giver dig nye indsigter i markedet. Og så kan du optimere dine marketingindsatser og spare tid.

Få tid til de opgaver, der virkelig betyder noget

Med AI har du mulighed for at automatisere mange af de marketingopgaver, der i hverdagen er inden for markedsføring. Det kan være ting som e-mail-udsendelser, håndtering af sociale medier og varetagelse af kundeservice. Eller chatbots, der kan besvare dine kunders spørgsmål i realtid, så du sikrer en ensartet og effektiv kommunikation til dine kunder. Det betyder, der bliver frigivet tid til andre (og måske mere strategiske) opgaver.

Ifølge markedsundersøgelser har 32 % af marketingorganisationer fuldt implementeret AI i deres daglige arbejde, mens 43 % er i eksperimenteringsfasen. Her hos os i Marginal anvender vi de AI-værktøjer, der passer bedst til kundens formål.

Er du nysgerrig på værktøjer? Så kan du undersøge disse 'no code'-værktøjer, der kan hjæpe med at automatisere håndteringen af mange kunder på én gang og samtidig fastlægge nogle standarder for proceshåndtering.

Skab kvalitetscontent på rekordtid med GenAI

Generative AI-værktøjer kan hjælpe med at skabe tekst, billeder og videoer, der er tilpasset specifikke målgrupper. Det gør indholdsproduktionen hurtigere og sikrer, at materialet er relevant og engagerende. For eksempel bruger 31 % af marketingfolk kunstig intelligens til at skabe korte videoer, mens næsten 20 % anvender det til længere videoer og materiale til de sociale medier.

I Marginal anvender vi allerede Generative AI-værktøjer på daglig basis. Det er en bred vifte af tjenester afhængigt af den enkelte medarbejders arbejdsområder. Her er nogle af de mest brugte tjenester:

Datadrevet forudsigelse og strategisk beslutningstagning

AI har en meget brugbar evne til at analysere store mængder historisk data. Datamængder, som vi som mennesker ville tage evigheder (hvis overhovedet muligt) om at komme igennem. Samtidig kan AI spotte mønstre og forudsige fremtidige tendenser ud fra datamængder, som kan give virksomheder en konkurrencefordel i markedet.

Det muliggør mere begrundede, strategiske beslutninger, optimering af markedsføringsindsatser og identificering af nye vækstmuligheder.

55 % af virksomheder, der bruger AI, har allerede set fordelen i at bruge det til at udforske data.

Fremtiden for AI i markedsføring

Fremtiden for kunstig intelligens i marketing ser lovende ud. Vi kan forvente en dybere integration af AI i digitale assistenter og stemmestyrede interaktioner, hvilket vil ændre måden, forbrugere søger information og interagerer med brands på. Ifølge prognoser forventes markedet for kunstig intelligens i marketing at stige fra 15,84 milliarder USD i 2021 til over 107,5 milliarder USD i 2028.

Brugen af AI er ikke uden ansvar og overvejelser

Selvom AI tilbyder mange fordele, er der også udfordringer. Etik og databeskyttelse er vigtige emner, især når det kommer til indsamling og brug af kundedata. Virksomheder skal sikre, at de overholder gældende lovgivning og er åbne om deres datahåndtering. Det er også vigtigt at finde en balance mellem automatisering og menneskelig indsats for at sikre, at markedsføringen forbliver autentisk.

AI har allerede haft en stor indflydelse på marketing og vil fortsat forme fremtiden. Virksomheder, der integrerer AI på en etisk og effektiv måde, vil være bedst rustet til at udnytte de muligheder, teknologien tilbyder. Dog forbliver menneskelig kreativitet og indsigt afgørende for at skabe meningsfulde og engagerende kundeoplevelser i den kommende tid.

Bjarke Bakker

[email protected]
Er du intereseret i at få automatiseret dine arbejdsprocesser i marketing med AI?
Så kan du skrive mig en mail. Vi kan både få dig godt fra start og sikkert i mål 😄

Bliv endnu klogere!

Forbered din virksomhed på Search Generative Experience
13. november 2024

Forbered din virksomhed til SGE

SGE betyder ændringer i SEO-verdenen, hvor AI-drevet søgning vil gøre brugerens oplevelse hurtigere og mere omfattende. Se her hvordan I håndterer forandringerne. ...
CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik

Tilmeld dig Marginal's nyhedsbrev

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Samtykke*