PAA-analyse: Værktøjet, der både giver dig SEO-værdi, bedre placeringer og nye content-idéer
Kender du værktøjet, der giver dig et unikt indblik i dine kunders spørgsmål? Det er både godt for AI-søgninger, Voice Search og content-produktion.
For en måned siden befandt jeg mig på en efterskole. Det er der som sådan ikke noget nyt i; som ansat hos Marginal har jeg været på et væld af skoler, mødt efterskoleelever fra vidt forskellige baggrunde og blevet præsenteret for splinternye gymnastiksale såvel som kærligt overtegnede billedkunstlokaler.
Men denne gang var anderledes. Jeg fik lov til at være flue på væggen til en rundvisning med en familie, jeg aldrig havde mødt før, og høre deres spørgsmål om stort og småt. Hvad de lagde vægt på – og hvad der trængte sig på for forældrene og den unge, der snart skulle tage et vigtigt valg for et helt skoleår.
Og svaret? Det var ikke overraskende. Faktisk var det en bekræftelse af alt det, vi allerede ser online.
Her hos Marginal ved vi en del om unges adfærd online. Vi ved, at de søger autencitet. At de hellere vil have en elevs subjektive erfaringer med en (efter)skole end et glansbillede fra en officiel skoleprofil. At de leder efter billeder af pyntede værelser, bedømmelser af maden og interviews med andre unge på gangene frem for at høre om et sportsstævne, se de nye faciliteter eller følge en lærer rundt.
Her hos Marginal ved vi en del om unges adfærd online. Vi ved, at de:
I en verden af kurateret indhold og opstillede reklamefotos leder de efter det autentiske. Og det gælder ikke kun online – men også offline.
For dér, i familiens allerførste fysiske møde med skolen, blev der ikke spurgt ind til antallet af linjefagstimer eller maskinerne i fitnesscenteret. Der blev derimod spurgt ind til rundviseren selv.
”Hvor kan du lide at hænge ud?”
”Hvad synes du er det fedeste fag?”
”Er du glad for dit værelse?”
Og det gjaldt både spørgsmålene fra den unge og forældrene.
Al data, vi har indsamlet, peger på det samme: De unge og deres forældre leder efter en præcis repræsentation af, hvordan hverdagen på skolen vil være. Vores undersøgelse fra 2024, baseret på svar fra 302 efterskoleelever på tværs af syv skoler, viser, at personlige oplevelser og autentiske historier vejer tungest i beslutningsprocessen:
Det er de samme mekanismer, der gør sig gældende til en rundvisning: De fysiske omgivelser er vigtige, men det er oplevelsen af hverdagen og følelsen af at høre til, der gør udslaget.
Hvad kan din skole så bruge det til, når I planlægger en besøgsaften? Skal I stoppe med at vise den flotte fodboldbane, hvis den virkelig intet betyder?
Selvfølgelig ikke.
De besøgende vil høre om hverdagslivet og de personlige oplevelser, fordi de finder tryghed i de andre elementer på skolen. Fordi faciliteterne, linjefagene og det faglige ambitionsniveau er en del af den research, eleverne foretager sig, før de overhovedet overvejer skolen. Og når de ser fodboldbanen igen, bliver de genbekræftet i, at ja, her var der gode fodboldfaciliteter.
At de vægter den personlige oplevelse, handler primært om, de nu er ét skridt videre i processen. De forsøger at se sig selv – eller deres barn – på skolen. Og derfor leder de efter nogle af spejle sig i.
OK, OK. Vi har understreget det nok: De unge leder efter autencitet. Men hvad skal I som skole bruge dét til?
Når du planlægger en besøgsdag eller udformer markedsføringen for din skole, er det vigtigste at lade autenciteten skinne igennem. Det betyder ikke, at I skal gemme faciliteterne væk, men at fokus skal være på det levede liv – de små detaljer, der gør skolen til et sted, eleverne kan se sig selv i.
Næste gang I arrangerer en rundvisning, så tænk over: Hvem viser rundt? Kan eleverne selv fortælle? Hvordan kan I invitere de besøgende til at få et mere ærligt indblik i hverdagen på skolen?
Og hvad med præsentationen før eller bagefter? Får det personlige lov til at fylde? Taler I om hverdagen og de mange hyggestunder, I sikkert tager for givet – eller får I kun fremhævet skituren eller den nye fodboldbane?
Faciliteter kan imponere – men det er historierne, der fanger. Den gode besøgsdag kan være altafgørende for det indtryk, både eleven og forældrene får af jeres skole. Derfor må I ikke kimse ad, at I skal træffe velovervejede valg, der fremviser den autencitet, de besøgende higer efter.
Hvis I har brug for hjælp til at fortælle jeres historie og omdanne besøgende til elever, så er vi her hos Marginal klar til at hjælpe.
Kender du værktøjet, der giver dig et unikt indblik i dine kunders spørgsmål? Det er både godt for AI-søgninger, Voice Search og content-produktion.
“TikTok er ikke relevant for min virksomhed”, tænker du måske. Men det er det altså. Læs med i vores guide om recommendation media her.
CVR 17885170 – Privatlivspolitik
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.