Sådan booster I som kulturinstitution billetsalget – hemmeligheden skal findes i e-commerce strategier
Sådan booster I som kulturinstitution billetsalget – hemmeligheden skal findes i e-commerce strategier. Her får du 5 tips til hvordan.
Det bliver nemmere og nemmere at tilføje elementer til dine billeder – også selvom, du ikke er grafiker. Du kan bruge et utal af forskellige apps på din telefon eller online redskaber. Du skal blot lære at sætte disse elementer flot op, så det formidler dit budskab bedst muligt.
For at hjælpe dig, har vi her samlet 8 designprincipper, som du kan have in mente, når du går i gang med at arbejde med din grafik. Læs med her og bliv klogere.
Alignment eller justering af elementer, så de flugter med andet indhold som f.eks. tekst, billede eller andre grafiske elementer, hjælper med at skabe et skarpt design.
Dette vil få din grafik til at fremstå mere professionel og sikre, at modtageren ikke bliver forstyrret af tilfældigt placerede designelementer – det kan nemlig hurtigt se lidt sjusket ud.
Hvis du har flere forskellige elementer i dit design, er det en god idé at fokusere på det vigtige i dit budskab. Dette designprincip hedder ’design hierarki’ og kan opnås på flere forskellige måder.
Du kan f.eks. gøre din skrifttype større eller federe. En anden metode kunne være at skrive det vigtigste i dit budskab med en anden farve for at sikre, at folk ser det vigtigste først.
Det er en god idé at starte din designproces med at definere det vigtigste i dit budskab, så du allerede fra start ved, hvor du gerne vil have, modtageren kigger hen.
Kontrast i dit design kan hjælpe dig med at fremhæve de vigtigste elementer i dit design og leder modtageren hen til det rette fokuspunkt. Grafiske kontraster kunne f.eks. være sort og hvid, tyk og tynd, moderne og traditionelt.
Ud af alle designprincipper, er dette nok det nemmeste at følge. Du behøver nemlig ikke opfinde den dybe tallerken hver gang, du skaber grafik. Det er helt tilladt at gentage sig selv og genbruge materiale – det gør både din proces nemmere og dit design mere genkendeligt.
Gentagelser i dit design hjælper med at styrke det overordnede ”look” på dit design. Derfor er det altid en god idé at genbruge elementer fra en platform til en anden, så brugeren kan genkende din virksomhed ud fra dine grafiske elementer.
Så hvis du f.eks. bruger prikker som designelement i din brochure, vil det være en god idé også at bruge prikker på din grafik til din hjemmeside eller dine sociale medier, så der er en sammenhæng i din visuelle identitet på tværs af alle platforme. Det samme gælder andre elementer som skrifttype, farver og andre grafiske elementer.
Et af de vigtigste designprincipper er, at der er korrekt relation mellem dine designelementer, så modtageren kan vide, hvad der har relation til hinanden og dermed kan afkode budskabet korrekt.
F.eks. kan du skrive datoen på et event og events navn med samme skrifttype eller i samme farve, så brugeren kan se, at det skal læses sammenhængende. Du kan også skabe relation mellem elementer ved at benytte den samme afstand.
Derudover kan der også bruges farver, skrifttyper, geometriske former og andet, som visuelt skaber en relation mellem grafiske elementer i dit design.
Ligevægt giver et design stabilitet, forstået på den måde, at det ikke vælter til en af siderne eller i top og bund.
Det hjælper dig til at få placeret dine grafiske elementer ligeligt fordelt ud på hele designet, så der ikke sker en helt masse i f.eks. den ene side, uden at der sker noget i den anden.
Farver er en vigtig del af et design, da farve både kan bruges som en del af din visuelle identitet, men også fordi der er så stor betydning i valg af farver. Derfor er det også vigtigt at tænke sig om, når man vælger en farve til sit budskab.
Hver farve udtrykker nemlig noget forskelligt f.eks. så kan grøn være synonymt med miljø og håb, hvorimod farven rød udtrykker stærke følelser som f.eks. vrede, og kærlighed. Blå er mere rolig og passiv, hvorimod gul udtrykker glæde og tilbud.
Disse beskrivelser passer til den vestlige verden, men i andre verdensdele kan det betyde noget helt andet. Hvis du skal lave grafik, som skal ses i andre verdensdele, er det derfor en god idé først at læse op på, hvilke betydninger farverne har for den pågældende verdensdel og nogle gange for det enkelte land.
De dele af din grafik, som du vælger at lade være tomme, er næsten ligeså vigtige som dem, du vælger at udfylde med farver, tekst og andre grafiske elementer. Negativt space kan bruges til at danne et element i sig selv og kan også hjælpe med at fremhæve dine vigtigste budskaber.
Nogle gange er det simple design det bedste valg, fordi den tomme plads fremhæver og skaber overblik, som et overfyldt design ikke kan.
LÆS OGSÅ: Billedoptimering giver dig en hurtig hjemmeside
Ligesom så meget andet, så kræver det lidt øvelse at udvikle sit grafiske øje, men hvis du starter med at følge disse designprincipper, så er du allerede godt på vej!
Derudover er det også en god idé at finde inspiration fra andre. Find noget du kan lide på internettet eller andre platforme og prøv herefter at kopiere det, som passer til dit budskab.
Sådan booster I som kulturinstitution billetsalget – hemmeligheden skal findes i e-commerce strategier. Her får du 5 tips til hvordan.
Genvind kontrollen over dine bookinger og få flere gæster til dit hotel – uden at du er afhængig af OTA’er. Her får du vores 4 tips til hvordan.
Overvind rekrutteringsudfordringer i hotel- og restaurationsbranchen gennem effektiv kommunikation og markedsføring. Skab synlighed og tiltræk talent.
CVR 17885170 – Privatlivspolitik
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.