Som en efterhånden gammel rotte i det grafiske fag har jeg ofte siddet og kigget elever eller praktikanter over skulderen og brugt frasen, “Du kysser kant …”, hvorefter de har kigget forundret på mig. Jeg har altid forsikret dem om, at jeg også selv engang har kysset kant, og at det er en “periode” (Læs: kamp), de fleste grafikere skal igennem.
Men hvad betyder det?
Udtrykket “at kysse kant” har jeg selv fundet på, men betyder i bund og grund, at man forsøger at presse alt for mange elementer ind på det område, man som grafiker er blevet tildelt som lærred/format. Elementerne “kysser” formatets og hinandens kanter, og det hele bliver uoverskueligt. Samtidig har man som grøn grafiker tendens til at gøre de (for mange) valgte elementer alt for store.
Kill your darlings
Et andet meget brugt udtryk i den grafiske verden, som rent faktisk opstod i tekstforfatter-verdenen (men det er en helt anden historie), er “kill your darlings” der kort og kort går ud på at fravælge de omkringliggende forstyrrende grafiske elementer, så selve budskabet står alene og ikke drukner/forsvinder i fancy grafik, former, fonte og farver.
Eksempel:
Ja ja, overdrivelse fremmer forståelsen, men her hersker vist ingen tvivl om, hvilke af de to “annoncer”, der informerer på bedste vis og samtidig fremtoner mest professionel – eller?
White space
Eller oversat til dansk – “det hvide rum” – er opsummeringen af de to ovenstående udtryk, og det er nok grafikerens vigtigste værktøj. White Space er den del af et design, der ikke er markeret. Det kan være mellemrum mellem grafik, marginer og tagrender. Og det er rummet mellem søjler, diagrammer, fonte, overskrifter, brødtekst, ikoner, sektioner, farver og figurer, der tilsammen giver et ofte tiltrængt visuelt pusterum.
Desværre kan det være svært at overbevise en kunde om, at White Space er vejen frem. Alt for ofte ses White Space som et tomt område, og det er derfor i kundens øjne spild af plads i en tryksag eller på et website. Sandheden er dog, at White Space er en af de mest værdifulde dele af et design.
Især inden for webdesign er White Space et vigtigt element i designet og med god grund. Bruges White Space korrekt, kan det transformere et helt design og give rigtigt mange fordele til dit website.
4 hurtige fordele ved brugen af White Space online
1. Overordnet læsbarhed: White Space imellem afsnit, omkring sektioner af tekst, overskrifter og tekst-udsnit på et website hjælper besøgende med at forstå, hvad de læser og giver dem lyst til at fortsætte med læsningen. Vi kender alle at blive ramt af en side, der er fyldt med meget tætskrevet tekst – man bliver helt træt, inden man får begyndt. Ved brug af White Space fastholdes en potentiel kunde, og samtidig øger man websitets “Bounce Rate”.
2. Mere interaktion: De fleste virksomheder med et website, om det er webshop eller info-site, ved det allerede – internet surfing skal gå stærkt, for dine kunder har travlt. White Space øger den så vigtige interaktion på dit website ved at eliminere unødige bump på brugerrejsen (eller en manglende forståelse), som bremser den besøgende, der i værste fald går videre til konkurrenten. White Space skaber ikke kun harmoni, balance og hjælper med at brande dit navn, det bruges også til at lede en besøgende fra ét element til et andet på en nem og bekvem brugerrejse.
3. Call to Actions (CTA’er): Den naturlige og mest oplagte måde at få noget til at skille sig ud på er ved at øge elementets størrelse, eller give det en “skarp” farve. Det kunne være en, for dit website, vigtig knap, eller en ledetråd til den brugerrejse, du ønsker for den besøgende. Det kan dog være mindst lige så effektivt at omgive elementet med White Space, så øjet helt naturligt henledes til dette fritstående element.
4. Førstehåndsindtryk: Et pænt og ryddeligt website er formlen på at virke troværdig og professionel. Flotte, solide layouts, fantastiske farveskalaer, fængende overskrifter krydret med faktuelle brødtekster og farvestrålende billeder er alle elementer, der favner dette indtryk. Dog hjælper ingen af disse tiltag, hvis de er placeret i én stor rodebunke oveni hinanden – tværtimod. White Space er som mørtlen for mursten, ingen af delene fungerer alene. Og jeg kan garantere, at hvis White Space bruges på den korrekte måde, vil det uden tvivl tilføje en følelse af elegance og overlegenhed til dit website.
Hvad er egentlig pointen med dette blogindlæg? Mit håb er, at der sidder et par “grønne grafikere”, som læser og forstår brugen af White Space og måske især, at “kunden” læser med, så når de næste gang de modtager et grafisk oplæg vil rose deres grafiker for brugen af White Space – og ikke det modsatte.
Kort fortalt er det et “shout-out” om ikke at betragte White Space som blot et tomrum, der skal udfyldes, men i stedet som et meget vigtigt designelement i sig selv, der gør det muligt for elementerne på dit website eller i din tryksag at leve, interagere og skille sig ud. Det er det tomme rum, der balancerer elementer og samtidig giver plads til alt det smukke i grafisk design.
Vi behøver ikke skabe et layout, der kysser kant for at levere et klart budskab …