Social search bliver brugt dagligt til at søge informationer

Udnyt magien ved Social Search til at booste din SEO-performance

Opdateret den 22. januar 2024

Maja Beicker Salling

SEO- og Google Ads-specialist

Måske har du allerede stiftet bekendtskab med social search – eller det har du – du har bare ikke tænkt over, at det måske var det, du netop var i færd med. 

Vi vil forsøge at fortælle dig lidt omkring social search, og hvordan du bruger det aktivt som en del af din SEO-strategi. Vi gennemgår hvad social search er, hvorfor det er en fordel at implementere i sin digitale stategi, og hvordan du helt konkret implementerer det.

Hvad er Social Search?

Social search er en betegnelse for de søgemaskiner, der figurerer på de sociale medier. For på de sociale medier ligger der også en masse godt og relevant indhold omkring produkter og/eller virksomheder, som kan bruges til at skabe synlighed på søgemaskiner som Google eller Bing. Det kan f.eks. være brugeranmeldelser, kommentarer, deling af indhold samt spørgsmål og svar. Det er alt sammen værdifuldt indhold, som bliver opfanget af søgemaskiner, og bør derfor også være en prioritet i din virksomheds marketingstrategi.


Her er tre gode grunde til at prioritere social search:

  1. Øget synlighed og troværdighed:
    Jo mere en virksomheds indhold bliver delt, diskuteret eller omtalt på sociale medier, jo større er sandsynligheden for at blive opdaget af flere personer gennem søgemaskiner. Og når din virksomhed bliver omtalt, vil det give dine organiske søgeresultater bedre vilkår, fordi det bidrager til troværdigheden af dit brand og evt. dine produkter. Du får altså potentielt bedre placeringer på Google, hvilket kun vil understøtte resten af din hjemmesides SEO-performance.

  2. Forståelse for kunders behov:
    Det er ikke kun dine brugere, der får gavn af social search. Det gør du som virksomhedsejer også. Man taler tit om, at for at kunne levere den bedste ydelse, må man også formå at forstå kunderne og deres forskellige behov. Og hvor finder du et bedre sted til at studere dine kunder, end der hvor du kan fange dem i deres komfortable omgivelser? De sociale medier!

    Hold øje med, hvad de taler om og hvad de søger efter. Det giver dig en viden, som du med fordel kan imødekomme gennem din marketingstrategi og det indhold, du vælger at producere. 

  3. Bedre kundeengagement og relationer:
    Når du er mere aktiv på de sociale medier, vil dine kunder også være det. Engagerer du dig i deres samtaler, posts eller kommentarer, opnår du både en tættere og mere personlig relation til din målgruppe, men du får faktisk også lidt goodwill for dit engagement. På den måde skaber du både mere opmærksomhed, men du yder faktisk også en god service i samme ombæring – og hvilken kunde sætter ikke pris på det? 

Planlægning af digital marketing strategi med social search

Sådan laver du en strategi for Social Search

Hvis du gerne aktivt vil bruge social search som en del af din marketingstrategi, anbefaler vi, at du lægger en plan for følgende:

Jeres egen deltagelse på de sociale medier
Det er nemt at overse, men jeres engagement på SoMe er lige så meget en del af den fastholdelses- eller loyalitetsstrategi, som det indhold I producerer til hjemmesiden. For at komme i mål med det, kan det være en fordel at lave en klar plan for, hvordan I deltager og interagerer mere på jeres egne sociale medier – og hvem der har ansvaret for det. Del, og fremhæv det indhold, der ligger op til engagement, og det indhold, I finder mest værdifuldt, og tænk over, hvordan I kan gøre jeres content delevenligt. Deling er en stærk engagementsform – derfor gælder det om at give brugerne en grund til at dele jeres indhold.

Hav fokus på brugergenereret indhold
I tråd med ovenstående bør I have fokus på at opfordre jeres målgruppe, kunder, samarbejdspartnere mm. til at anmelde jeres virksomhed, kommentere og dele indlæg, simpelthen for at øge synligheden. Både for at nå længere ud på SoMe, men også for at blive mere synlig for søgemaskinerne – og det er i sidste ende den største målsætning.

Søgeordsoptimering
Inkorporér dine relevante søgeord der, hvor det giver mening. Har I en SEO-person i virksomheden, vil hun/han helt sikkert kunne komme med input til, hvordan I kan tilføje lidt ekstra værdi til jeres opslag. På den måde skaber I også den røde tråd fra hjemmesiden og blogindlægget til jeres kanaler på de sociale medier. Det er synergi på højt niveau – for at bruge et ord, der langt fra er udvandet…

Analysér på jeres indsatser
Vi vil, i alle sammenhænge, altid opfordre til, at man analyserer og måler på de marketingaktiviteter, man sætter i gang. Hvordan kan vi ellers vide, hvad der virker? I kan f.eks. måle på, om I får et større reach på jeres opslag eller organiske søgninger, om aktiviteten stiger, eller om I får flere brandsøgninger eller lignende i perioden. Brug den viden til at rette jeres strategi og lave justeringer, hvor det giver mening. 


Vigtig lige at få med! 

Social search er vigtigt for din synlighed på Google og dermed også for din succes online. Men det kan ikke stå alene. Det er vigtigt, at man anskuer det som et dynamisk værktøj, og særligt et der ikke kan stå alene. Når man arbejder med søgemaskineoptimering, er man nødt til løbende at tilpasse sin strategi for at følge udviklingen i søgemaskinernes algoritmer, men i den grad også brugernes adfærd – for det kan vi i sidste ende ikke styre. 

Har du brug for hjælp til at integrere social search i din digitale strategi? Kontakt os for en skræddersyet plan, der passer til din virksomheds behov. 

Bliv endnu klogere!

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk