Branding er din virksomheds identitet – og samtidig er det en måde at påvirke markedets og kundernes opfattelse af jer. Med hjælp fra sociale medier bliver vi alle i højere og højere grad eksponeret for nye brands hver eneste dag. Brandingarbejde er essentielt for at skille sig ud og differentiere sig fra konkurrenterne samt give dig en ”top-of-mind” placering hos kunderne. Hvem tænker du først på når jeg siger ”fastfoodkæde”? ”Instantkaffe”? ”Elbiler”? ”Smartphones”? Formentlig nogle virksomheder med ekstremt stærke brands.
Men hvordan brander man sig bedst?
Branding er et enormt område og en større videnskab, som hele tiden er i udvikling. Trends, samfundsinteresse, samfundsøkonomi, mode, omtale og meget mere er alle eksterne faktorer, der kan påvirke din virksomheds branding – både negativt og positivt. Vi ser eksempelvis en stigende interesse for bæredygtighed, velgørenhed, klima og politisk engagement, som alle er noget, der både kan løfte, men også vælte et solidt brand. Et eksempel kan være, hvis et brand ubevidst gør brug af ”Greenwashing”.
”Greenwashing” = Man pynter på sandheden ift. ens indsats på klimaområdet.
Og hvad består branding egentlig af?
Branding kan bestå af utrolig mange ting og er jo egentlig en uhåndgribelig størrelse, da den ikke er lige til at måle og veje.
Branding bygger på din virksomheds know-how, jeres platforme og marketingskanaler, jeres omtale, samarbejdspartnere, netværk, jeres engagement i samfund og meget mere. Alle disse eksempler skal ses som forskellige værktøjer til at forbedre jeres tilstedeværelse i jeres branche og øge jeres markedsandel. I hvert fald, hvis man har hænderne skruet ordentligt på i forhold til disse værktøjer – og ligeledes har god erfaring på områderne, så det ikke får den omvendte effekt.
Hvilken værdi skaber god branding for din virksomhed?
God og succesfuld branding ses naturligvis tydeligt på bundlinjen, så snart den når målgruppen og har gjort sit arbejde der. Men det er ikke det eneste, som god branding kan gøre. God branding kan tiltrække de bedre medarbejdere, de bedre kunder, de bedre samarbejdspartnere, øge jeres genkendelighed, øge kundeloyalitet og medvirke til at I i jeres virksomhed kan udvikle virksomheden og nå jeres målsætninger – så længe man ikke på den lange bane misligholder sin branding. For lige så vigtigt, som det er at give sig selv et godt udgangspunkt, er det at vedligeholde sin branding – og det er der mange virksomheder, der negligerer til deres ulempe.
Hvilke brandingstrategier findes der?
Der findes en del brandingstrategier, som bruges til forskellige formål.
Personal branding er branding af et individ og bruges til at etablere en opfattelse af denne persons karakter, personlighed og arbejde – og har til formål at fremme karriere og muligheder. Eksempler kan være Kanye, Kim Kardashian eller endda præsidenter.
Product branding fokuserer på enkelte produkter og kommer ofte til udtryk i emballage, design, udtryk, produktspecifikationer eller lignende. Du kan sikkert forestille dig et par produkter fra Redbull, Coca Cola eller Apple.
Corporate branding omhandler virksomheden, dennes værdisæt, og hvordan den præsenterer sig overfor omverdenen og de ansatte. Her fokuseres der ofte meget på virksomhedens mission og den værdi, den skaber for kunderne. Nikes mission er eksempelvis at levere inspiration og innovation til atleter overalt i verdenen.
Service branding har fokus på at differentiere sig på kvaliteten af services. Her sigtes der efter at give kunderne den absolut bedste service og opbygge loyalitet hos kunderne derigennem. Her finder vi typisk servicevirksomheder, men kan ligeså vel findes i produktvirksomheders kundeservice.
Co-branding er en form for branding, hvor man ”giver hinanden en hestesko”. Her laver man samarbejder med andre brands, hvor I og andre brands hver især får gavn af samarbejdet – her i form af virksomheds- og markedsvækst, forøget brandawareness og penetrering af nye markeder. Et eksempel kan fx være Nike x Apple (Apple Watch Nike+) og GoPro x Redbull.
Online branding er den eksponering, virksomheder skaber på internettet. Stort set alle virksomheder benytter i dag online branding i en eller anden grad. Det kan eksempelvis være i form af hjemmesider, webshops, sociale medier, influenter, blogs, SEO, SEM osv. Et eksempel kan være Apples hjemmeside, som er verdenskendt for dennes design.
No-brand branding er en sjælden strategi. Her vælger virksomheden at minimere deres markedsføringsomkostninger så meget som muligt for at holde fokus på deres produkter og lade dem tale for sig selv. Eksempler på virksomheder kan være Muji, The Ordinary og Brandless.
Der findes endnu flere typer branding, og man kan sagtens benytte sig af flere brandstrategier for at opnå sine mål. Det er bare essentielt at udvælge de rigtige, som passer til netop jeres virksomhed og det marked, I befinder jer på.
Hvordan gør man så lige?
Definér jeres brandstrategi
Før jeres brandstrategier udvælges, bør jeres brandidentitet defineres. Dette gøres i samspil med virksomhedens salgs- og marketingafdelingen. Hvis du står med samtlige roller, kan det være en god idé at søge sparring i netværk eller ved eksperter. Spørgsmålene, der skal hjælpe jer med at definere jeres brandidentitet kan lyde som følgende:
Hvad er virksomhedens mission og værdier?
Hvis jeg skulle beskrive virksomheden med tre ord, hvad var de så?
Hvad skal vores virksomhed være kendt for på markedet?
Hvordan skal vi differentiere os i branchen/på markedet?
Hvilket udtryk ønsker vi, at vores visuelle identitet har?
Du kan naturligvis altid gå mere i dybden med at definere jeres brandidentitet, men disse spørgsmål kan hjælpe jer til at fastlægge jeres mål og den retning, I vælger at gå med i virksomheden.
Hvad er vores målsætninger?
Fastsæt jeres virksomheds målsætninger. Hvilken rolle ønsker I ift. jeres marked/branche (nichevirksomhed, markedsleder)? Ønsker I at øge jeres markedsandel? Opjustere jeres brandingindsats? Øge kundeengagement online?
Hvem er vores kunder?
Uden en korrekt og konkret definition af målgruppe kan virksomheder hurtigt risikere at kaste penge ud ad vinduet. Fastsæt, hvilken målgruppe I sigter efter, og analyser, hvilken købsadfærd jeres målgruppe har. Find ud af, hvad der tænder jeres målgruppe.
Hvordan er vores industri udformet nu og i fremtiden?
Kortlæg jeres branche, industri og marked. Hvem er jeres konkurrenter, og hvor differentierer I jer fra hinanden? Hvordan ser industrien/branchen/markedet ud i fremtiden?
Hvad er jeres akilleshæl?
En måde at skabe overblik over status quo og fremtiden kan være at udarbejde en SWOT. Definér jeres virksomheds styrker, svagheder internt i virksomheden samt trusler og muligheder eksternt i omverdenen. Er der nogle potentielle trusler for branchen (fx pandemi, krigsførelse)? Er der nogle muligheder (fx teknologisk udvikling, politisk awareness)?
Fastsættelse af visuelt indhold
Vi er mennesker, og vi bliver eksponeret for alverdens brands hver dag. Kommunikér visuelt og i øjenhøjde til jeres målgruppe, og skab en stærk og genkendelig visuel identitet i form af logo, farvepaletter osv. Kan jeres nuværende og potentielle kunder identificere jeres markedsføring og produkter på få sekunder?
Er I menneskelige?
Find noget at tro på. Hvad brænder I for, og hvorfor gør I det i gør? I kommunikerer til mennesker (og til dels maskiner på nettet). Det er vigtigt at sende det rigtige budskab og forstå, at der er flere niveauer at arbejde med jeres kunders problemer (eksternt og internt for kunden samt på et filosofisk niveau). Her er storytelling et fantastisk værktøj at bruge i sin markedsføring (Kan du huske hunden Molly fra Den Gamle Fabrik eller har du nogensinde set Budweisers Lost dog reklame? Der er bare noget med hunde …). Storytelling er et eventyr for sig, men værd at huske på.
Never stop, won’t stop
På en afsluttende note, så er det vigtigt at huske på, at omverden er i evig udvikling, og det samme bør jeres branding være!
Hvor finder man god ekspertviden?
Marginal er et full-service digitalt bureau, som kan hjælpe dig med alt fra branding, digital tilstedeværelse, grafisk design, SEO, SEM, Google Ads, content marketing, SoMe, foto/film og markedsføringsstrategier. Vi sparer din marketingafdeling væk, optimerer din tilstedeværelse på markedet og laver arbejde, dine kunder helt sikkert kan huske. Vi har eksperter på alle vores beskæftigelsesområder, der er klar til at øge jeres virksomheds og brandings succes. Er du interesseret, kan du kontakte vores Digitale Rådgiver, Thomas Hermand, på +45 61 30 14 32 eller [email protected].