Sådan booster I som kulturinstitution billetsalget – hemmeligheden skal findes i e-commerce strategier
Sådan booster I som kulturinstitution billetsalget – hemmeligheden skal findes i e-commerce strategier. Her får du 5 tips til hvordan.
Der findes mange (gratis) værktøjer, der kan hjælpe dig med at vurdere, HVAD dine konkurrenter gør på de sociale medier – og især Facebook.
Dette kan gøre det nemmere at vurdere, hvad der virker – for dig og dine konkurrenter.
Facebook har mange relevante værktøjer til sideadministratorer og annoncører. Vidste du f.eks., at Facebook tilbyder dig muligheden for at sammenligne din ugentlige reach og interaktionsrate med andre Facebook-sider?
For at få adgang til denne funktion skal du blot vælge “Indblik” i et af fanebladene i toppen af din Facebook-side. Herefter kan du nederst på oversigtssiden tilføje så mange af dine konkurrenter, som du har lyst til, og du får straks adgang til at sammenligne væksten i antallet af følgere, aktivitet og interaktion med dine konkurrenter.
På den måde får du et godt overblik over, hvem der gør det godt – og hvem, der gør det knap så godt.
Herefter kan du gå ind på den enkelte virksomheds Facebook-side og så vurdere, hvilken type opslag der fungerer for dine konkurrenters målgruppe.
Dette giver dig et bedre og mere kvalificeret grundlag for at vurdere følgende:
Hvilken type opslag, du skal teste på din egen målgruppe (og her taler vi naturligvis ikke kopiering, men opslagstype: video, diasshow, enkelt billede, link-opslag etc.)
De budskaber, der skaber det største engagement
Udgivelsesfrekvens.
LÆS OGSÅ: 6 trin til en effektiv SoMe-strategi
Ude i højre margen på alle Facebook-virksomhedssider findes der et felt, der hedder “Gennemsigtighed på sider”. Trykker du på ”Se mere”-knappen, kan du se, om siden kører annoncer i øjeblikket.
Og endnu bedre: ved at trykke på “Gå til annoncebiblioteket” får du mulighed for at se annoncerne og dykke ned i, hvornår annoncerne er startet samt hvilke platforme, de kører på.
En anden mulighed er gennem Facebooks eget annoncebibliotek, som du kan finde HER. Her kan du finde dine konkurrenters sider og se, hvilke annoncer de kører lige nu.
Tidligere kunne man også finde annoncer over en bred kam ved hjælp af søgeord og samtidig se inaktive annoncer, men i dag er det kun annoncer om sociale mærkesager, valg eller politik, der er inkluderet.
Men fortvivl ikke! Der findes nemlig andre, mere avancerede værktøjer til annonceovervågning.
Et af dem er BigSpy, som er gratis. Her kan du søge efter specifikke nøgleord og finde annoncer, som indeholder dette. Og det endda på forskellige SoMe-kanaler: Facebook, Instagram, Twitter og Pinterest.
Du har desuden mulighed for at sortere efter annonceindhold, kategori, CTA, creative-type, målretning og meget mere.
Det er et uundværligt værktøj til at finde inspiration og få en idé om, hvad der virker for dine konkurrenter.
Den eneste ulempe er, at man ikke kan vælge Danmark som land – så hvis man kun ønsker at se danske annoncer, er man nødt til at søge på danske ord.
LÆS OGSÅ: Ved du ikke, om dit reklamebudskab virker? Så test det!
Det er nu også muligt at tjekke dine konkurrenters annonceaktivitet på LinkedIn. Du går bare ind på den LinkedIn-side, du ønsker at tjekke. Ude i venstre margen finder du feltet ‘Ads’, og hvis siden annoncerer, er det her, annoncerne dukker op.
LÆS OGSÅ: Værdien af de sociale medier.
Jo, altså. Når du tjekker dine konkurrenters aktivitet og deres følgeres engagement sammen med deres annonceaktivitet, får du et godt indblik i, hvilke annoncetyper og kreative redskaber de bruger til at promovere sig selv.
Dermed får du et overblik over normen blandt dine konkurrenter samt deres prioriteter og budskab. Det kan også give dig et indblik i, hvilken type content der performer – og hvilken der ser ud til ikke at performe.
I det hele taget kan det hjælpe dig til at gøre din egen SoMe-strategi skarpere!
Har du brug for hjælp til udformning eller eksekvering af din SoMe-strategi? Vi hjælper hver dag vores kunder med planlægning og udarbejdelse af kampagner, indhold og strategi til sociale medier.
Sådan booster I som kulturinstitution billetsalget – hemmeligheden skal findes i e-commerce strategier. Her får du 5 tips til hvordan.
Genvind kontrollen over dine bookinger og få flere gæster til dit hotel – uden at du er afhængig af OTA’er. Her får du vores 4 tips til hvordan.
Overvind rekrutteringsudfordringer i hotel- og restaurationsbranchen gennem effektiv kommunikation og markedsføring. Skab synlighed og tiltræk talent.
CVR 17885170 – Privatlivspolitik
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.