Værdien af sociale medier

Opdateret den 12. september 2023

I hvert fald hvis du driver en forretning. For så er sociale medier også en potentiel markedsførings-, kommunikations- og brandingkanal.
Problemet er, at det kan være svært at fastslå, hvad effekten af indsatsen er.
Især når man taler om de mere bløde værdier.

Du vil gerne have folk til at tale positivt om dig på de sociale medier. Du vil gerne engagere brugerne på sociale medier. Og du vil gerne undgå, at den energi du lægger i de sociale medier, er det rene tidsspilde.

Alt dette kan de fleste virksomheder og organisationer nok godt være enige i!

Tricket til at opnå alle disse ting, er at lave indhold, der tager udgangspunkt i brugeren /brugernes hverdag frem for virksomheden(s).

Det er typisk ikke virksomhedens pressemeddelelser og årsrapporter som interesserer brugerne, men noget, som har med brugernes egen virkelighed at gøre. Altså:

“What’s in it for me?”

Det er vigtigt at huske, at sociale medier vedrører hele din virksomhed, og ikke kun enkelte afdelinger.

Sociale medier er båret af relationer, interessenetværk og dialogbaseret kommunikation.
Og er uhyre tidskrævende!

Der et uendeligt antal taktiske beslutninger, der skal træffes løbende, for at nå de overordnede SoMe strategi-mål. Derudover skal der kontinuerligt optimeres og eksekveres på baggrund af feedback og afrapporteringer.

Sociale medier handler altså IKKE om, bare at lade praktikanten skrive opslag på de sociale medier når der lige er fem minutter tilovers.
Hvis dét er mindsettet, så har din virksomhed endnu ikke opdaget, hvor uhyre vigtig sociale medier kan være for din virksomheds markedsføring.

Social media management er benhårdt arbejde!

Og bør være en del af din virksomheds overordnede markedsføringsstrategi. Om målet så er at øge brand-awareness eller kendskabsgrad, genere flere leads til salg, eller direkte øge salget, så er sociale medier som markedsføringskanal svært at komme udenom i dag.

Sociale medier er de medier, hvor din målgruppe bruger længst tid hver dag!

Det er samtidig også hér, du har fingeren på pulsen og løbende kan justere og ændre strategier og taktikker, så både din virksomheds generelle retning og indtjeningsmuligheder optimeres.

Brugt rigtigt kan de social medier give dig:

  • et stærkt digitalt talerør overfor din målgruppe

  • mulighed for dialog med markedet, dine kunder og dine kundeemner

  • den ønskede positionering i markedet overfor din målgruppe

  • adgang til digitale netværk og en kickstart af word-of-mouth effekten

  • omtale og kundeloyalitet hos dine kunder

  • trafik til dit website

  • kundeleads og salg af dine produkter/ydelser

  • billigere og mere målrettet og effektfuld digital annoncering

  • live-market feedback

Så hvad venter du egentlig på?

Gode tip til dig, der gerne vil have mere ud af sociale medier:

  • Find et fokus for dit indhold, som er større end brandet

  • Sørg for at kende dit publikum – og skriv TIL DEM

  • Brug billeder, videoer og grafikker

  • Lav en indholdsplan og hold redaktionsmøde

  • Gør gerne brug af andres relevante indhold på din side eller profil (men husk altid at tilføje din egen vinkel/kommentar/synspunkt etc. OG husk altid at kreditere de, der krediteres skal)

  • Vær aktiv på andres sider og profiler, ikke kun din egen

  • Vær skarp i din målgruppe-segmentering og udnyt den rigtige kampagne/reklame

Hos Marginal vil vi selvfølgelig gerne hjælpe dig til at opnå størst mulig succes på de sociale medier.

Vi tror på at branding på sociale medier handler om at forandre, styrke og udvikle opfattelsen af dit brand og din tilstedeværelse. Og at annoncering handler om at vise brugeren vej til dine produkter frem for konkurrentens!

Vi udtænker og udfører eller hjælper dig med din social medie-strategi (hvem, hvorfor, hvordan) og sørger selvfølgelig for at du får mest ud af dine annoncekroner.

Vi udarbejder content, både billede, tekst og video. Vi tror på at Owned og Earned media skaber brands, mens Paid media skaber omsætning. Vi tilrettelægger strategier hvor disse tre begreber fungere som en enhed. Vores strategimodel både brander og skaber målbar omsætning.

Læs mere her 

Bliv endnu klogere!

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik