Sådan vælger du de rigtige billeder til din hjemmeside

Opdateret den 12. september 2023

Gode fotos pirrer nysgerrigheden, fastholder interessen, skaber en stemning, inspirerer og bidrage til at skabe et godt og vedvarende indtryk.

Så brug gode billeder til din hjemmeside. Brug dem med omtanke. Og brug dem rigtigt.

Og ikke kun for dine læseres skyld! – søgemaskinerne vægter også billeder højt. Især når de er unikke.

Brug relevante billeder

Vælger du billeder ene og alene for at pynte, gør du ikke nær så stort indtryk, som hvis du bruger billeder, der er vedkommende, relevante og bidrager med nyttig og meningsfuld information.

Så lad nu være med at bruge billeder bare for at gøre det. Gør det for at understrege en pointe, forklare, tematisere eller gøre en kompliceret tekst lettere at forstå.

Og billederne skal naturligvis understøtte teksterne på din hjemmeside – ellers vil de forvirre mere end de gavner.

Et godt, velvalgt billede hjælper til forståelsen af dine budskaber. Modsat, kan et dårligt billede gøre hele oplevelsen forvirrende og uinteressant.

Brug unikke billeder

Lad gerne dit valg af billeder vise, at du skiller dig ud – og hvordan du skiller dig ud fra dine konkurrenter.

Brug meget gerne billeder, som man ikke ser andre steder – altså billeder du selv har taget, billeder du har betalt for at få taget eller af anden årsag har eneret til at bruge.

Og sørg for at vælge billeder, der matcher det du tilbyder, og det dine kunder forventer af dig.

Sælger du relativt dyre ydelser, skyder du dig selv i foden ved at bruge clipart og/eller billige fotos i lav kvalitet.

Billederne er nemlig med til at skabe forståelse for dig, dit produkt og dit image og brand.

Brug store billeder – ikke tunge billeder

Brug gerne store billeder i højde/bredde, men sørg ALTID for at optimere dem til web, så de ikke fylder så meget i “vægt” (MB).

For tunge billeder fylder meget sløver dit website, irriterer dine brugere og skader måske din placering på Google.

Men billeder der er værd at bruge, er også værd at bruge i en ordentlig størrelse – (altså bredde og højde) – så besøgende både kan se motivet og nyde det.

Mikrobilleder på størrelse med frimærker opfylder sjældent noget formål (andet end irritation). Her tænker vi naturligvis ikke på logoer eller ikoner.

Så brug gerne store billeder hvor det giver mening. De er særdeles velegnede til at skabe et unikt udtryk og en helt særlig stemning.

Konklusion: Brug gode billeder. Brug dem med omtanke. Og brug dem rigtigt. 🙂

Få hjælp til content

Bliv endnu klogere!

Google introducerer INP til core web vitals
12. marts 2024

Google introducerer INP til Core Web Vitals

Google har de seneste par år testet Interaction to Next Paint (INP). Og de har netop meldt ud, at INP er en del af Googles Core Web Vitals fra marts 2024. Ikke nok med, a...
CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik

Tilmeld dig Marginal's nyhedsbrev

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Samtykke*