Generation Alpha kommer – er du klar?
Generation Alpha er verdens største generation nogensinde. Her er fem trends, der er gode at kende, hvis du markedsfører eller sælger til unge.


Hvordan søger man information? Via Google, selvfølgelig.
Det føles så selvfølgeligt at sidestille Google med informationssøgning, at egenavnet faktisk er blevet til et verbum; at google noget. "Jeg googler det lige," hører jeg mig selv sige flere gangen om dagen som det naturligste i verden.
Det er bare ikke en antagelse, der nødvendigvis holder vand blandt unge i dag. De "TikTok'er" i lige så høj grad, som de googler.
Traditionelle søgemaskiner som Google dominerer stadig globalt set, men TikTok har redefineret, hvordan unge mennesker søger information online — og det har konsekvenser for både markedsføring og kommunikation.
Flere undersøgelser viser, at TikTok er blevet en central søgeplatform især for Generation Z:
Ifølge flere undersøgelser bruger omkring 64 % af Gen Z TikTok som en søgemaskine til at finde svar, guides, anbefalinger og konkrete tips langt hyppigere end tidligere generationer gjorde med Google.
Samtidig foretrækker over halvdelen (ca. 51 %) af Gen Z TikTok fremfor Google som primær søgeplatform, fordi videoformatet føles mere direkte, visuelt og autentisk.
Fænomenet kaldes social search og handler om, hvordan unge i højere grad stoler på og søger andre menneskers levede erfaringer, anbefalinger og anmeldelser.
Det er ikke kun underholdning, der søges frem på TikTok. Platformen bruges til at finde alt fra DIY's, opskrifter og rejsetips til produktanmeldelser, make-up guides og studieteknikker. TikTok udarbejdede selv en undersøgelse, der kortlagde top 30 færdigheder, deres brugere havde lært via platformen. Her var der alt fra hækling til sparetips, livredning – og endda hjertemassage på hunde. Så deeeet ...
Det korte TikTok-format gør det nemt at indsamle information hurtigt og sammenligne forskellige perspektiver uden at scrolle igennem endeløse artikler. For en generation der er vant til hurtig videoformidling, er det altså bare nemmere. Uanset om der er tale om opskrifter, anbefalinger eller reel viden.
Hvis unge bruger TikTok som søgemaskine, skal jeres TikTok-indhold udarbejdes derefter. I skal ikke kun "være på TikTok", men også tænke i, hvad unge kunne finde på at søge efter og optimere mod dét.
Det kan I f.eks. gøre ved at:
Tænke i søgeintentioner frem for kampagner: Lav indhold, der svarer på konkrete spørgsmål, unge faktisk søger på – fx “hvordan er hverdagen på en efterskole?”, “er HTX svært?” eller “hvad laver man på sproglig studieretning?”
Bruge video som forklaringsformat: Korte, ærlige videoer, hvor rigtige mennesker forklarer, viser og fortæller, performer markant bedre end poleret reklameindhold.
Optimere indhold til TikToks søgefunktion: Brug klare overskrifter i videoen, sig søgefrasen højt i starten af videoen og skriv beskrivelser og hashtags, som matcher det, unge faktisk søger efter.
Tænke langsigtet i content, ikke kun reach: TikTok-videoer kan blive ved med at blive fundet længe efter, de er postet – præcis som et godt blogindlæg eller en SEO-optimeret side.
Når unge søger på TikTok, forventer de relevante svar – ikke reklamer. Hvis I forstår forskellen, har I langt bedre chance for at blive valgt, husket og delt.
Social search betyder grundlæggende, at søgning ikke længere er lig med "at google", men er der er flere veje og måder at søge information på. Og at det dermed ikke kun er hjemmesider, der skal søgemaskineoptimeres – men også sociale platforme og kanaler.
Generation Alpha er verdens største generation nogensinde. Her er fem trends, der er gode at kende, hvis du markedsfører eller sælger til unge.
Det handler om at bygge bro mellem den digitale markedsføring og de reelle, fysiske salgsresultater. Med den kobling kan vi skabe et retvisende billede af data.
I årevis har man ikke interesseret sig for organisk social. Men nu er det et af de vigtigste redskaber til at nå unge mennesker.
CVR 17885170 – Privatlivspolitik
Vil du gøre det nemt for dig selv (og for os)?
Så har vi lavet en tjekliste til det gode brief, som guider dig hurtigt igennem de vigtigste punkter.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.