Efterskoleforeningen har for nyligt meldt ud, at ét af efterskoleårets helt store og vigtige begivenheder, Efterskolernes Aften, bliver afskaffet. I stedet opfordrer Efterskoleforeningen til, at landets efterskoler selv fastsætter individuelle besøgsdage. Og hvorfor så dét?
Selvfølgelig er det vigtigt for kommende efterskoleelever (og deres forældre) at besøge den skole, de skal gå på. At se stedet, møde menneskerne bag og fornemme stemningen. For helt ærligt; Få mennesker ville skrive sig op til et helt efterskoleår uden at have mavefornemmelsen med sig.
Tidligere har mange efterskoler brugt de to store, centralt arrangerede begivenheder – Efterskolernes Dag og Efterskolernes Aften – som besøgsdage og suppleret med personlige rundvisninger, som man blot kunne booke frit en dag, det lige passede skolen såvel som den potentielle elev.
Og nu ser vi et skifte. Faktisk anbefaler Efterskoleforeningen decideret efterskolerne selv at arrangere besøgsdage på selvvalgte datoer.
Det overvældende valg
Det er faktisk noget, vi hos Marginal længe har prædiket om. Og som mange reklamefolk vil nikke genkendende til: Man skal gøre det så nemt for forbrugerne som overhovedet muligt. Og det ér altså lettere at forholde sig til 2-3 specifikke datoer end at grave familiekalenderen frem og krydstjekke, om der nu kunne være en eftermiddag til rådighed.
Kort sagt; Det handler om at reducere antallet af beslutninger og valg. Der er stor psykologisk forskel på at forholde sig til en fastsat dato end selv at skulle tage initiativet til at ringe og fastsætte en dag. Selvom man, ironisk nok, kunne tænke det nemmeste netop var at lade familierne vælge selv, hvad der passede dem.
Stærkere markedsføring
I den mere konkrete ende kan du med planlagte besøgsdage målrette din online annoncering langt bedre. Du kan intensivere din annonceindsats op til besøgsdagene og derudover bruge dem til løbende at måle på, om din annoncering rent faktisk virker. Det er vigtigt – særligt nu, hvor mange platforme indfører ekstra restriktioner på annoncering mod unge.
Rent praktisk kan det udmønte sig vidt forskelligt. Nogle efterskoler har faste besøgsdage om søndagen, andre på en hverdagsaften. Nogle med en måneds interval, andre hver anden måned. Intervallet er ikke så vigtigt. Det vigtigste er, at det passer din skole, og at besøgsdagene afholdes på tidspunkter, hvor der er tid og ressourcer til at tale med de kommende elever og deres forældre. Tid til at give dem en god oplevelse.
Nogle efterskoler foretrækker også at afholde besøgsdage med påkrævet tilmelding, så de kan planlægge medarbejdertilstedeværelsen derefter. Andre bruger ikke tilmelding for at drage fordel af det forpligtningsfri i ”bare at kigge forbi”. Vi har erfaringer med begge dele – og er af den holdning, at den skal fungere for skolen for at blive en god oplevelse for de besøgende.
Hvad skal besøgsdage indeholde?
Der er ingen tvivl om, besøgsdage er vigtige. I en nylig undersøgelse svarer 71 % af de adspurgte unge, at et besøg på skolen har meget stor betydning for deres efterskolevalg. Og det, de allerhelst vil opleve til en besøgsdag, er:
- Mødet med de nuværende elever
- At se de fysiske rammer
- Og noget så fluffy og ukonkret som at ”mærke stemningen”
Det er altså vigtigt, at de føler, de får et autentisk indblik i hverdagen og livet på skolen. Her betyder et venligt smil og et varmt håndtryk mere end en nøje tilrettelagt springopvisning eller forårskoncert. For eleverne ved godt, at de store, velplanlagte arrangementer, er en forsvindende lille del af deres efterskoleår.
Så sørg for at tage varmt imod familierne, når de kommer – lad dem snuse rundt. Og lad gerne de nuværende elever tage over på rundvisningen, hvis de har mod på det.
Vi har tidligere skrevet et blogindlæg sprængfyldt med gode tips til, hvordan du strukturerer jeres besøgsdag. Læs her hvordan jeres efterskole skal afholde besøgsdage.