Når du ikke længere kan ramme unge mennesker på Meta

Opdateret den 3. januar 2024
Rikke

Rikke Møller

Digital Marketing

I november skete dét, Meta har taget tilløb til længe. Der blev stoppet for Facebook- og Instagramannoncering målrettet unge under 18 år bosat i EU. Det skete midt i en rasende debat om børn og unges generelle mistrivsel, tech-giganternes indtog, sociale mediers påvirkning og Metas egne GDPR-sager i Europa. Og det kom vel egentligt ikke bag på nogen.

... Og dog?

For hvad gør virksomheder og skoler landet over, hvis primære målgruppe er unge mennesker – og som traditionelt har brugt Meta-maskinen til at nå dem? Flytter til en ny, problemfri kanal? Erobrer TikTok? Kaster sig over organisk markedsføring og producerer reels i ét væk? Eller noget helt tredje?

LÆS OGSÅ: 5 effektive strategier til at få din virksomhed i rampelyset online

Den etiske del

Meta siger selv, at annoncemulighederne målrettet unge er ophørt midlertidigt, mens de "fortsat undersøger effekten af EU-lovgivningen". Den vage formulering lægger op til et virvar af fortolkningsmuligheder og spekulationer, men faktum er:

  • Man kan som europæisk virksomhed, lige nu, ikke målrette annoncer til unge

  • Der foregår en stor etisk debat om, hvorvidt man overhovedet bør målrette annoncer til unge

  • Hele problematikken har for alvor sat fokus på, hvor sårbar man er, når man som virksomhed er afhængig af Metas marketingmaskine.

Som virksomhed – og især som skole – befinder du dig overfor samme beslutning, som da flere politikere og influencers afsvor TikTok i vinters. Kan du forsvare at benytte annonceringsmulighederne eller ej?

Denne gang er dilemmaet nok en anelse sværere. For det etiske aspekt handler ikke kun om Meta, men om al digital annoncering målrettet unge. Bør unge overhovedet blive eksponeret for målrettede annoncer? Har området i mange år været Det Vilde Vesten – og kan vi forsvare at fortsætte?

Du bør have en holdning, før du går videre herfra. Hvad enten den beror sig på, at unge i forvejen er på de her kanaler uagtet din annonceplacering – eller at du ikke vil bidrage til en adfærd, der lige nu er under stor debat – er underordnet. Bare du og din virksomhed tager stilling til, hvad det rigtige er for jer, så I kan agere autentisk.

For hvis du bare flytter kanal, flytter udfordringerne ofte med. Vi kommer nok til at debattere det her emne igen. Og igen. Og igen.

... Og så det lavpraktiske

Men hvad kan du reelt gøre, når du ikke længere kan ramme din målgruppe, "som du plejer"?

På sin vis, kan det måske være positivt for din annonceindsats, at det her sker. At du bliver tvunget til at ryste posen og gå i en ny retning. For selvom unge er meget til stede på Metas platforme, har deres brug af platformene ændret sig i så hastig grad, at annonceindsatsen ikke altid er fulgt med.

Unge er spredt over flere sociale platforme; TikTok, Snapchat, i nogle tilfælde endda Pinterest. Gamle nyheder, jovist – men særligt for mange skoler og mindre virksomheder endnu et ubetrådt land.

Du kan stadig målrette annoncer til unge på henholdsvis TikTok og Snapchat. På Snapchat med visse begrænsninger – og på TikTok med et mindre udviklet annonceapparat. Samtidig med du selvfølgelig stadig kan målrette din annoncering til de unges forældre på Meta (og Google Ads, ej at forglemme).

Hvis du spreder din annoncering ud på flere platforme, vil du også blive mindre sårbar for én platforms ændringer og luner, og samtidig få testet af, hvad der virker. Så længe du er opmærksom på, hvad de forskellige platforme kræver og undersøger deres indholdskultur. Det kræver unægteligt mere forskelligartet videomateriale og et større annonceringsbudget. Og en vis mængde analytisk overblik og is i maven.

LÆS OGSÅ: Genbrug er godt – bare ikke på SoMe

Det organiske guld

"Og hvad så med det organiske guld?" tænker du nok. Organisk materiale bliver ofte overset, og det er virkelig en skam. For også her kan – og bør – du sætte ind.

Unges informationssøgning sker på SoMe. Her kan du med fordel målrette dit materiale endnu mere til potentielle elever eller kunder. Vis unge ansigter, fortæl gode historier og undgå først og fremmest at tale indforstået. Betragt dit Instagram-feed som en god, gammeldags hjemmeside og fortæl alt det, nye elever skal vide. På en autentisk, nærværende og finurlig måde, naturligvis.

LÆS OGSÅ: 5 gode råd til at sælge jeres efterskole på sociale medier

Bottom line er ...

... At det hele lige er blevet liiiiidt mere besværligt. Men også mere spændende.

For det er nu, du for alvor skal nytænke annoncestrategien. Forhøre dig hos unge. Debattere etik. Producere materiale. Afprøve nye kanaler – eller måske finpudse den organiske indsats. Glemme autopiloten. Og forholde dig til en digital virkelighed, der hele tiden skifter.

Måske kan du gøre det hele selv. Måske har du brug for hjælp. Hvis det sidstnævnte, tager du selvfølgelig bare fat i os. Vi sidder klar til at rådgive dig om, hvilken vej du skal gå. Vi har stor erfaring med annoncering målrettet unge, særligt inden for uddannelsesområdet. Og vi brænder for det.

Bliv endnu klogere!

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik

Tilmeld dig Marginal's nyhedsbrev

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Samtykke*