Det gode brief: Spar tid, penge og frustrationer med en skarp start
Få bedre resultater med et skarpt brief. Spar tid, penge og frustrationer – og ram plet første gang med vores tjekliste til det gode brief.
Inden for grafisk design er der to farvespektrums: RGB og CMYK. Og det er vigtigt at forstå forskellen på RGB og CMYK-farver, og hvornår man bør anvende de to.
Helt grundlæggende står RGB for red, green og blue, mens CMYK står for cyan (lyseblå), magenta (lilla) , yellow og black (k’et her betyder key color). Som hovedregel anvendes RGB farverne online på skærme, og de kaldes også for additive colors, som er lysets farver. Det betyder, at når farverne blå og grøn overlapper på en tændt computerskærm, ser man en hvid skærm. RGB-farver kan ikke printes direkte, da farvespektrummet på print er anderledes. Ønsker man at printe skal farverne konverteres til CMYK for at fungere på print.
CMYK-farver anvendes hovedsageligt på print og kaldes også for subtractive colors, der er primærfarver i det subtraktive farvesystem. Når disse farver overlapper, får man ikke hvid som ved RGB, men derimod sort. Med de fire farver kan du skabe alle de farver, du overhovedet ønsker ved at blande de forskellige primærfarver i CMYK-koder. Det gør du ved at ændre på den procentuelle mætning af hver farve – hvis du ønsker farven rød skal procentformlen f.eks. se sådan her ud: cyan=0%, magneta=100%, yellow=100%, key color=0%. Den røde farve opstår, når den lilla og gule farve blandes og dominerer.
Hvis du arbejder med noget grafisk i form af ikoner, knapper, logoer, online reklamer, videoer eller andet, der skal ligge på internettet eller ses på en computer, skal du anvende RGB-farver. CMYK bør du derimod anvende, når du har projekter, der involverer fysisk design – som for eksempel visitkort, skilte, plakater (og andet der trykkes på papir) og tryk (herunder på både tekstil, kopper, kuglepenne og lignende).
I dag designes størstedelen af de grafiske print i digitale computerprogrammer som eksempelvis Adobe Illustrator og InDesign. Derfor er det vigtigt, at du med CMYK sikrer, at dine farver ser rigtige ud, når de kommer ud på print.
Hvis du arbejder med RGB-farver, kan du risikere, at farverne ser anderledes ud på det fysiske print, end hvis du havde arbejdet med CMYK farver. Dette skyldes, at RGB som sagt er farver, der er designet til at fungere på skærme, mens CMYK er designet til fysiske print.
Du kan sagtens designe dine prints i RGB-farver – dog er der en risiko for, at farverne ikke vil stemme overens med det digitale design, da CMYK-farverummet ikke inkluderer alle de farver, som RGB-farverummet gør. Det betyder, at hvis du bruger en farve, der ikke ligger inden for CMYK-farvespektrummet, vil denne farve ikke kunne blive printet, og derfor ændrer farven sig, når den printes fysisk.
Til slut er tommelfingerreglen, at CMYK er de trykte farver og RGB er skærmfarver – og laver du noget grafisk på din computer, som skal printes fysisk, skal du benytte CMYK-farver.
Få bedre resultater med et skarpt brief. Spar tid, penge og frustrationer – og ram plet første gang med vores tjekliste til det gode brief.
CVR 17885170 – Privatlivspolitik
Vil du gøre det nemt for dig selv (og for os)?
Så har vi lavet en tjekliste til det gode brief, som guider dig hurtigt igennem de vigtigste punkter.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.