Hvorfor er et logo vigtigt for din virksomhed?

Opdateret den 12. september 2023
Martin Rex

Martin Rex Jakobsen

UX & Design

Et logo har grundlæggende tre formål: identifikation, differentiering, kommunikation. Med andre ord: et logo skal kommunikere et budskab – og samtidig skille sig ud. Et logo skal repræsentere dit brand på bedste, visuelle vis, og du skal betragte dit logo som en del af dit brand.

Man kan sige, at et logo er første step i udviklingen af din virksomheds brandidentitet, da logoet skal bruges til at markedsføre din virksomhed og skabe genkendelse.

Hvad skal dit logo kunne?

Der er flere ting, du skal have i baghovedet, når du designer dit logo. Det indebærer både praktiske krav og designmæssige overvejelser. 

Dit logo skal både være simpelt og forklarende. Folk skal faktisk kunne huske det efter et enkelt øjekast. Derudover skal dit logo være originalt og unikt, hvilket du blandt andet kan gøre ved hjælp af de rigtige typografier, former og farver. Det er vigtigt, at du personliggør dit logo, da det skal passe med din virksomheds unikke identitet. Men et personligt design er ikke nødvendigvis lig med noget vildt og ekstravagant – snarere tværtimod, kan et logo både være enkelt og personligt. Det er også vigtigt, du har et logo, der holder i mange år – og som ikke blot passer til nuet og flygtige trends. 

Praktisk set skal logoet kunne fungere i mange forskellige kontraster – herunder sort/hvid. Det skal ikke blot anvendes som et lille logo på en hjemmeside, det skal også kunne bruges til store og små fysiske tryk samt på sociale medier og som eventuelle app-ikoner. Derfor er det vigtigt, du overvejer, hvordan dit logo vil se ud i forskellige sammenhæng, og om det visuelt passer i de situationer. Derudover skal det være skalerbart, så det er muligt at bruge det i flere størrelser – både store og små.

Psykologi i logodesign

Det er vigtigt, du tænker over, hvilke farver du bruger i dit logo. Faktisk bør farvevalget være baseret på din virksomheds målgruppe, idet farvepræferencer ofte afhænger af alder og kultur. Tag for eksempel Nettos logo, der består af en sort tekst på en gul baggrund. Gul og sort er den kraftigste farvekontrast, du kan vælge og bruges ofte også til at vise tilbud. Farvekontrasten gør, at Netto nemt skiller sig ud i mængden og fanger øjet. Derudover afspejler farverne, at Netto er en prisvenlig butik. 

Det er ikke kun vigtigt at tage stilling til farvevalg. Valg af former er lige så vigtigt i dit logodesign. Alle former siger noget; for eksempel kan en firkantet form fortælle noget omkring sikkerhed, pålidelighed og styrke, mens cirkler afspejler noget mere feminint og mystisk. 

Der er altså en del overvejelser, du skal gøre dig i forbindelse med designet af dit logo. 

Det kan være meget udfordrende at designe et logo, der klart afspejler din virksomhed og samtidigt fremstår originalt – men nu har du forhåbentligt fået lidt inspiration til, hvad du kan gøre for at skabe et godt logo til din virksomhed. Har du ideerne, men mangler kompetencerne til at få ideerne ført ud i livet? Vores grafiske designere kan hjælpe dig med design af logo, og realisere dine brand-drømme.

Bliv endnu klogere!

17. oktober 2022

6 trin til den perfekte hjemmeside

Du står og mangler en hjemmeside. Der findes uendeligt mange bureauer. De lover alle noget forskelligt – og givetvis meget imponerende! Forvirringen er total, og du...

3. marts 2022

Du kysser kant…

Som en efterhånden gammel rotte i det grafiske fag har jeg ofte siddet og kigget elever eller praktikanter over skulderen og brugt frasen, “Du kysser kant …”, h...

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik

Tilmeld dig Marginal's nyhedsbrev

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Samtykke*