6 trin til en effektiv social medie strategi

Opdateret den 12. september 2023
Rikke

Rikke Møller

Digital Marketing

Vil du bare fortælle hele verden om hvor fantastisk din virksomhed, dit produkt eller din service er? Så tænk om igen.

For at få succes på de sociale medier skal kanalerne bruges til andet end aggressive reklamefremstød og pushen af virksomhedens dagsorden. Her er det vigtigt, – også som virksomhed, at være åben, nærværende og ærlig.

Med mindre at du er så heldig at sidde med et såkaldt LOVE brand, som folk elsker at elske (fx Apple), så er din målgruppe sjældent interesseret i at høre om hvor cool og fantastisk din virksomhed er. Giv dem hellere relevant indhold, som hjælper, underholder, informerer og involverer dem.

Det er vigtigt at give målgruppen noget de føler har værdi for dem, om det så er gode tips og tricks (som Bolius), humoristiske takes på dagsaktuelle/hverdagsagtige emner (som Fernet Branca) eller fantastisk brugerinvolvering, deling af viden og opskrifter (som Arla).

Men vær tro mod dig selv i din kommunikation. Mennesker træffer beslutninger baseret på følelser og for at fremkalde følelser er du nødt til at være ægte. Så simpelt er det!

Resten er organisering, strukturering og uddelegering!
Og følger du disse 6 trin er du allerede godt på vej 🙂

Her er 6 trin til, hvordan du laver en god strategi på de sociale medier

  1. Overvej, hvorfor du skal bruge de sociale medier

  2. Hvilke SoMe-kanaler skal du bruge?

  3. Sæt mål for din strategi

  4. Udarbejd en content strategi

  5. Lav en content plan for dine opslag

  6. Evalurer og optimer din performance løbende

BONUS: 3 gyldne huskeregler

Vi har uddybet punkterne herunder.

1. Social Medier eller ej?

Det første, og aller vigtigste spørgsmål at stille sig selv er naturligvis: Skal vi overhovedet være på de sociale medier?
Træd et skridt tilbage og se på det større billede. Hvad er dine forretningsmål for 1 år? 3 år? 5 år fra nu?

Har du allerede en marketing- og eller salgsplan der skal sikre dig målet? Hvilke ressourcer har du afsat for at nå dine mål? Hvilke kanaler giver det mening at satse på i forhold til målgruppe og mål?
Hvis du har begrænsede ressourcer, er det vigtigt at investere de ressourcer (både menneskelige og økonomiske) i de mest lukrative kanaler. Og det er ikke nødvendigvis SoMe-kanaler.

Læs mere om værdien af de sociale medier her.

2. Hvilke SoMe-kanaler skal du være på?

Her er du nødt til at kende og analysere din (kerne)målgruppe, både hvem de er, hvor de er, og hvordan de bruger deres tid.
Hvilke platforme er de på? Hvor meget? Med hvilket formål? Og helt, helt essentielt: hvor og hvordan researcher de før de foretager et køb?

Og et godt tip: vær realistisk omkring de ressourcer der er til rådighed. Det er bedre at gøre det rigtig godt på en enkelt SoMe-kanal, end at gøre det halvskidt på flere.

3. Sæt et mål

Man bør aldrig starte et marketing-projekt op uden at have defineret et mål eller et formål.
Dette gælder naturligvis også for SoMe marketing. Det er vigtigt at overveje hvad du vil bruge de enkelte platforme til. For alle aktiviteter på de sociale platforme bør tjene et formål. Det er nemlig målene der danner rammen. For hvis ikke retningen er bestemt på forhånd, hvordan ved man så om/når man er på rette vej?

Start med at kaste et blik på organisationen overordnede strategiske mål? Hvordan kan den sociale medie-strategi hjælpe med at nå disse mål? Er målet øget kendskabsgrad? Omsætning? Kundetilfredshed? Leadgenerering? Opbygning af brand-loyalty? Trafik til website?

Overvej hvordan vil du måle om målet er nået. Husk også at få fastsat KPI’er, så du har flere målepunkter, der kan indikere om du er på rette vej.

4. Content strategi

Når du har fastsat dine mål, så kommer det helt store spørgsmål: Hvordan vil du så nå disse mål?
Hvordan vil du få folk til at engagere sig med dit brand på de udvalgte SoMe-kanaler?
Hvad er det for en type content du vil poste – overvej både form (billede, grafik, video, tekst) og kontekst (både platform og dit brand som kontekst), hvornår vil du poste, hvor ofte, hvad er din tone of voice, verbale og visuelle guidelines etc. etc.

5. SoMe content plan

Lav en content plan. Gerne en langsigtet, der er knyttet til et årshjul, og så en mere kortsigtet, hvor du planlægger de enkelte kanalers creatives for en måned ad gangen.

Brug gerne resten af organisationen til at finde og spotte de gode historier.

Skab godt og gennemarbejdet content – og varier type, form og indhold. Gør det interessant for brugerne at følge med og engagere sig. År efter år.

6. Evaluer, optimer og juster

Din sociale medie strategi er et vigtigt værktøj, MEN tro ikke, at du nødvendigvis har ramt rigtigt fra dag 1.
Evaluer på dine data. Hvis du ikke løbende indsamler og evaluerer data på dine aktiviteter, vil du aldrig vide, hvorfor en kampagne døde, mens en anden virkede langt bedre end du havde håbet på.

Når data begynder at tikke ind, skal du bruge den til at evaluere, optimere og justere din strategi – løbende. For når du konstant tester dit indhold, dine kampagner og/eller dine strategier, kan du bedre forstå, hvad der virker og ikke virker. Det tillader dig at forfine din strategi i realtid.

BONUS: 3 Gyldne Huskeregler

Slutligt har vi 3 gyldne huskeregler, som binder en fin sløjfe på vores lille SoMe-pakke til dig.

Huskeregel nr. 1 – Forskelligt indhold til forskellige platforme

Husk at skelne mellem platformene. Den ene platform er nødvendigvis ikke bedre end den anden, men de bør tjene til hver deres formål. Om det er LinkedIn, Instagram, Facebook eller noget helt fjerde, så nytter det ikke at slå samme content op alle vegne. Dine Instagram-følgere følger dig måske ikke for at høre om tunge forretningsplaner, hvorimod LinkedIn forbindelserne er ligeglad med jeres hyggelige julefrokost. Det handler om at have sans for det rum, som du kommunikerer i.

Huskeregel nr. 2 – Vær konsekvent i din SoMe-strategi

Husk at være konsekvent. At have en profil på sociale medier forpligter. Hvis du sjældent lægger opslag op, afspejler det en form for engagement, man som virksomhed ikke er interesseret i. Vi ved, hvor tidskrævende det er, men vi ved også, hvor god en investering det er. Hav hellere 100% fokus på en kanal, end at have 50% fokus på 2 kanaler.

Huskeregel nr. 3 – Vær personlig i din markedsføring på sociale medier

Husk at være menneskelig, andet er kedeligt. Ingen gider at følge en anonym og upersonlig virksomhed. Åben døren ind til maskinrummet, og hvis behind-the-scenes på arbejdspladsen. Skab en personlig relation til dine forbindelser og følelser.

 

Har du brug for hjælp?

Har du brug for hjælp til udformning eller eksekvering af din sociale medie-strategi? Vi hjælper hver dag vores kunder, både med planlægning og udarbejdelse af kampagner, indhold til markedsføring på sociale medier.

Bliv endnu klogere!

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik