De nye tracking-teknologier: Server-side tagging og API'er
Med afviklingen og begrænsning af tredjepartscookies bl.a. I Safari er det på tide at adoptere nye tracking-teknologier som server-side tagging. Server-side tagging bør du implementere allerede nu, hvis du benytter dig af online marketing. Det er med til at optimere dit datagrundlag fra brugere, der besøger dit website via browsere, der begrænser tredjepartscookies såsom Safari og Firefox eller brugere, der benytter sig af en ad-blocker (som rigtig mange gør).
Med de nye tracking-teknologier tilpasser du din online marketing til at forblive datadrevet, men tilgangen baseres på privacy-first, uden brug af tredjepartscookies.
Dit cookie-banner er vigtigere end nogensinde før
For at opfylde Googles krav er en vigtig del af den proces bl.a., at dit cookie-banner / cookie-samtykkeværktøj understøtter Google Consent Mode V2, som blev et krav fra Google allerede i marts 2024. Uden Consent Mode V2 er muligheden for bl.a. at personalisere din marketing (som remarketing) blevet begrænset. Der findes en række værktøjer som Cookiebot, Cookie Information osv., som du med fordel kan bruge som cookie-samtykkeværktøj til dit website.
I maj 2024 varslede Google derudover begrænsninger i Google Ads, hvis dit cookie-samtykkeværktøj ikke blokerer tracking korrekt.
For at være cookie-compliant på den tekniske del, skal den tekniske opsætning sikre, at tracking som Meta Pixel og Google Tag ikke aktiveres, før brugeren har givet samtykke til det (hvilket i mange tilfælde ikke opfyldes).
Udover at Google stiller krav til, at dit cookie-samtykkeværktøj er opsat korrekt, så er det også på radaren hos Datatilsynet og hos forbrugerne, som har mulighed for at klage, hvilket kan medføre bøde, hvis dine cookies sættes ulovligt.
Sikre korrekt data med server-side tagging og Consent Mode V2
- Opgrader til server-side tagging: Dette er essentielt allerede nu. For at håndtere tabet af tredjepartscookies er det essentielt at skifte til server-side tagging, så din tracking på Meta, LinkedIn osv. stadig leverer kvalitetsdata. Denne metode indebærer, at sporing og datahåndtering sker på serverniveau (server-side) i stedet for i browseren (client-side), hvilket giver bedre kontrol med dataene og øger privatlivsbeskyttelsen for brugerne.
- Implementér Google Consent Mode V2: Det er afgørende at opdatere dit samtykke-værktøj / cookie-banner til at understøtte Google Consent Mode V2. Dette sikrer, at din sporing og annoncering stadig fungerer hos Google (som var et krav fra marts 2024). I april måned scannede Cookie Information 4.000 skandinaviske websites, der bruger Google Ads til at drive trafik til deres websites for at se, hvor mange der rent faktisk havde implementeret Google Consent Mode V2. Kun 26 % af siderne havde implementeret Google Consent Mode v2 korrekt.
- Indsamling af førstepartsdata: Med afviklingen af tredjepartscookies (som er i gang allerede nu i browsere som Safari, Firefox osv.) er det vigtigere end nogensinde at indsamle og aktivere førstepartsdata. Dette kan omfatte data indsamlet direkte fra dine kunder gennem interaktioner på dit website, i apps eller via offline-kilder som fysiske butikker.
Samarbejde med Marginal
Hvis jeres virksomhed annoncerer online, og har brug for hjælp til at sikre optimal perfomance på online annoncering, så er vi hos Marginal eksperter i tracking. Vores team af erfarne specialister står klar til at hjælpe dig med at implementere en tracking-løsning, der passer til dine behov, så du indsamler værdifulde data, samtidig med at du overholder de gældende databeskyttelsesregler.
Lad os tage en snak
Er du i tvivl om, hvorvidt du teknisk set overholder cookie-lovgivningen? Om du har Consent Mode V2 implementeret? Eller om du skal benytte server-side tagging?
Send os en besked via kontaktformen eller send en e-mail til [email protected], så kontaktes du helt uforpligtende.