Nyt webdesign til
Smageriet




Marginal har med et nyt webdesign styrket Smageriet i deres fortælling om, at kærlighed til mad kan løfte catering til et højt niveau.
I samarbejde med Smageriet har Marginal skabt et nyt webdesign med fokus på brugervenlighed, optimeret UX/UI og et præcist brandmatch. Kunderne får en bedre brugerrejse, der frister med Smageriets smukke anretninger fra første klik til bestilling.


Kærlighed til mad

- Nyt webdesign med bedre UX
- Mobiloptimeret købsflow
- Opdateret visuel identitet
- Design der formidler kerneforretningen til kunderne
- Webdesign der kunne implementeres 1:1 som leveret
- Fremtidssikret online salgskanal
Udtalelse
”Samarbejdet med Marginal har været rigtigt godt og effektivt.
Vores webshops er vores vigtigste salgskanal og det har Marginal behandlet med stor respekt i processen, hvor de både har lyttet til krav og ønsker, men også udfordret os på væsentlige punkter. Vores ønske var ikke at revolutionere designet, men at bringe det ind i 2024 på en naturlig måde. Det er en svær balance, som Marginal ramte helt perfekt.
Sidst men ikke mindst har Marginal leveret et design, som har været meget nemt for vores udviklere at implementere, så vi hurtigt kunne få det ud at leve hos vores kunder.”

Om Smageriet og samarbejdet
Kvalitetscatering med kærlighed til smagen
Smageriet er en dansk cateringvirksomhed, der hver dag hæver barren for, hvilken kvalitet man kan forvente, når man bestiller catering.
Med kærlighed til den gode smag som rettesnor er de store madoplevelser i fokus, hvilket har gjort Smageriet til et populært valg til fejringer og stunder, der kalder på ekstra god mad til selskaber.
Et samarbejde baseret på indsigt og forståelse
Samarbejdet byggede forud for det udførende arbejde på afklarende møder, hvor vi kom ind under huden på Smageriet og fik forståelse for deres forretning og kernemålgruppe.
Den dybe forretningsindsigt skabte fundamentet for et effektivt projekt med konstant fremgang i arbejdet, og vi endte med et resultat, som både Smageriet og Marginal er stolte af at vise frem.
Udfordringen

Smageriet har altid kunnet overbevise kunderne med de anretninger, de får præsenteret foran sig ved bordet. Men mens madens kvalitet taler for sig selv, har Smageriet haft sværere ved at få kvaliteten til at skinne igennem på deres website, hvor kunderne mødte et gammelt design og brugerflow, som trængte til en frisk start.
Smageriet efterspurgte derfor et nyt webdesign og en opdatering af deres visuelle udtryk, så kunderne fik den rigtige fornemmelse af den kvalitet, de kunne forvente, og så hjemmesiden i højere grad talte til en målgruppe, der lægger vægt på finish og præsentation. Ligesom maden skulle designet være lækkert og lade anretningerne komme til deres ret med store billeder.
Webdesignet skulle med fokus på UX og UI forbedre brugeroplevelsen, så kunderne nemt kunne finde de anretninger, der passede til deres arrangement. Dertil skulle designet forbedre konverteringsoptimeringen.
På det daværende site oplevede man, at brugerne særligt faldt fra på mobilvisningen, hvorfor dette blev et fokuspunkt i det nye design.
Til hele sitet skulle der produceres tekstligt indhold, som understøttede designet og følelsen af eksklusivitet, samtidig med at der skulle udformes og eksekveres en stærk SEO-strategi.
Løsningen

Opdateret visuel identitet
For at imødekomme Smageriets ønske om at præsentere sig selv og sine anretninger mere eksklusivt og i bedre match med den primære kundegruppe anno 2024, blev der som en forløber til webdesignet lavet justeringer til Smageriets visuelle identitet.
Smageriets kærlighed til den gode smag skulle indtænkes i designet for være med til at løfte dem væk fra den mere gængse cateringvirksomhed. Designprincipperne blev derfor bygget op omkring æstetikken fra et menukort på en sit-down restaurant:
Smageriet benyttede i forvejen elementer af håndskrift i deres annoncering, som vi gjorde til en mere gennemgående del af deres visuelle identitet. Sammen med et udvalg af fonte, farver og ikonografi, som flyttede Smageriet i en retning af elegance og lethed, blev der fastlagt designprincipper, som kunne omsættes til et webdesign, der ligesom Smageriet kræsede for den gode smag.
Brugeroptimeret webdesign
For at præsentere Smageriet som den eksklusive cateringløsning, blev webdesignet bygget op ud fra et princip om lethed, elegance og finesse. Der blev brugt sarte farver for at tale ind i et univers, hvor der er fokus på det fine i detaljen, og der blev skabt plads til at lave små, unikke tiltag, som f.eks. et ekko af overskrifter i håndskrift, der er med til at adskille siden fra andre cateringvirksomheder.
Webdesignet har skabt et lyst og rummeligt hjem til Smageriet, hvor der er blevet plads til at kæle for præsentationen af maden, ligesom Smageriet gør det i deres anretninger.
Maden er kommet i centrum med store billeder, der lader den besøgende se én menu ad gangen og giver kunderne tid og ro til at vælge det rette til deres arrangement, ligesom optimerede previews af menuerne giver et forbedret overblik.
Der er gennem hele designet blevet arbejdet ud fra en minimalistisk tilgang, hvor der hellere skal siges lidt men godt – både i indtryk og ord. Med fokus på enkle virkemidler ledes kunden nemt gennem produktsiden og hen til købet. Enkelheden går hånd-i-hånd med elegancen og fortæller både historien om det nemme i at få en cateringløsning til sit arrangement, og om det høje kvalitetsniveau man kan forvente, når man får Smageriet til det.
Tekst der fanger – både brugeren og Google
Teksten blev udarbejdet med den overordnede forretningsformidling for øje, hvor Smageriet skulle fremstå som det naturlige valg for den kvalitetsbevidste køber. Der er derfor arbejdet med et sprog, der læner sig op ad og låner fra jargonen omkring finere madlavning, men fortalt i øjenhøjde og skåret ind til benet for at understøtte et enkelt univers, hvor kunden ledes nemt gennem sine valgmuligheder og hen til bestilling.
Et moderne website kræver dertil en stærk SEO-strategi – særligt på et konkurrencepræget marked som cateringindustrien. Derfor er der i tekstudviklingen arbejdet ud fra forudgående SEO- og konkurrentanalyse. SEO-strategien har præget webdesignet i forhold til at skabe rum til mere tekstligt indhold, der tilgodeser behovet hos søgemaskiner uden at gå på kompromis med det elegante og konverteringsoptimerede design.

Deep dive i
grafikken

Med Smageriet fik vi en opgave, der kaldte på ekstra kælen for de grafiske detaljer.
Derfor dykker vi her ned i et udpluk af de elementer, der har været med til at sætte et nyt præg på Smageriet og deres hjemmeside.

Håndskrift
Smageriet håndskriftselementer fra annonceringen har fået en central plads i det nye webdesign. Ved at inkorporere håndskrift som akkompagnement til overskrifterne, er Smageriets webdesign rykket hen mod det klassiske udtryk fra et menukort.
Mad ud af huset
Mad ud af huset
Den gode smag
Den gode smag
Hos Smageriet
Hos smageriet
Hvem er Smageriet
Hvem er Smageriet

Ikoner
Det minimalistiske univers, som webdesignet er skabt ud fra, kommer særligt til udtryk i ikonerne, hvor der er brugt ikoner med en let streg og et fint detaljeniveau for at understrege Smageriets kælen for detaljerne.








Farver og billeder
De sarte farver er med til at skabe et roligt univers, hvor brugeren har tid til at kigge rundt mellem menuerne, som samtidig er præsenteret ved store, indbydende billeder for at give plads til at fortælle om den oplevelse, man får præsenteret ved spisebordet
