Social- og Sundhedsskolen Fyn: Et skræddersyet website med fokus på UX

OPTIMERET NAVIGATION OG SØGEFUNKTION

BRUGERVENLIGT DESIGN TILPASSET ELEVERNES BEHOV

INTEGRERET KURSUSMODUL

VEDVARENDE SUPPORT OG SAMARBEJDE

Hjemmesidedesign til unge på uddannelser

Kunden

Social- og Sundhedsskolen Fyn er en uddannelsesinstitution, der uddanner professionelle til fremtidens velfærdssamfund.

Deres mål er at rekruttere og fastholde flere elever gennem kvalitetsuddannelse og en læringsorienteret skolekultur.

”Vi har været meget glade og umådelige tilfredse med samarbejdet med Marginal. Det centrale ønske for os har været at ende ud med en hjemmeside, som både matcher og nytænker vores æstetik, som er brugervenlig og som vi selv kan vedligeholde – og det er præcis, hvad vi har fået. Samarbejdet omkring hjemmesiden har været upåklageligt. Der har været en god dialog hele vejen, og Martin og Bjarke har været utroligt dygtige til at guide os trygt gennem processen og klæde os på til arbejdet. Vi kan varmt anbefale et samarbejde med Marginal til andre, der ønsker en flot og kvalitetstung hjemmeside”

- Mille Pilegard
Kommunikationskonsulent på Social- og Sundhedsskolen Fyn.

For at gøre det lettere for nye studerende at finde dem

– og for at gøre det lettere for de nuværende elever at navigere på sitet, ønskede Social- og Sundhedsskolen Fyn et nyt website, der kunne integreres med deres kursusmodul og imødekomme både elevernes og samarbejdspartnernes behov.

Den eksisterende hjemmeside havde en dårlig søgefunktion og en uoverskuelig navigation, hvilket gjorde det svært for brugerne at finde relevant information, tilmelde sig kurser og søge ind på skolens uddannelser. Så en skræddersyet hjemmeside var nødvendig for at lykkedes. 

Først analyserede vi,
så designede vi
– og til sidst udviklede vi

Vi tilgik projektet med en helhedsorienteret tilgang, der omfattede tre faser: analyse, design og udvikling.

hjemmeside udvikling for uddannelsesinstitution

1. Analysen

En brugerundersøgelse lagde fundamentet for vores arbejde. Her havde vi fokus på at forstå de nuværende elevers oplevelser og behov. Det gjorde vi ved at udsende et skræddersyet spørgeskema med 15 spørgsmål om brugeroplevelse, design og funktionalitet.

Resultaterne viste, at selvom nogle brugere fandt den eksisterende hjemmeside acceptabel, var der en generel tendens til at ønske en opdateret version. Særligt blev den dårlige søgefunktion og manglende vejledning til tilmelding fremhævet.

2. Designet

Med udgangspunkt i brugerundersøgelsen gik vi i gang med designprocessen. Det var vigtigt for Social- og Sundhedsskolen Fyn at bevare nogle af de gamle elementer, men også at tilføje nye, moderne funktioner. Vi arbejdede derfor tæt sammen med dem gennem hele processen, hvor de kunne følge med i designets udvikling i Adobe XD – og så kunne de let give feedback.

For at skabe overblik og imødekomme elevernes ønsker skabte vi en ny søgefunktion og en mere logisk menustruktur, der skulle gøre det nemt for eleverne at finde relevant information.

Navigationen blev forbedret ved at lave overskuelige megamenuer, som adresserede de mange forskellige uddannelsesmuligheder og målgrupper. Og så opdelte vi derudover indholdet klart mellem elever, undervisere og samarbejdspartnere for at undgå unødig forvirring. Derudover tog vi udgangspunkt i Social- og Sundhedsskolen Fyns eksisterende farvepalet og tilføjede nye komplementærfarver, inklusive en ny CTA-farve for at forbedre navigationen og brugervenligheden.

Websitet blev således bygget som byggeklodser i globale sektioner. Det gjorde vi for både at skabe overblik for målgrupperne – men vi gjorde det ligeledes for at gøre det let for medarbejderne hos Social- og Sundhedsskolen Fyn at tilgå og tilføre indhold til sitet. Gennem byggeklodserne har medarbejderne nemlig mulighed for at bygge undersider, mens de hele tiden bevarer den stil og tone, som er blevet lagt.

3. Udviklingen

I udviklingsfasen var vores mål at gøre det nemt for Social- og Sundhedsskolen Fyn selv at vedligeholde og opdatere deres website. Vi brugte derfor Breakdance, den nyeste WordPress-version, og byggede siden som moduler, så kunden selv kunne tilføje undersider og indhold. Og vi integrerede kursusmodulet, som var en central del af projektet, hvilket krævede tæt dialog med eksterne parter.

Vi brugte også WCAG-optimeret Accessibility Tool for at sikre, at websitet var tilgængeligt for alle brugere, hvilket taler direkte ned i Social- og Sundhedsskolen Fyns værdier, hvor skolen skal være attraktiv og tilgængelig.

Efter lanceringen af websitet brugte vi en dag sammen med udvalgte ansatte fra Social- og Sundhedsskolen Fyn, hvor vi oplærte dem i, hvordan de vedligeholder og opdaterer hjemmesiden, og vi sørgede for, at de nu kan bruge de moduler og skabeloner, vi har oprettet. Alt dette sikrer en strømlinet og responsiv hjemmeside, uanset hvor mange der tilgår den.

Ydelsesområder

  • Analyse
  • Webudvikling
  • Grafisk design

Teknologier

  • API-integrationer
  • Breakdance
  • Accessibility Tool (WCAG-optimeret)

Hvordan ser fremtiden ud?

Sammen med Social- og Sundhedsskolen Fyn har vi etableret et fast samarbejde, hvor vi fortsat vil supportere og udvikle på websitet. Målet er at sikre, at Social- og Sundhedsskolen Fyn kan rekruttere og fastholde flere elever ved at tilbyde en brugervenlig og funktionel hjemmeside, der understøtter deres læringsorienterede skolekultur.

Thomas Hermand

Skal vi også hjælpe dig?

Kontakt os gerne for en uforpligtende snak om hvordan vi kan hjælpe dig og din forretning.

Thomas Hermand

[email protected] +45 61 30 14 32

Andre cases

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik

Tilmeld dig Marginal's nyhedsbrev

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Samtykke*