Få styr på din Facebook og Instagram (Meta)

Opdateret den 12. september 2023

Det handler om at tiltrække opmærksomhed og skille sig ud, når din virksomhed skal brænde igennem på Facebook og Instagram. Men ved du, hvordan dine SoMe-opslag fylder mest på skærmen hos din modtager?  

Det kan godt være svært at holde styr på de digitale spilleregler. De ændrer sig nemlig pludselig – og helt uden advarsel. Derfor har vi udviklet en simpel guide – eller tjekliste, om du vil – til alle formater og størrelser, du bør kende til, når du vil lave organiske opslag og annoncering på Metas platforme (Facebook og Instagram).

Facebook- og Instagramalgoritmen betragter din tilstedeværelse på platformene efter mange parametre. Men vidste du, at optimering af de visuelle formater i forhold til leveringsplatformen kan gøre en forskel for, hvor succesfuld dine opslag og din annoncering er?

Vil du frem på Facebook eller Instagram, skal du stå ud fra mængden med dine opslag og annoncer. Det betyder, at du skal have styr på dine formater og møde så mange af Facebooks krav som muligt.

Det kan være en udfordring at holde styr på det hele, men frygt ej – her er de nyeste opdateringer for formater og opløsning, du bør kende til!

I bunden finder du også vores tips og ”cheatsheet”, som du kan downloade gratis, så du nemt kan finde denne viden frem igen.

 

Format eller opløsning?

Først og fremmest skal vi huske, at der er forskel på format og opløsning.

Format refererer til bredden af et foto i forhold til højden. Det kan være formater som 1:1, 4:5, 9:16 osv.

For digitale billeder refererer vi til opløsningen som antal pixel i et billede. Det kan være en opløsning af 1080 x 1080 px, 1920 x 1080 px osv.

Både format og opløsning angives som bredde x højde.

Det er således let at bede sin grafiker om at lave billeder i de nøjagtige mål, Meta prioriterer. På både Facebook og Instagram får vi dog oftest vist billeder og video, der er mindre end det originale. De bliver vist i komprimerede versioner, og her kan man godt lokkes til at tro, at opløsningen ikke betyder så meget. Tværtimod! Vi anbefaler, at du følger de nedenstående størrelser for at få dine billeder leveret i bedst mulig kvalitet – på trods af platformenes komprimering.

Desuden bør du altid uploade dine billeder som enten JPG eller PNG-filer for at få den bedste opløsning.

Oversigt over størrelser

Opløsning og formater er ikke det samme på Facebook og Instagram. Dette gælder for både organiske billeder og annoncering. Senere vil vi gå mere i dybden med de forskellige størrelser til annonceringen, men her finder du de overordnede billedstørrelser, du bør kende til for optimalt udbytte af platformene:

På annoncering understøttes mange forskellige formater, men som tommelfingerregel anbefaler vi, at du går efter de følgende opløsninger og formater for at dine annoncer leveres i bedst mulig kvalitet.

Der er fire overordnede formater, du bør kende til, hvis du effektivt vil kunne annoncere på Metas platforme, selvom de understøtter mange varianter til de forskellige annoncetyper:  1:1, 4:5 9:16, 1.9:1. 

Du kan bruge andre oplæsninger og formater, men nedenfor ser du vores anbefalede størrelser for optimal brug af Metas platforme:

Facebook:

Instagram:

Du får lige lidt ekstra tips med her på vejen, så du er helt klar til at kaste dig ud i at lave billeder og video til dine kanaler:

  • Du kan udskifte alle billeder til annoncetyper, men de tre, vi anbefaler du, holder øje med, er dem, Facebook præsenterer dig for, når du uploader en video eller et billede og herefter kan vælge at tilpasse det valgte materiale. Her bør du udskifte eller tilpasse dit billede, så minimum de tre formater passer.

  • Der må ikke være mere end 20 % tekst på billeder. Dette er dog med undtagelse af promovering af fx plakater til events, bøger, album, spil m.m.

  • Husk, at du nu kan uploade en thumbnail til dine videoer – eller gå ind og vælge fra udvalgte klip af videoen.

  • Profilbilleder og coverbillede med logoer bliver pænest, hvis du uploader det som PNG-filer.

  • For historier bør du efterlade 14 % (250 pixel) af top og bund fri for tekst. Så risikerer du ikke at få dækket dit budskab af afsenderprofil eller call to action-knapper

  • Overvej, hvor lange dine videoer skal være. Publikum hænger oftest kun ved annoncevideoerne, hvis de første 2-3 sekunder fanger opmærksomheden, og efter 10-15 sekunder er de færreste med.

Husk, at det kræver mere end bare korrekte størrelses formater og pixels, når du skal skabe succesfulde organiske opslag og kampagner. Hvad der er på billederne, tekst, hvem du henvender dig til osv., har nemlig lige så stor betydning for din succes. 

Men før du spilder din tid på at lave fede billeder eller videoer i forkerte formater – så husk lige at tjekke opløsning og format, før du går i gang.  

God arbejdslyst!

Bliv endnu klogere!

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik

Tilmeld dig Marginal's nyhedsbrev

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Samtykke*