Sådan skriver du et blogindlæg

Opdateret den 12. september 2023

– 6 tips til at komme igang

 

Kniber det med trafikken til hjemmesiden? Vil du give dine (potentielle) kunder brugbar viden med på vejen? Vil du vise dine kunder, at du har en stærk faglighed inden for et bestemt område? NU bliver det meta. For her er et blogindlæg om, hvordan man skriver et godt blogindlæg!

Der findes et væld af forskellige typer blogs, som ikke (nødvendigvis) har andet formål end at dyrke en bestemt interesse, men her skal det altså handle om de blogs, der har en virksomhed som afsender.

Der er næsten ingen grænser for, hvad et blogindlæg kan handle om. Her på Marginals blog spænder emnerne for eksempel fra farvevalg og praktikophold til hjemmesidetekster og besøgsdage på efterskoler.

Uanset dit emne eller branche får du her seks knaldgode tips til at bygge et godt blogindlæg op!

 

1. Giv noget i blogindlægget — uden at forvente noget igen

I et blogindlæg skal du give noget brugbart til læseren — UDEN nødvendigvis at sælge mere. Og det er her, du skal holde tungen lige i munden. For alle os, som arbejder med markedsføringstekster, er skolet til at flette masser af hellige CTA-budskaber ind, så modtageren ikke er i tvivl om, at du har DET HELT RIGTIGE TILBUD til dem. 

Skriv et indlæg kan hjælpe læserne, uden at de nødvendigvis skal købe en ydelse eller et produkt hos dig. Du kan selvfølgelig godt gøre opmærksom på, hvordan man kan få mere viden eller hjælp fra dig, hvis man ønsker det.

LÆS OGSÅ: Hvorfor er branding vigtig for din virksomhed?

 

2. Blogindlægget skal besvare læserens spørgsmål og hjælpe med at løse et problem

“Jamen, hvad skal jeg skrive om?”, står der tit mejslet meget dybt i panden på mine kollegaer, der får til opgave at skrive et blogindlæg inden for deres specialist-område. Okay, også nogen gange på mig selv… 

Og her skal du tage udgangspunkt i, hvad dine kunder sidder og bakser med. Du kender formentlig dine kunder bedst, så tænk over, hvilke spørgsmål de ofte stiller, hvad de ringer til supporten for at få hjælp til – eller hvad søgeordsanalyserne på området fortæller dig. Hvad er deres dårlige samvittighed, som de aldrig får gjort noget ved, fordi de måske mangler et kærligt skub og lidt gode, konkrete fifs?

Lav løbende en idé-liste med emner, du kan give dem viden inden for og spørgsmål, du kan besvare for dem — gennem et blogindlæg.

3. Afgræns blogindlæggets emne

Har du en særlig passion, du vil fortælle læseren om, kan det være fristende at skrive 12 sider om det – inklusive alle relevante underemner. Men; husk på, at læseren ikke nødvendigvis sætter mere end 5 minutter af til at læse dit indlæg på en travl arbejdsdag. Desuden skal indlægget helst være så konkret og afgrænset, at det rammer ned i lige præcis én bestemt problemstilling inden for et område. 

En kæmpe bonus ved at afgrænse dit blogindlæg på den måde er, at du så har materiale til endnu flere!

4. Skriv blogindlægget — kort, godt og overskueligt

Som mange andre genrer inden for webtekster, handler det om at skrive kort og præcist om dit afgrænsede emne og dele teksten op i mange, overskuelige afsnit. Giv hvert afsnit en sigende underoverskrift, der fortæller læseren, hvad der er i vente. Du skal tage læseren i hånden fra starten og guide vedkommende helt til indlæggets slutning.

Hvis det giver mening, kan det være en god ide at dele indlægget op i nummererede steps eller afsnit. Det giver overblik for læseren – og gør det nemmere for dig selv at holde dig til “planen”.

Har du andre relevante indlæg inden for emnet, kan du også indsætte links til dem undervejs i indlægget. Endnu en ting, du kan gøre for at “servicere” læseren.

LÆS OGSÅ: Skriv bedre hjemmeside-tekster: 6 tips fra tekstforfatteren

 

5. Dit blogindlæg skal give læseren lyst til at gøre noget lige nu!

Dit indlæg skal gerne ramme ind i en problemstilling eller overvejelse, der kan være aktuel for din målgruppe. Formår du samtidig at klæde læseren godt på til at tage hul på dét, som blogindlægget handler om, får vedkommende forhåbentlig en ubændig trang til at kaste sig over det lige med det samme. Og det er win-win! For så har du ikke kun skrevet et godt indlæg — det er også blevet modtaget godt. 

Og din udøsning af viden har været første skridt på vejen til at få løst læserens udfordring.

 

6. Krydr blogindlægget med billeder, videoer eller grafik

Brug gerne visuelle virkemidler — til at understøtte dine budskaber, gøre forklaringer håndgribelige for læseren, eller simpelthen bare for at skabe lidt liv i læsningen. 

Er det meget kompliceret stof, du skal forklare eller guide læseren igennem, så lav måske faktabokse og “how-to-guides”, der viser de forskellige steps. Er indlægget i den lettere ende, så krydr med passende billeder, gifs, memes — eller hvad der end taler til målgruppen.

God fornøjelse med blog-skriveriet!

Bliv endnu klogere!

Forbered din virksomhed på Search Generative Experience
13. november 2024

Forbered din virksomhed til SGE

SGE betyder ændringer i SEO-verdenen, hvor AI-drevet søgning vil gøre brugerens oplevelse hurtigere og mere omfattende. Se her hvordan I håndterer forandringerne. ...
CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik

Tilmeld dig Marginal's nyhedsbrev

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Samtykke*