Skriv bedre hjemmesidetekster! 6 tips fra tekstforfatteren

Opdateret den 12. september 2023
Rikke

Rikke Møller

Digital Marketing

Content marketing har i mange år været et buzzword. Men man skaber ikke content, fordi det lyder smart. Man gør det for at skabe værdi. Selvom vi lever i en digital verden, hvor film og visuelle virkemidler bliver mere og mere brugt på hjemmesider, kommer man ikke uden om det gode gamle skrevne ord. Teksterne. Teksterne som skal understøtte alt det andet. Teksterne som i dag skal læses af både mennesker og maskiner.

Men hvad er en god hjemmesidetekst? Vi giver dig her seks gode råd, når du som tekstforfatter arbejder med tekstproduktion til hjemmesiden.

1. Sæt dig ind i emnet – og målgruppen

For at formidle en virksomheds historie, produkter eller ydelser, er det vigtigt, at du forstår den. Når du har en fornemmelse af, hvad det går ud på, er det godt at komme mindst ét spadestik dybere. For så har du en god grundforståelse af, hvad virksomheden kan, vil og repræsenterer.

Vejen til forståelse ligger ofte i at tale med relevante personer i virksomheden. Interviews med nøglemedarbejdere og kunder kan give et billede af virksomheden både indefra og udefra. Og på den måde får du også en fornemmelse for deres tone og sprog og kan tilføje mere autentisk krydderi til teksten.

Men det er ikke kun virksomheden, du skal have styr på. At kende målgruppen og vide, hvad de tænder på, er noget af det vigtigste for en god tekstforfatter. Det er den gruppe mennesker, hvis adfærd, holdning eller viden, du ønsker at påvirke med dine tekster. Og dét er svært, hvis du ikke ved, hvem de er. 

2. Husk at indhold til hjemmesiden er en særlig disciplin

Og hvad er så det særlige ved tekstproduktion til hjemmeside? En af de væsentligste forskelle fra mange andre slags tekster er, at teksten ikke bliver læst fra ende til anden. Når vi første gang lander på en side, så læser vi ikke. Vi skimmer! Vi scanner siden for det, vi finder interessant, og ignorerer resten. Og det går stærkt.

Læseren skal på meget få sekunder kunne afkode:

  • Hvad teksten handler om

  • Om den er interessant for vedkommende

  • Om man har lyst til at læse mere eller foretage handlinger

Derfor: Vær kort og præcis. Og hiv det allervigtigste budskab frem lige for næsen af læseren. Brug fængende overskrifter – og gerne hyppigt. Det hjælper læseren med at navigere let og hurtigt i teksten. En anden hjælp til læseren kan også være punktopstillinger, faktabokse, fold-ud-menuer – og alt andet, der tager læseren i hånden og følger vedkommendes øjne gennem siden. 

3. Glem ikke call to action

”Action!” …Ja, det er altså ikke starten på en filmoptagelse. Men derimod starten på din læsers købsrejse. Langt de fleste hjemmesider vil gerne have læseren til at handle. Til at foretage sig noget efter at have konsumeret indholdet. 

Om det er at kontakte virksomheden personligt, udfylde en formular, tilmelde sig et nyhedsbrev eller en event, købe en vare eller ydelse, deltage i en konkurrence – eller noget helt andet – er underordnet. Sagen er, at du skal give dem mulighed for NEMT at udføre den handling, der har værdi for virksomheden.

Tekst, der opfordrer til call to action er derfor vigtigt. Det får læseren til at forstå, hvad dit egentlige budskab med teksten er. Vær derfor meget præcis og bydende i formen , når du skriver call to action-tekst som fx:

  • ”Udfyld kontaktformularen og få hjælp til…”

  • ”Tilmeld dig nyhedsbrevet og få rabat på…”

  • ”Ring til os og få et tilbud på…”

  • ”Opret en konto i dag”

  • ”Se filmen om Xxxx”

Giv den gas med call to action!

4. Skriv søgemaskinevenligt – men husk mennesket

Vi kunne skrive rigtig meget om SEO-venlig tekst. Men det kan du læse om i et helt andet blogindlæg; ”7 hurtige og enkle råd til SEO.”

Det vigtigste at sige om søgemaskinevenlig tekst i dag er dog: glem sluddertekster og generende links. Og hav i stedet for læseren i centrum. Du skriver indhold til mennesker og sørger samtidig for, at den er relevant for Googles robotter, så du holder de gode placeringer. Altid mennesker over maskiner.

Du skal selvfølgelig vide, hvad folk søger efter: altså søgeordet. Men derudover er det essentielt at forstå, hvem der søger, hvorfor de søger, og hvornår de søger. Hvilken situation står læseren i, når vedkommende er landet på din hjemmeside? Brug det – sammen med de relevante søgetermer – som udgangspunkt for din SEO-venlige hjemmesidetekst. 

5. Find den gode historie

Gode historier er godt indhold. Det kunne vi egentlig nøjes med at skrive. Men lad os alligevel kigge lidt på, hvad ”en god historie” så er. For det er jo forskelligt, hvad du og jeg definerer som godt. Og så alligevel ikke…

…for er der én ting, den norske ungdoms-kult-serie SKAM lærte os om livet, så var det at ”mennesker trenger mennesker”. Det gælder i livet – og det gælder i historier, der skal fortælles gennem tekst. 

Altså; Folk har brug for mennesker. Også i historier. Også på hjemmesiden, (og i nyhedsbrevet, i SoMe-opslaget og i pressemeddelelsen for den sags skyld). Vi vil læse noget om andre mennesker, vi enten kan spejle os i, føle sympati for, være uenige med eller grine af. En god tekstforfatter kan derfor binde sine budskaber op på gode historier om rigtige mennesker med rigtige følelser.

Så find ud af, hvad virksomheden gerne vil stå for – og find personlige cases, gode testimonials og historier, der kan understøtte dét!

6. Få hjælp

Synes du, at det her var en lang smøre om noget, du helt sikkert burde gøre – men ikke får gjort?

Vi er eksperter i at finde, fortolke og formidle historier. Og vi sidder klar til at hjælpe dig, hvis du mangler en tekstforfatter til hjemmesiden. Læs mere om, hvordan vi arbejder med content marketing for vores kunder – eller tag fat i os, hvis du vil have rådgivning, sparring eller tilbud på konkrete opgaver!

Bliv endnu klogere!

12. marts 2024

Google introducerer INP til Core Web Vitals

Google har de seneste par år testet Interaction to Next Paint (INP). Og de har netop meldt ud, at INP er en del af Googles Core Web Vitals fra marts 2024. Ikke nok me...

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik