Socialmedie strategi

5 gode råd til effektiv Facebook annoncering

Opdateret den 12. september 2023
Rikke

Rikke Møller

Digital Marketing

Annoncer er langt fra et nyt og moderne kneb i en marketingsstrategi. De har været i omløb i mange år, og vi kender dem måske bedst fra tryksager. Dog er de betinget af, at aviserne og bladene købes og læses.

I dag er det dog muligt at tage skrappere midler i brug, og her er hjælp at hente fra Facebook. Facebook er verdens mest populære sociale medie, og er derfor spækket af data om mennesker fra hele verden. Du kan målrette annoncer ned til mindste detalje. Lige fra geografisk placering og demografi, til interesser og adfærd.

Facebook kan være et effektivt redskab, men det skal også bruges korrekt. Ellers kan det hurtigt blive dårlig investering af både tid og penge. For netop at undgå det, har vores Facebook annonce-eksperter listet fem gode råd op til dig.

Her er 5 vigtige råd til effektiv annoncering på Facebook

 

#1 Skyd ikke med spredehagl

Kend dit formål og kend din målgruppe. Det er det første og vigtigste stop på vejen mod succesrige annoncer. Facebook har gjort det hårde arbejde for os, og har på forhånd indsamlet data. Det skal nu udnyttes rigtigt, for at ramme de rigtige.

Derfor er det vigtigt at overveje: hvad vil du opnå med din annoncering?

  1. Mere trafik?

  2. Mere salg?

  3. Øget kendskab til dit brand?

…. Eller noget helt fjerde? Der findes mange kampagnemålsætninger, men hvilken er din? Og lige så vigtigt, hvem kan hjælpe dig i mål med din kampagnemålsætning? Overvej, hvem skal annoncen henvende sig til? Ha’ derefter altid både målgruppen og formålet i baghovedet, da det skal sikre en gennemført strategi.

#2 Skab content der fanger

Det kan lyde banalt, men det er et knivskarpt råd. På Facebook bliver vi bombarderet med så mange indtryk, at man næsten bliver immun for alt andet end iøjnefaldende content. Derfor er det også vigtigt at gøre sig ekstra umage med annoncernes indhold.

  1. Brug gerne flotte billeder eller videoer

  2. Brug fængende overskrifter og tekst

  3. Bruger farver der skiller sig ud

Med disse tre råd er der større chance for, at din annonce bliver som fluepapir. Din annonce skal både fange og fastholde brugerne opmærksomhed. 

#3 Brug ALDRIG boost-funktionen

… og vi gentager, brug ALDRIG den velkendte boost-funktion. Ved at trykke på knappen går din Facebook ikke op i røg, men det gør dine penge. Vi ved det kan virke fristende og nemt, men brug hellere tiden og pengene på at opsætte annoncer i Facebook Business Manager. På denne måde kan du altid analysere og optimere på en mere effektiv måde.  

#4 Test, test, test

Desværre findes der på forhånd ikke en formel på, hvordan din annonce får succes. Men ikke giv op! Det er et spændende regnestykke, som du løbende skal teste dig frem til. Hvad virker, hvad virker ikke? Du kan gennem en splittest undersøge, hvad der skaber de bedste resultater. Skal der kreeres nyt content, skal målgruppen finpudses eller skal du sætte en ny kampagnemålsætning?

#5 Vær overbevisende

Mennesker køber med følelser, og bakker det op med logik. Derfor skal du have fremkaldt din indre tekstforfatter og dit sælger-gen, for nu skal der overtales. Du skal overbevise og friste kunden til at gøre et køb nu. Nu eller aldrig! Hvorfor skal kunden handle hos dig, og hvorfor skal det være nu?

Nu er du forhåbentligt klædt bedre på til at skabe succesrige annoncer på Facebook, men hvis det stadig lyder for kompliceret, så fat mod. Hos Marginal er vi også et Facebook-bureau med hver vores ekspertområde. Her sidder både SoMe-guruer, kreative grafikere og iderige tekstforfattere til at hjælpe dig og virksomheden igennem Facebooks kringlede univers.

Har du brug for mere hjælp til annoncering på Facebook?

Har du brug for hjælp til udformning eller eksekvering af din sociale medie-strategi? Vi hjælper hver dag vores kunder, både med planlægning og udarbejdelse af kampagner. Tag kontakt til os i dag – Så kan vi også hjælpe dig!

Bliv endnu klogere!

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik