De nye tracking-teknologier: Server-side tagging og API'er
Med afviklingen og begrænsning af tredjepartscookies bl.a. I Safari er det på tide at adoptere nye tracking-teknologier som server-side tagging. Server-side tagging bør du implementere allerede nu, hvis du benytter dig af online marketing. Det er med til at optimere dit datagrundlag fra brugere, der besøger dit website via browsere, der begrænser tredjepartscookies såsom Safari og Firefox eller brugere, der benytter sig af en ad-blocker (som rigtig mange gør).
Med de nye tracking-teknologier tilpasser du din online marketing til at forblive datadrevet, men tilgangen baseres på privacy-first, uden brug af tredjepartscookies.
Dit cookie-banner er vigtigere end nogensinde før
For at opfylde Googles krav er en vigtig del af den proces bl.a., at dit cookie-banner / cookie-samtykkeværktøj understøtter Google Consent Mode V2, som blev et krav fra Google allerede i marts 2024. Uden Consent Mode V2 er muligheden for bl.a. at personalisere din marketing (som remarketing) blevet begrænset. Der findes en række værktøjer som Cookiebot, Cookie Information osv., som du med fordel kan bruge som cookie-samtykkeværktøj til dit website.
I maj 2024 varslede Google derudover begrænsninger i Google Ads, hvis dit cookie-samtykkeværktøj ikke blokerer tracking korrekt.
For at være cookie-compliant på den tekniske del, skal den tekniske opsætning sikre, at tracking som Meta Pixel og Google Tag ikke aktiveres, før brugeren har givet samtykke til det (hvilket i mange tilfælde ikke opfyldes).
Udover at Google stiller krav til, at dit cookie-samtykkeværktøj er opsat korrekt, så er det også på radaren hos Datatilsynet og hos forbrugerne, som har mulighed for at klage, hvilket kan medføre bøde, hvis dine cookies sættes ulovligt.
Sikre korrekt data med server-side tagging og Consent Mode V2
- Opgrader til server-side tagging: Dette er essentielt allerede nu. For at håndtere tabet af tredjepartscookies er det essentielt at skifte til server-side tagging, så din tracking på Meta, LinkedIn osv. stadig leverer kvalitetsdata. Denne metode indebærer, at sporing og datahåndtering sker på serverniveau (server-side) i stedet for i browseren (client-side), hvilket giver bedre kontrol med dataene og øger privatlivsbeskyttelsen for brugerne.
- Implementér Google Consent Mode V2: Det er afgørende at opdatere dit samtykke-værktøj / cookie-banner til at understøtte Google Consent Mode V2. Dette sikrer, at din sporing og annoncering stadig fungerer hos Google (som var et krav fra marts 2024). I april måned scannede Cookie Information 4.000 skandinaviske websites, der bruger Google Ads til at drive trafik til deres websites for at se, hvor mange der rent faktisk havde implementeret Google Consent Mode V2. Kun 26 % af siderne havde implementeret Google Consent Mode v2 korrekt.
- Indsamling af førstepartsdata: Med afviklingen af tredjepartscookies (som er i gang allerede nu i browsere som Safari, Firefox osv.) er det vigtigere end nogensinde at indsamle og aktivere førstepartsdata. Dette kan omfatte data indsamlet direkte fra dine kunder gennem interaktioner på dit website, i apps eller via offline-kilder som fysiske butikker.
Henrik Lindebjerg Møller
Google Privacy Sandbox vil udfase tredjepartscookies
Med Google Privacy Sandbox vil Google udfase tredjepartscookies fra Google Chrome og i stedet indføre en API-baseret model (til Google-produkter som Google Ads og Google Analytics 4), der understøtter en privacy-first tilgang. Det sker bl.a. i takt med, at cookie-teknologien fra 1994 er forældet, at der stilles større krav fra GDPR og den stigende konkurrence fra privacy-first browsere som Safari og Brave. Det er en væsentlig ændring i tracking-verdenen, som har stor betydning for dig, der benytter online marketing både på Google, Meta, LinkedIn osv.
Allerede i Q1 2024 deaktiverede Google Chrome tredjepartscookies i 1 % af alle Chrome-browsere som et led i deres test-periode op til den endelige afvikling, som først blev skubbet fra Q3 2024 til Q1 2025 og nu er udskudt på ubestemt tid, da projektet kræver flere tests og godkendelser fra diverse regulativer.
Hvad betyder Google Privacy Sandbox for din online marketing?
Med Google Privacy Sandbox vil dit traditionelle tracking-setup baseret på tredjepartscookies blive blokeret i Chrome, og det medfører, at dine annonceringsplatforme som Google, Meta, LinkedIn, TikTok med flere ikke længere modtager data fra dit website eller din webshop. Det har en negativ indvirkning på datadrevet marketing, og det påvirker bl.a. dine muligheder for konverteringssporing, remarketing, custom audiences (brugerdefinerede målgrupper) og dataanalyse, som i sidste ende svækker dit annonceringsafkast (ROAS). I et tidligere studie har Google konstateret, at et gennemsnitligt annonceringsafkast uden cookies falder med 52 %. Når Google Privacy Sandbox bliver implementeret, er det vigtigt, at du adopterer de nye tracking-teknologier, som beskrives længere nede.
Når Google vælger at afvikle tredjepartscookies, har det en enorm indvirkning. Google Chrome, som desktop browser, har en markedsandel på godt 77 % på verdensplan, mens Safari (Apples browser) for længst har begrænset tredjepartscookies via deres Intelligent Tracking Prevention (ITP), og det samme gælder Firefox med flere. Med denne opdatering fra Google er tredjepartscookies ved at nå sit endelige og er snart blot en del af historien.
Google Privacy Sandbox lanceres forventeligt i 2025
Google Privacy Sandbox introducerer flere nye teknologier, som kan hjælpe med at opretholde målrettet annoncering uden at krænke brugernes privatliv. Det er vigtigt at forstå og implementere disse teknologier til den tid, såsom:
- FLoC (Federated Learning of Cohorts): Tillader annoncering baseret på brugergrupper frem for individuel sporing.
- Topics API: Er udviklet til at understøtte privacy-first og samtidig vise relevant indhold og annoncer.
- Protected Audience API: Er designet til at håndtere remarketing og brugerdefinerede målgrupper. Den er udviklet således, at tredjeparter ikke kan spore brugerens browsing-adfærd på tværs af forskellige websteder.
- Hvorfor kommer Google Privacy Sandbox nu?
Google lancerer Privacy Sandbox som en løsning på en række globale og teknologiske forandringer. Udviklingen inden for digital marketing har nået et punkt, hvor brugen af tredjepartscookies og den omfattende dataindsamling, der har været normen, ikke længere er bæredygtig eller forsvarlig i lyset af stigende krav om privatliv og skærpede lovgivningsmæssige krav.
Denne nye tilgang kommer i kølvandet på GDPR i EU og lignende regulativer globalt, som har udvidet forbrugernes rettigheder over deres egne data og sat krav om større gennemsigtighed fra virksomhedernes side. Samtidig har en stigende bevidsthed omkring privatlivets fred blandt forbrugerne og en udbredt anvendelse af privacy-first teknologier som ad-blockers og ITP i Safari skabt et større behov for at ændre den måde, hvorpå online annoncering fungerer.
Googles Privacy Sandbox er et tiltag, som skal understøtte udviklingen ved at fjerne behovet for tredjepartscookies. Teknologiens formål er at beskytte brugerdata, mens annoncører stadig kan levere relevante annoncer.
Samarbejde med Marginal
Hvis jeres virksomhed annoncerer online, og har brug for hjælp til at sikre optimal perfomance på online annoncering, så er vi hos Marginal eksperter i tracking. Vores team af erfarne specialister står klar til at hjælpe dig med at implementere en tracking-løsning, der passer til dine behov, så du indsamler værdifulde data, samtidig med at du overholder de gældende databeskyttelsesregler.
Lad os tage en snak
Er du i tvivl om, hvorvidt du teknisk set overholder cookie-lovgivningen? Om du har Consent Mode V2 implementeret? Eller om du skal benytte server-side tagging?
Send os en besked via kontaktformen eller send en e-mail til [email protected], så kontaktes du helt uforpligtende.