Signe og Thomas

Hvordan vælger du det helt rigtige marketingbureau til din virksomhed?

Opdateret den 12. september 2023
Rikke

Rikke Møller

Digital Marketing

Den perfekte kommunikationsmedarbejder findes ikke længere. Tiden er ganske enkelt løbet fra jobopslag, hvor der søges en medarbejder, der både kan jonglere SEO og SEM, udvikle hjemmesider, designe grafik, skrive tekst til foldere – for ikke at tale om at fotografere, filme og styre sociale medier. 

Disciplinerne er nemlig vokset eksplosivt. Og hvor man før kunne ”nøjes” med at vide lidt om det hele, kræver de tiltagende tekniske muligheder nu en højere grad af nørderi.

Google Ads har uanede muligheder, og du skal være skarp med din Facebook-annoncering, før du kan se resultater. Samtidig skal din hjemmeside være brugervenlig, fyldt med relevante Call-to-Actions og teknisk kompatibel med både Google og Facebook – og hvilke andre kanaler, du end vælger at bruge i din markedsføring.

Kort sagt: Du har brug for specialister.

Vælg et bureau, der passer til dit behov

Nogle virksomheder vælger at have hele interne marketingafdelinger, der styrer alt fra SEO til avisannoncer. Andre vælger at have en række kompetencer i huset og outsource annoncering el.lign. til bureauer. Og andre vælger igen at hyre en ekstern marketingafdeling i form af et bureau til at varetage hele paletten.

Ingen af løsningerne er rigtige eller forkerte – det vigtigste er blot at vælge, hvilken løsning der er den rette for dig.

Det samme gør sig gældende, når du skal udvælge, hvilket marketingbureau du gerne vil samarbejde med. Der findes mange bureauer – nogle beskæftiger sig udelukkende med én marketingdisciplin såsom hjemmesideudvikling eller SEO, og andre har specialister inden for alle afgreninger ansat. 

Spørgsmålet er blot, hvad du har behov for. 


At hyre et markedsføringsbureau er at starte et samarbejde

Man kunne let tro, at det at hyre et markedsføringsbureau ville fritage dig for overhovedet at tænke over din markedsføring. Det kan det til dels også – men ligesom i alle andre tilfælde, skabes de bedste resultater i samarbejde.

Det betyder, det er vigtigt, du forventningsafstemmer med dit bureau. Det er dit marketingbureaus opgave at skabe resultater for dig – men det er dig, der ved, hvilke resultater du ønsker.

Overvej derfor:

  • Hvad er målet med markedsføringsindsatsen? Er det mere salg? Mere hjemmesidetrafik? Flere nyhedsbrevstilmeldinger – eller noget helt andet og mere abstrakt som en større kendskabsgrad blandt udvalgte målgrupper? Når du ved, hvad dit mål er, kan dit marketingbureau hjælpe dig med at opnå det.

  • Hvor involveret vil du være? Vil du godkende annoncer, før de kører eller lægge hele den kreative proces i hænderne på dit bureau?

  • Hvad er dit behov for afrapportering? Dit marketingbureau afrapporterer løbende til dig på deres indsats og resultater. Hvor ofte og hvor tæt har du brug for at modtage denne afrapportering for at optimere arbejdsgangen i din virksomhed og informere relevante kollegaer?

Husk også, at dit marketingbureau kun kan agere ud fra de informationer, du giver dem. Forvent at dit bureau er proaktivt og søsætter initiativer, der kan hjælpe dig med at nå dine mål, men husk at informere dem om nye tiltag, tendenser og produkter i din virksomhed, så de hele tiden har de bedst mulige forudsætninger for at hjælpe dig.

Kemi, kvalitet og kundeservice

Ingen virksomheder er ens. Det gælder også marketingbureauer. Det er derfor vigtigt, du overvejer hvilke faktorer, der er vigtige for dig – og så begynder at lede efter bureauet, der kan hjælpe dig i mål.

Når du skal vælge dit marketingbureau, er der en række vigtige parametre:

  • Vision: Stemmer bureauets værdier overens med dine og din virksomheds?

  • Erfaring: Hvor stor erfaring har bureauet med virksomheder eller opgaver, der minder om din? Kan du se cases eller indhente referencer? 

  • Specialisering: Råder bureauet over specialister inden for de discipliner, du søger hjælp til?

  • Kundeservice: Hvilket niveau af kundeservice ønsker du – og kan bureauet leve op til det? Er der en support, du kan ringe til? Får du en fast kontaktperson? Og er kundeservicen så høj, at bureauet selv ringer til dig, tager initiativer til nye tiltag og efterspørger viden/materiale efter behov?

  • Kemi: Kemi er ikke målbart eller let at definere – men ikke desto mindre vigtigt. Det er relevant, dit bureau består af mennesker, du har tillid til og lyst til at samarbejde med.

En marketingaftale, der passer til dig

Når du har fundet det helt rigtige bureau og afholdt de indledende møder, er det tid til at skrue en aftale sammen, der tager højde for dine behov og ønsker. Nogle digitale bureauer har allerede fastsat standardpriser og pakker, som du kan plukke fra, mens andre skræddersyr en aftale der passer til dig.

Hos Marginal tror vi ikke på standardaftaler og vil altid stræbe efter at sammensætte en aftale særligt til dig. Vi ved, resultater sker i dynamisk samarbejde, og vi sætter de gode relationer og den vedvarende kommunikation højt. Her bliver du mødt af et specialistteam, der kender dig, din virksomhed og dine behov – og som sætter en ære i at være proaktive og servicemindede.

Om det er os eller et andet bureau, der er det rette for dig, ved kun du. Men hvis du har lyst til at høre mere om os og tale om dit behov, kan du kontakte os her

Bliv endnu klogere!

12. marts 2024

Google introducerer INP til Core Web Vitals

Google har de seneste par år testet Interaction to Next Paint (INP). Og de har netop meldt ud, at INP er en del af Googles Core Web Vitals fra marts 2024. Ikke nok me...

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik