Skab loyale kunder med remarketing

Opdateret den 12. september 2023

Maja Beicker Salling

Search Engine Marketing

Remarketing til dine kunder

Det er aldrig nemt at få det første salg, og selvom det måske er nemmere at konvertere en eksisterende kunde til en gentagende kunde, så er det stadig ikke nemt. Når nogen har købt et produkt eller ydelse fra din virksomhed, hvordan fastholder du så deres interesse og faciliterer dit næste salg? Læs med her og få konkrete tips til, hvordan du skaber loyale kunder.

Når en kunde allerede har handlet i din forretning, har vedkommende allerede tilkendegivet den nødvendige interesse for din virksomhed. Så længe kundens forrige køb har levet op til forventningerne, har kunden potentiale til at blive en tilbagevendende kunde. Mange kunder vælger bare ikke at tage de nødvendige skridt for at fastholde interessen. Men bare rolig! Alt håb er ikke ude, når dine kunder ikke vælger at engagere sig.

Hvordan når jeg personer, som ikke modtager mit nyhedsbrev?

Retargeting er en markedsføringsstrategi, der tillader dig at annoncere til besøgende, som allerede har besøgt din hjemmeside. Så længe du har de rigtige sporingsopsætninger på plads, kan du vælge at genmarkedsføre til besøgende baseret på en lang række parametre.

De oftest anvendte parametre er besøgende, der har gennemført en særlig handling på din hjemmeside. Som f.eks. at købe noget i din webshop eller trykke på en “call to action”-knap.

Det kan også være, du ønsker at målrette din baseret på adfærd på hjemmesiden eller demografiske informationer indsamlet fra andre services.

Brug annoncering til at opbygge målgrupper

Du kan med Facebook Pixel og Google Analytics nemt opsætte en målgruppe af personer, der tidligere har tilkendegivet interesse i din forretning – helt uden at indsamle deres personfølsomme informationer eller e-mail! Du kan på den måde gen-annoncere til brugerne og minde dem om, hvorfor netop dit nyhedsbrev er den gode måde at holde kontakten på.

Ved at bruge ressourcer på at indhente en nyhedsbrevstilmelding, kan de potentielle kunder fremover kontaktes – uden du skal bruge markedsføringskroner på dem. Og her starter det næste niveau af markedsføring, som kan sikre dig det næste salg.

TIP:
Opsæt en portion af dit remarketing-materiale til specifikt at fortælle om dine øvrige kanaler.

Du kan altså lave en annonce, der beskriver f.eks. alle artikler på din hjemmeside, en rabatkode i et nyhedsbrev eller en konkurrence på din virksomheds Facebook-side. Værdien af en tilbagevendende kunde, som aktivt har tilkendegivet interesse for din virksomhed, er væsentligt større end den normale besøgende, og mulighederne for at konvertere et salg eller lead er god.

Eksempler:
– Se alle de fede ting vi sender i vores nyhedsbrev!
– Gør som 10.000 andre…
– Få adgang til alt dette…

Tænk ud af indbakken

E-mail marketing virker som oftest bedst i kombination med en remarketing-kampagne. Selvom din liste af nyhedsbrevsmodtagere vokser, vil den have bedst effekt, hvis nyhedsbrevsmodtagerens kendskab til din virksomhed også vokser. Der er stor værdi at finde i at understøtte budskaber igennem remarketing. Når der er afsendt et nyhedsbrev, kan modtageren være på farten eller bare glemme at reagere på beskeden.

Med retargeting kan du påminde modtageren om de budskaber, du allerede har brugt energi på at fremsætte. Således kan du med en annonce på f.eks. Instagram minde dine kunder om dine budskaber og få dem til at starte deres næste købsproces derfra.

Den bedste effekt af remarketing får du med såkaldte Multitouch-kampagner, hvor du rammer dine besøgende på flere kanaler samtidig. Ved at bruge de mere populære tjenester og sociale medier samtidig kan du holde dit budskab i den besøgendes bevidsthed uden for de rammer, din hjemmeside normalt udbyder.

TIP:
– Brug retargeting til at annoncere for din virksomheds nyheder umiddelbart efter udsendelse af et nyhedsbrev for at teste din målgruppes effektivitet.
– Du kan i Google Analytics omsætte sporing fra eksterne kanaler og den vej samle et overblik.
– Opsæt dit nyhedsbrev med design/budskaber, der nemt kan konverteres til opsætninger på f.eks. Facebook og Instagram. Så er det hurtigere at skabe annoncemateriale, og der vil automatisk være en stor genkendelsesværdi fra nyhedsbrev til annonceopsætning.

Mere markedsføring til konvertering af eksisterende kunder

Den bedste måde at lære på er ved at få lidt skidt under neglene. Selv garvede markedsføringsfolk vil til tider lave en lille test-annonce for at efterprøve det forventede resultat. Når man opsætter nye annoncekampagner, kan man med fordel afstemme sine profitmarginer på salg. Et budgetloft skal afspejle en konverteringsrate, som maksimerer salg og leadgenerering – uden at sprænge marginerne.

Det er altså individuelt for brancher / produkter hvad det optimale forbrug på annoncering skal være, og det kan med fordel afstemmes i en testfase for senere at undgå overforbrug. Der er altid usikkerhed forbundet med at føje variable udgifter til regnestykket. Det er vigtigt at afstemme sit budget på forhånd for at sikre, du ikke sælger til underpris.

For at konvertere gentagende besøgende til salg er det vigtigt, du ikke starter fra bunden. Når den besøgende allerede har tilkendegivet interesse eller gennemført et køb, kan du opsætte en målgruppe, som allerede kan blive opsat nu og udvidet automatisk over tid, selvom din virksomhed måske ikke er klar til remarketing endnu. På den måde vil du have nogle målgruppesegmenter klar til remarketing.

Så bare fordi en besøgende ikke er tilmeldt dit nyhedsbrev eller følger din virksomhed på sociale medier, kan du med remarketing godt konvertere dem til tilbagevendende kunder.

Har du brug for mere hjælp?

Synes du, remarketing er en jungle? Eller opnår du bare ikke de resultater, du ønsker? Vi arbejder med retargeting på tværs af platforme – og hjælper vores kunder med at opnå stærke resultater.

Læs mere her – eller kontakt os for et uforpligtende tilbud.

Bliv endnu klogere!

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik

Tilmeld dig Marginal's nyhedsbrev

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Samtykke*