Skriv tekster, der læses

Opdateret den 12. september 2023

SÅDAN OPTIMERER DU TEKSTERNE PÅ DIN HJEMMESIDE

Når vi første gang lander på en side, så  læser vi ikke. Vi skimmer! Vi skanner en side for det vi mener er interessant og ignorerer resten.

Derfor: Vær kort og præcis. Og tydelig! Meget tydelig!!

Når du har skrevet teksten, så prøv at korte den ned til det halve, det passer ca. med hvad brugerne læser på nettet.

Træk de vigtigste budskaber frem

Brugerne må ikke få mulighed for at tænke: Gad vide hvad jeg nu skal gøre – for så klikker de væk. Inspirer dem til det, du gerne vil have de skal gøre.

Fængende overskrifter

Der findes 1.4 millioner websites med overskriften “Velkommen til vores website”!

Hvor mange gange har din hjerne mon reageret med et “wow, det er lige præcis det, jeg leder efter”?

Så skriv overskrifter der fanger læseren, og rent faktisk hjælper ham til at forstå, hvad det er for en side han er landet på. Og/eller hjælper ham til at finde det han leder efter.

Skriv gerne en overskrift for hver 4 eller 5 linje.

Som sagt: Brugerne skimmer teksten. Overskrifterne gør det nemmere at skabe overblik og lede læseren til det indhold, der fanger.

Gør så vidt muligt overskrifter til de bærende elementer på dine undersider og sørg for, at de kommunikerer lige præcis det du prøver at opnå.

Forfør brugerne med dine tekster

Det skal være en oplevelse at læse en tekst. Fint og officielt sprog holder ikke. Søg evt. inspiration i måden eventyr er skrevet på. Her bliver læseren fanget ind i teksten, og dermed er det lettere at få budskabet igennem

Hold dig til sagen

Hold dig til et emne af gangen. Lad vær med at svæve frem og tilbage mellem flere emner.

Lav gerne punktlister hvis det giver mening – det er nemt og hurtigt at læse.

Jo lettere det er for en bruger at læse, jo mere sandsynligt er det, at han vil læse det. Noget af det mest læste på en hjemmeside er korte punkt-opstillinger.

Sørg for at bruge dem ofte og skriv det vigtigste i dem.

3 sekunders testen

Du har ca 3 sekunder til at fange dine læseres interesse. Se på din tekst, som om du ikke har set den før.

Kan du i løbet af 3 sekunder afkode:

  • hvad den handler om

  • om den er interessant for dig

  • om du har lyst til at læse mere

Hvis ja, – go ahead og publicer den..

Hvis nej, – så må du til skrivebordet igen..

Og så er det ellers bare at gå i krig og få skrevet en masse spændende tekster. 🙂

Læs mere om content marketing

Bliv endnu klogere!

29. august 2023

6 gode råd til din contentplan

Du ved det. Det er vigtigt, at der sker noget på din virksomheds forskellige kanaler med jævne mellemrum. Og at du forkæler dine kunder/læsere/følgere med relevan...

9. februar 2023

Sådan skriver du et blogindlæg

Kniber det med trafikken til hjemmesiden? Vil du give dine (potentielle) kunder brugbar viden med på vejen? Vil du vise dine kunder, at du har en stærk faglighed ind...

26. september 2022

Genbrug er godt – bare ikke på SoMe

Du har lagt et vanvittigt godt opslag på Facebook. Det vælter ind med kommentarer, likes – og rækkevidden når ud over alle grænser. Det kan være så fristende ...

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk