outsourcing markedsføring

Outsourcing af markedsføring – hvorfor giver det mening?

Opdateret den 6. marts 2024
Thomas Hermand

Thomas Hermand

Digital rådgiver, partner

I dette blogindlæg dykker vi ned i, hvilke områder af markedsføringen, det giver mening at outsource til et marketingbureau. Formålet med indlægget er at give indsigt og inspiration samt afdække fordele, udfordringer og best practice i forbindelse med outsourcing af markedsføring. 

Outsourcing af markedsføring betyder, at man indgår et partnerskab med et eksternt bureau eller en freelancer, som kan håndtere forskellige aspekter af virksomhedens markedsføringsindsats. Dette kan omfatte en bred vifte af tjenester lige fra traditionelle metoder som printannoncering til digitale strategier som PPC-annoncering, SEO, sociale medier m.m.

Online marketing er vigtigt for langt de fleste virksomheder, da man via online annoncering kan nå en bredere målgruppe, øge synligheden, engagere kunderne direkte, måle resultaterne nøjagtigt og tilpasse strategierne hurtigt. Alt sammen for at opnå større succes og konkurrencefordel i det digitale landskab.

Men mange virksomheder står i dag over for en betydelig udfordring: De skal jonglere med interne ressourcer og ekspertise samtidig med, at de skal håndtere det stigende behov for at adressere alle aspekter af deres marketingstrategi.

Ved at outsource dele af sin markedsføring kan virksomheder hurtigt fylde midlertidige huller i arbejdsstyrken, opretholde produktivitet eller adressere et behov for ekstra arbejdskraft. Samtidig giver det adgang til specialiserede færdigheder og ekspertise.

Outsourcing reducerer i mange tilfælde omkostninger og øger fleksibiliteten, da virksomhederne kun betaler for de nødvendige tjenester. Alt i alt kan outsourcing derfor være afgørende for at opretholde kontinuitet, tilføje specialiserede færdigheder og øge fleksibiliteten, mens omkostningerne holdes under kontrol.

LÆS OGSÅ: Fægter du i blinde - eller ved du, hvor du er på vej hen med din markedsføring?

Fordelene ved outsourcing af markedsføring

Ekspertise og specialisering:

For visse typer virksomheder giver det mening at outsource deres markedsføring eller tilkøbe ekstern assistance. Dette kan især være relevant, hvis virksomheden ikke har en decideret marketingafdeling eller kun har få medarbejdere i marketingteamet.

Som enkeltstående marketingmedarbejder er det umuligt at være ekspert inden for alle områder. Alligevel efterspørger virksomheder ofte en "marketingblæksprutte", når de søger nye marketingmedarbejdere. Her er opgavemængden stor, og forventningerne til det faglige ekspertiseniveau er ofte lige så store. Men det er de færreste, der mestrer alle kompetencer, og det er heller ikke altid, at interessen og fagligheden er til stede.

Desværre afspejler disse jobopslag en tendens til, at marketing ofte bliver misforstået eller ikke tages lige så seriøst som resten af virksomhedens drift. For eksempel kan naboens datter eller søn måske designe et logo eller opsætte et website, men ofte mangler der faglig ekspertise til at sikre en god, gennemtænkt og langtidsholdbar løsning.

Disse udfordringer kan man komme ud over, hvis man vælger at outsource sin markedsføring til et bureau, som ofte har specialister til hver enkelt del af markedsføringen og er på forkant med tendenser i annoncering.

LÆS OGSÅ: Server-side tagging: En vigtig del af din digitale markedsføring 

Tids- og ressourcebesparelser: 

Marketing kan være en stor tidsrøver internt i en virksomhed, hvis man gerne vil være til stede dér, hvor ens kunder er. Når man outsourcer markedsføring, frigøres virksomhedens og marketingsafdelingens interne ressourcer, som i stedet kan bruges på andre vigtige områder af forretningen som produktudvikling og styrket kundesupport.

Adgang til avancerede værktøjer og teknologier:

Markedsføringsbureauer har ofte adgang til avancerede marketingværktøjer og teknologier, som ellers kan være økonomisk uoverkommelige for virksomheder at investere i. Det kan omfatte alt fra avancerede analyseværktøjer til automatiserede marketingplatforme. I dag, hvor det meste software er noget man betaler licenser til, kan der være høje månedlige udgifter, hvis man både skal have grafiske værktøjer og SEO-værktøjer, der ofte ligger ud over den normale virksomhedsdrift.

Skalérbarhed: 

Ved at outsource markedsføring kan virksomheder let skalere deres marketingaktiviteter. Dette giver mulighed for at tilpasse virksomhedens markedsføringsindsats i overensstemmelse med ændringer i markedet eller virksomhedens behov. Har man f.eks. mindre behov for annoncering henover sommeren, kan man ofte få marketingaftaler, der tager højde for dette.

Kreativitet og innovation: 

Bureauer og freelancere arbejder med en bred vifte af kunder og projekter, hvilket giver dem mulighed for at bringe forskellige perspektiver, ideer og innovative tilgange til projekterne. Selvom man ofte siger, at man ikke kan tvinge kreativitet frem, giver det ofte bedre og hurtigere resultater at placere idéudviklingen hos bureauer eller freelancere, som er vant til at finde kreative måder at fremstille et brand, et produkt eller en ydelse – og som hurtigt kan kende en god idé fra en dårlig.

LÆS OGSÅ: 5 effektive strategier til at få din virksomhed i rampelyset online

Hvordan vælger man det rette marketingbureau?

Når man søger efter et dygtigt marketingbureau, er der flere vigtige aspekter, der lægger kimen til et vellykket samarbejde. Det omhandler ikke kun kemi og ambitioner, men det er også samarbejdsformen og målsætningerne, der skal afstemmes i de tidlige faser af samarbejdet. Derfor er det en god idé, at man som virksomhed møder konsulenterne, og at man sammen laver en strategi med målsætningerne for samarbejdet.

Erfaring og ekspertise:

Sørg for at vælge en samarbejdspartner med dokumenteret erfaring og ekspertise inden for de specifikke områder af markedsføring, som din virksomhed har brug for hjælp til. Det kan være, I har brug for et bureau, der er særligt gode til jeres branche, som er særligt kreative eller udviklingsstærke eller som har fingeren på pulsen til performance marketing. Hvis man som virksomhed kan lokalisere, hvilke kompetencer man ikke selv har, er det lettere at vælge det rigtige bureau at samarbejde med.

Referencer og anmeldelser:

Undersøg potentielle samarbejdspartnere ved at læse anmeldelser og referencer fra tidligere kunder for at få en idé om deres track record og kundetilfredshed. Der kan være forskel på, hvor gode bureauer er til at håndtere enkeltprojekter og længerevarende samarbejder – hvilket man bedst får en idé om ud fra deres referencer.

Klar kommunikation:

Vælg en samarbejdspartner, der kommunikerer klart og effektivt, og som er villig til at lytte til jeres behov og mål for markedsføringen. Hvis et bureau kan kommunikere klart og tydeligt med jer og viser indsigt i samarbejdet, er der også bedre chancer for, at de kan kommunikere effektivt til jeres kunder.

Samspil:

Find en partner, der passer godt sammen med din virksomheds kultur og værdier og er i stand til at fungere som en forlængelse af dit interne team. Selvom man outsourcer sin markedsføring, kommer der stadig til at være meget samarbejde omkring de forskellige marketinginitiativer, og her er det en stor fordel, hvis man snakker samme sprog og har ens værdier og rytmer i arbejdsgangene.

Hvilke bureauer findes der?

Der findes mange typer af bureauer, og oftest giver det bedst mening at samle opgaverne enten hos et bureau eller hos et par enkelte bureauer. Nogle specialiserede bureauer håndterer kun en eller to dele af en virksomheds mmarkedsføring, mens der findes full-service bureauer, som dækker alle marketingdiscipliner. Sidstnævnte kaldes alt lige fra marketingbureauer, digitale bureauer, full-service bureauer, webbureauer m.m.

For at finde det rette bureau (eller den rette sammensætning af bureauer), gælder det derfor om at vurdere, hvilket behov man har og hvilken ambition man stiler efter. Skal man have et generelt løft på sin markedsføring, er den bedste og billigste løsning ofte at gå med et full-service bureau, hvor der er specialister til at håndtere langt størstedelen af virksomhedens markedsføring. Har man lokaliseret et behov for kun at løfte f.eks. grafisk identitet, SEO eller Google-annoncering, kan det måske svare sig at gå med et specialiseret bureau.

LÆS OGSÅ: Hvordan vælger du det rigtige marketingbureau til din virksomhed

Hvad skal man overveje, inden man outsourcer sin markedsføring?

Manglende kontrol: 

Når virksomheden overlader markedsføringsopgaver til eksterne partnere, kan man miste en vis grad af kontrol over processen og beslutningerne. Her gælder det om at sørge for, at man med bureauet har lagt en klar plan for, hvordan samarbejdet skal fungere og at man løbende får rapportering, så man kan føre kvalitetskontrol med markedsføringen.

Kommunikationsbarrierer: 

Udfordringer kan opstå i kommunikationen mellem virksomheden og marketingbureauet, især hvis der er tidsforskelle eller sprogbarrierer, der skal overvindes, men også hvis man ikke har ens idéer om, hvordan det gode samarbejde fungerer. Det er altid en god idé at sætte rammer for, hvor meget man ønsker at blive informeret i de forskellige indsatser.

Afhængighed af eksterne parter: 

Virksomheden kan risikere at blive for afhængig af bureauet, hvilket kan skabe sårbarhed, hvis samarbejdet afbrydes eller ikke lever op til forventningerne. Derfor bør man altid sikre sig, at man kan få adgang til alle filer, adgange og opsætninger, der har ligget til grund for samarbejdet i tilfælde af at det ophører.

Omkostninger: 

Selvom outsourcing i mange tilfælde er en omkostningseffektiv løsning til markedsføring, kan man – som med andre former for outsourcing – ende ud i høje omkostninger, hvis man ikke på forhånd sikrer sig, at tillægsgebyrer holdes inden for bestemte rammer eller løbende følger op på effekten af markedsføringen.

Samlet gælder det om at skabe de rette rammer for et godt samarbejde, når man outsourcer sin markedsføring. Hvis man forstår sit marketingbureau, kender til deres ydelser og kompetencer og løbende får rapportering, vil man ofte kunne få en løsning, der giver et markant løft på virksomhedens markedsføring uden at bruge alle de interne ressourcer.

Skal I outsource jeres markedsføring?

Outsourcing af markedsføring er en strategisk beslutning, der med de rette valg og den rette udførsel kan bidrage til at give jer en konkurrencefordel, hvor I skal tænke mindre på, hvordan I får potentielle kunder til at komme til jer, og kan fokusere mere på at gøre leads til langtidskunder.

Hvis I er interesseret i at høre mere omkring samarbejde med et marketingbureau, er I altid velkomne til at kontakte os. Så kaster vi et blik på, hvad vi ville kunne gøre for at løfte jeres markedsføring.

Ring til os på 61301432 eller skriv til [email protected]

Bliv endnu klogere!

12. marts 2024

Google introducerer INP til Core Web Vitals

Google har de seneste par år testet Interaction to Next Paint (INP). Og de har netop meldt ud, at INP er en del af Googles Core Web Vitals fra marts 2024. Ikke nok me...

CVR 17885170
© Alle rettigheder forbeholdes – marginal.dk

CVR 17885170 – Privatlivspolitik

Tilmeld dig Marginal's nyhedsbrev

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Samtykke*