Sådan booster I som kulturinstitution billetsalget – hemmeligheden skal findes i e-commerce strategier
Sådan booster I som kulturinstitution billetsalget – hemmeligheden skal findes i e-commerce strategier. Her får du 5 tips til hvordan.
Influencer Marketing er en reklamedisciplin, der for alvor er blomstret op de seneste år. I dag eksisterer der såkaldte influencerbureauer, der lever af at matche virksomheder med landets største influencers, ligesom mange influencers i dag lever af deres profiler på sociale medier.
Men i virkeligheden er Influencer Marketing et gammelt fænomen. At være influencer betyder blot, at man er en person med indflydelse på andre. En toneangivende person, andre lytter til – og måske endda ser op til. Influencers findes derfor inden for et væld af interessefelter, fællesskaber og miljøer – offline såvel som online.
Influencer Marketing handler dermed om at udpege de toneangivende personer, der er relevante for ens brand, budskab eller produkt. Uanset om der er tale om en kendt sanger med 1 millioner følgere på Instagram eller en passioneret læsehest, der uddeler boganbefalinger i sin omgangskreds.
LÆS OGSÅ: Ved du ikke, om dit reklamebudskab virker? Så test det!
I reklamebranchen tales der ofte om mega-, makro- eller mikroinfluencers. Opdelingen refererer til størrelsen af den enkelte influencers følgerskare. Hvor en megainfluent er en decideret kendis med en million følgere på sociale medier, er en mikroinfluent typisk en helt almindelig person med mellem 1.000 og 10.000 følgere. De såkaldte makroinfluencers befinder sig et sted midt i mellem og er bloggere eller almenkendte personligheder med mellem 10.000 og 100.000 følgere.
Hvor virksomheder tidligere satte alt ind på et samarbejde med makroinfluencers, har tendensen ændret sig, og for mange er mikroinfluencers de nye stjerner.
Det skyldes flere ting. Delvist at mikroinfluencers er mere tilgængelige – både i forhold til reklamebudgetter og kontakt – samt at mikroinfluencers typisk har en højere engagementsrate. Dette vidner om, at mikroinfluencers er tættere forbundne med deres følgere, og som følge deraf nyder en større grad af troværdighed.
Ved at bruge mikroinfluencers frigør du budget til at bruge flere forskellige influencers på én gang opnår dermed en større spredning i både georgrafi og nåede communities.
LÆS OGSÅ: Sådan tjekker du dine konkurrenters SoMe-annoncering
Troværdighed er alfa og omega i succesfuld Influencer Marketing. Det, du køber, når du køber et opslag eller et blogindlæg hos en influencer er en andel af influencerens troværdighed. Målet vil altid være, at influencerens online univers stemmer så godt overens med dit produkt eller brand, at reklamebudskaber passer naturligt ind – og at influencerens følgere derfor har lyst til at klikke, interagere og købe dit produkt.
Derfor er dybdegående research den vigtigste komponent i ethvert influencersamarbejde. Det er vigtigt, at du finder den helt rigtige influent til at sprede dit budskab. Hvis du sælger økologiske hudplejeprodukter, skal de influencers, du samarbejde med holde af økologi og hudprodukter – og helst have omtalt dem tidligere, så vedkommendes anbefalinger vejer tungt og giver mening.
Det handler om at spotte de sande meningsdannere inden for et givent felt – og en troværdig influencer, som løbende anmelder computerspil overfor sine 500 følgere er langt mere værdifuld og meningsgivende for en computerspilsproducent, end en fitnessguru med 500.000 følgere.
Men hvordan identificerer du så de rigtige influencers? Gennem grundig research. Gennemtrawl Instagram for de væsentligste hashtags for din branche eller dit produkt og se, hvilke profiler der dukker op. Slå dig løs på Google og find blogs, der skriver om emner, der matcher dit produkt.
Og når du har fundet influencers, der lader til at være et match, bør du læse med i deres kommentarfeltet. Hold øje med, om deres opslag får respons – og i så fald, hvilken. Er deres følgere aktive eller passive? Og hvilken type indhold interagerer de mest med?
Først herefter bør du kontakte den pågældende influent og i fællesskab danne rammerne for den kampagne, du gerne vil involvere dem i. Og husk: influenter er eksperter i deres eget univers. De kender deres følgere bedre end du gør – og derfor kan du med fordel lade dem udforme kampagnens konkrete indhold.
Ved du ikke, hvor du skal starte eller slutte med din markedsføring? Kontakt os og hør mere om, hvad vi kan gøre for dig. Læs mere her.
Sådan booster I som kulturinstitution billetsalget – hemmeligheden skal findes i e-commerce strategier. Her får du 5 tips til hvordan.
Genvind kontrollen over dine bookinger og få flere gæster til dit hotel – uden at du er afhængig af OTA’er. Her får du vores 4 tips til hvordan.
CVR 17885170 – Privatlivspolitik
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.