Har du nogensinde snakket med en person, der bare ikke forstod, hvad du sagde? Eller rettere, hvorfor du sagde det, og hvad du mente med det, du sagde?
Sådan er det at sende en marketingbesked ud i æteren uden at kende din modtager - og det er det, der ofte sker, hvis din markedsføring, dine budskaber eller din tone of voice ikke er målrettet din målgruppe.
Og her kommer personaer ind i billedet.
De er nemlig lige så vigtige for din marketingstrategi, som kaffe er for en mandag morgen.
Personaer er helt essentielle, når du skal kommunikere med din målgruppe, vælge kanaler, udarbejde budskaber og definere USP’er.
LÆS OGSÅ: Fægter du i blinde, eller ved du hvor du er på vej hen med din markedsføring
Men … hvad er en persona?
En persona er din kernekunde - men beskrevet, så de bliver levendegjort.
Lad os sige, at din målgruppe er salgsdirektører i mellemstore produktionsvirksomheder på Sjælland med 50+ ansatte.
Det er et vidt begreb, og det er heller ikke særlig håndterbart. For hvad siger du til dem? Hvilke budskaber er vigtige? Hvad trigger dem - og hvornår taber du dem fuldstændigt? Hvilke kanaler er de på - og hvornår?
Ikke altid lige nemt at svare på, vel?
Forestil dig nu, at du har en kunde, der hedder Peter.
Mads er 57 år, salgsdirektør i en møbelvirksomhed i Slagelse. Han er gift med Gitte og sammen har de 2 næsten-voksne børn.
Mads spiller padel hver uge - både for at holde sig i form, men lige så meget for det sociale.
Han spiller golf i perioder, men det er mest som netværkspleje - ligesom den månedlige fodboldkamp på stadion i højere grad handler om sponsornetværket med dets unikke muligheder for at skabe forretningskontakter og forbindelser, end det egentlig handler om bolden på banen.
Mads cykler til arbejde, hvor han jonglerer med store salgsbudgetter, ledelsesopgaver og virkelig ikke orker lange beslutningsprocesser eller dansen om den varme grød. “Cut to the crap” og “show me the money” er hans mantraer.
Til gengæld (eller måske netop derfor) elsker han tech og gadgets, der kan gøre hans (arbejds)liv nemmere.
Han er derudover super aktiv på LinkedIn og læser Børsen på (næsten-) daglig basis.
Når han skal slappe af, er det ofte med en actionfilm på Netflix.
Mads er ikke en rigtig person, men en fiktiv skikkelse, der er skabt ud fra data og research. Han repræsenterer din ideelle kunde.
Og når du taler til Mads, er det pludselig meget nemmere at udarbejde de rigtige budskaber, tale til pains og gains - og vælge, hvilke kanaler du siger hvad på.
Det er lidt som at have en ven, der altid siger: "Åh, den reklame er lige mig!"
Og dét er faktisk essensen af en persona.
Hvorfor er personaer vigtige?
I en verden, hvor alle råber om kap for at blive hørt, handler det om at skille sig ud. Men råber du det forkerte, lytter ingen.
Dine personaer hjælper dig med at forstå, hvem du taler til, så du kan skræddersy dit budskab. Det er forskellen på at skyde med spredehagl og en snigskytteriffel.
LÆS OGSÅ: Ved du ikke om dit reklamebudskab virker? Så test det.
Sådan skaber du din(e) persona(er)...
… for ja - du kan sagtens have mere end én.
Dataindsamling: Start med at grave dybt i din eksisterende kundedatabase. Hvad kan Google Analytics, kundeservice og salgsrapporter fortælle dig?
Interviews: Snak med rigtige mennesker (ja, det kræver, at du faktisk taler med dine kunder!!).
Analyse: Kig på mønstre, adfærd, behov og præferencer. Er din Peter en ung iværksætter, der elsker tech-gadgets, eller en travl mor, der værdsætter praktiske løsninger?
Personifikation: Giv din persona et navn, et job, interesser. Måske endda en yndlingsfarve – hvis det gør det nemmere at se ham/hende for dig.
Personaer er ikke bare en fancy marketingsterm eller et nyt buzzword – det er en grundsten i enhver form for kommunikation og markedsføring.
De hjælper med at forstå og tale direkte til dem, vi ønsker at nå, uanset om det er online eller offline.
De er mere end blot et værktøj; det er en essentiel del af enhver velovervejet marketingstrategi. Ved at anvende dem effektivt forbedrer du måden, du kommunikerer på, og sikrer dermed, at dine budskaber vækker genklang på et dybere niveau.
Brug dem klogt, og transformer din markedsføring fra en højtråbende gadesælger til en velinformeret butiksassistent, der ved præcis, hvad kunden ønsker.
LÆS OGSÅ: Hvordan vælger du det rigtige marketingbureau til din virksomhed
Er du klar til at møde dine Mads'er?
Kontakt os, og lad os sammen skabe de personaer, der forvandler din markedsføring fra 'nå' til 'wow'!