Start med remarketing, der virker
Du skal målrette din annoncering og bruge remarketing for at få de bedste konverteringer. Men hvordan gør du så det? Hvordan får du startet – og hvordan kan du sikre dig, at du får noget ud af det?
Heldigvis er remarketing ikke så komplekst, som det var for bare en håndfuld år siden. I dag eksisterer der omfattende services og værktøjer, der faciliterer afvikling og opsætning af remarketing-kampagner. Og faktisk har de fleste annonceringsværktøjer indbyggede modeller for håndtering af remarketing.
Vil du gerne blive skarpere til at målrette din Facebook-annoncering og Google Ads-indsats? Og vil du gerne se tydelige resultater? I dette blogindlæg gør vi dig klogere på remarketing på Google Ads, Facebook og via nyhedsbreve.
Hvorfor skal du arbejde med remarketing?
Remarketing virker! Og statistikkerne taler for sig selv: op mod 59% af alle besøgende, som møder en retargeting-annonce responderer positivt på annoncen og genkendelsesværdien i den. Heraf vil op mod 70% være tilbøjelig til at konvertere på din hjemmeside – og dermed blive omdannet fra besøgende til kunder.
Her er 5 fordele ved remarketing-annoncering:
• Reducerede omkostninger
• Bedre konverteringsrater
• Optimeret ROI
• Præcis målretning
• Prisdygtig branding.
Når en potentiel kunde surfer rundt på din hjemmeside, vil der ofte være en cookie eller et lille stykke sporingskode, som holder øje med kundens adfærd på siden.
Den slags sporing bruges oftest til at vise specifikke annoncer med mest muligt relevans. Sporingen af brugerens adfærd danner også hjørnestenen for remarketing-opsætninger. Strategien om at re-engagere ens målgruppe kaldes også ofte for pixelbaseret markedsføring.
Man kan naturligvis også opbygge et remarketing-segment gennem andre kanaler. Ofte vil hver markedsføringskanal have deres egne modeller for at opsætte remarketing. Her er særligt e-mail remarketing, som er baseret på nyhedsbreve, en meget populær model.
Kom i gang med remarketing
Hvis din virksomhed allerede bruger multi-kanal markedsføring, er nogle af de mere omfattende annonceringsværktøjer ofte en fordel, da de understøtter muligheden for at anvende data og sporingssegmenter fra andre platforme.
Hvis man primært har fokus på f.eks Facebook eller Instagram, kan man med fordel anvende Facebook og Instagrams egne annonceringsværktøjer. På disse platforme tilbyder Facebook og Instagram nemlig særlige segmenteringsmuligheder, der gør det muligt at præcisere og indsnævre målgruppen.
Remarketing på Google Ads
Google Ads gør det nemt for annoncører at starte remarketing-kampagner. Med Ads værktøjer kan du re-engagere interesserede kunder baseret på Google Display Netværk/Google Adsense samt besøgsvaner fra YouTube. Du kan også bruge data fra Android-applikationer og indlæse dine egne datakilder for at have et ægte multikanal-værktøj til håndtering af flere markedsføringskanaler samtidig.
Der er et stort potentiale at hente i Googles annoncenetværk. Annoncer på annoncenetværket når ud til 90% af alle internettets brugere – og annoncerne når ud til 65% af internettets brugere hver dag. Det bliver til mere end 1 trillion klik om måneden!
For at opstarte remarketing-annoncering på Google Ads skal du oprette en remarketingliste, der definerer din målgruppe. Det er værdifuldt at eksperimentere med indskrænkning af de enkelte målgruppesegmenter for at gøre resultaterne så skarpe som muligt. Google udbyder også nogle standard remarketing-segmenter baseret på deres øvrige services.
Har du f.eks allerede opsat Google Analytics på din hjemmeside og koblet det sammen med Google Ads, vil du have remarketing-lister over engagerede besøgende på din Ads konto, som du straks kan arbejde med i din annoncering.
Google udbyder flere modeller, som kan hjælpe dig med at målrette din annoncering baseret på et afgrænset retargeting-segment. Modellerne er:
-
Statisk remarketing
Dette er den mere basale anvendelse af remarketing-opsætninger, hvor fokus er på at spore adfærd på hjemmesiden og derefter vise brugeren annoncemateriale på tredjeparts sider. Det er ofte besøgsadfærd og ikke indholdskontekst som overvejes, når annoncematerialet vises. -
Dynamisk remarketing
I denne model vises besøgende specifikke annoncer ud fra, hvilke produkter og ydelser de tidligere har kigget på. Man overvejer altså materialet fra den side, de er sporet fra, til den side man vil sende dem til. -
E-mail remarketing
Du kan målrette annoncering til virksomheder og privatpersoner, som anvender Gmail og Google Apps. Ved at uploade din e-mailliste kan du målrette til de modtagere med annoncer i Google Gmail. -
Video remarketing
Disse værktøjer virker specifikt til YouTube. Hvis du ønsker at re-engagere dine subscribers eller folk, som tidligere har set og kommenteret på din virksomheds videomateriale. Det giver en særlig mulighed for at markedsføre sig til segmenter, der er unikke på Youtube. Der udbydes også mulighed for pre/post-roll annoncer samt mid-roll annoncer i midten af en video. -
Søge-annoncer remarketing
Med søgemaskineannoncering kan du målrette din annoncering til brugere, som søger efter specifikke ord på Google.
Vil du vide mere om annoncering på Google Ads?
Der er ingen yderligere omkostninger forbundet med at anvende remarketing værktøjer på Google Ads. Opstart og afvikling er gratis, du betaler fortsat i den klassiske auktionsmodel. Der udbydes døgnsupport på disse løsninger, og generelt kan man sige, at Google Ads er et godt sted at afprøve sine remarketing-strategier.
Remarketing på Facebook
Facebook udbyder også en stribe værktøjer til retargeting specifikt på Facebook-platformen.
Der er over 1 milliard daglige brugere på Facebook og ekstra gode muligheder for at indsnævre sin målgruppe baseret på demografiske informationer og sociale forhold.
Facebook-annoncer genererer mere end 22 milliarder kliks årligt … Og det tal forventes at stige i takt med, at antallet af daglige Facebook-brugere stiger. Facebooks egen statistik fortæller også, at brugere interagerer mere end 3 gange så meget på retargeting-annoncer sammenlignet med almindelige annoncer.
Du kan på Facebook opsætte en såkaldt Facebook Pixel, som er en kode, du indsætter på din hjemmeside, hvorefter den tracker dine besøgende og deres adfærd på din hjemmeside.
Når det er gjort, er du klar til at afvikle remarketing-kampagner gennem Facebooks eksisterende målgruppeopsætninger.
Du kan også opsætte dine egne retargeting-segmenter baseret på potentielle kunders besøgsvaner på din hjemmeside og gennem deres adfærd på Facebook. Det gør du via Custom Audiences.
Custom Audiences tillader stor fleksibilitet for at vedligeholde en målgruppe, der kan få dit remarketing-materiale til at konvertere bedst muligt.
Facebook udbyder også muligheden for at målrette dine annoncer til dine nyhedsbrevsmodtagere samt på brugere, som har downloadet dine apps.
På Facebook kan du desuden benytte dig af såkaldte “lookalike audiences”, som er målgrupper, Facebook genererer, så de ligner dine eksisterende kunder og segmenter. Når et godt segment er identificeret, kan du blot tilføje det til en eksisterende målgruppe og så begynde at annoncere til det nye segment derfra.
Facebook fremhæver selv deres funktioner til at håndtere egne målgrupper og få billigere målrettet retargeting-annoncering med mere præcise målgrupper.
Facebook udbyder også deres værktøjer gratis og med døgnsupport. Prismodellerne for annoncering kan være lidt mere komplekse at gennemskue, hvilket hænger naturligt sammen med det høje niveau af målretning, som ofte får folk til at vælge Facebook som deres næste retargeting platform.
Har du brug for mere hjælp?
Synes du, remarketing er en jungle? Eller opnår du bare ikke de resultater, du ønsker? Vi arbejder med retargeting på tværs af platforme – og hjælper vores kunder med at opnå stærke resultater.
Læs mere her – eller kontakt os for et uforpligtende tilbud.